bygga bänk...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • February 2005
    • 143

    bygga bänk...

    hejsan...

    Håller på med ett litet akvarie projekt (540L) som jag skulle vilja bygga bänk till. Har funderat på lekkablock, men hur vågar man in dem, bor i lgh och golvet går som berg och dalbana där, har alu ställning (som är smidig att våga in) men tycker den ser tråkig ut...

    Hur gör ni andra, special bygge? chimsar? chimsar med vad och hur? frigolit under akvarie?

    Om ni har frigolit under akvarie...hur reagerar den, har en stor bakgrund så teoretiskt är det ju mer tryck på framkanten, gämnar detta ut sej eller måste man chimsa det?

    Mvh Jim
  • lilljimpan
    Användare
    • February 2005
    • 143

    #2
    verkligen ingen som vet?

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Det är många som kör med lecablock som akvariebänk. Jag har det till mitt 720L nu och jag har haft det till mitt gamla 375L. Jag har faktiskt aldrig behövt skimsa något utan det har blivit ganska mycket i våg. Kanske har jag haft tur då jag bor i en lägenhet...

      De som skimsat kan säkert ge dig råd och tips.

      Varför tror du att det blir mer tryck på framsidan? Vanligen är det ju baksidan då du placerar sand och sten mer bakåt i karet.

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 2670

        #4
        Till mitt 1350 l och 540 l kar har jag använt mig av lecablock. Ovanpå dessa så har jag lagt en rejäl bänkskiva som karet sen vilar på.
        Eventuella ojämnheter har jag jämnat ut mellan blocken och bänkskivan och för att vara riktigt säker så har jag sedan lagt en frigolitskiva mellan bänkskivan och karen.
        Karen har stått på samma plats i drygt 4 år nu och än så länge håller det...vad jag vet
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Peter $
          Användare
          • January 2007
          • 33

          #5
          Jag har kapat en normal vit garderobsdörr till rätt storlek (i mitt fall 150 x 50).
          Den står på 6 st. Lekablock (stående vertikalt) där jag sedan har lagt diverse smått och gott mellan lekablocken och träskivan för att jämna av. Överblivna mindre träflisor/skivor, pappskivor, t.o.m. glasspinnar m.m.

          Under de sex lekablocken har jag en tunn plywood-skiva för att skydda trägolvet från slitage från de abrasiva och "brokiga" lekablocken.

          Sedan har jag frigolit över hela träskivan och ställer akvariet uppå. För att täcka "det fula" så köpte jag vanlig vit golvlist från Coop Forum som jag spikat fast i sidan på träskivan som också "kjolar" ner lite förbi lekablocken.

          Min ljusramp är svart, så jag har målat lekablocken svarta på de synliga ytorna. På insidan framkant av de 3 främre lekablocken har jag fäst träklossar med magneter (samma som på vanliga köksskåp). Det är lätt att borra i blocken så med standardplugg och väl valda skruvstorlekar går det bra.

          Enkla mindre plywoodskivor har kapats till i samma storlek som de två öppningarna (med lite marginal!) med magneter på var sida som matchar de på insidan. Ett litet hål på mitten upptill för istick av pekfingret för losstagning.
          Dessa skivor är målade i vitt.

          Plywood (vitmålad) tillkapat för mellanrummen på kortsidorna som är färsta med en nu dålig lösning. Hitta på något lämpligt som funkar bara.

          Kontakta mig om du vill se en bild för "utvärdering".

          Nb: jag är ingen händig typ egentligen (ett par extra tummar sitter fast mitt i näven du vet), så det är faktiskt inte så svårt som det kanske låter...
          Mvh, Peter
          ----------------------------------------
          Carpe diem

          Kommentar

          • Peter $
            Användare
            • January 2007
            • 33

            #6


            Startade upp ett konto lite snabbt på zoonen.com så kan du ta en titt på hur det ser ut. Eller rättare sagt - såg ut, för nu är det tömt och nerplockat för införlivning av BTN-bakgrund, flyttning i rummet och en blivande CA-habitat.
            Mvh, Peter
            ----------------------------------------
            Carpe diem

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • August 2006
              • 830

              #7
              Ursprungligen postat av jinnarparen
              Till mitt 1350 l och 540 l kar har jag använt mig av lecablock. Ovanpå dessa så har jag lagt en rejäl bänkskiva som karet sen vilar på.
              Eventuella ojämnheter har jag jämnat ut mellan blocken och bänkskivan och för att vara riktigt säker så har jag sedan lagt en frigolitskiva mellan bänkskivan och karen.
              Karen har stått på samma plats i drygt 4 år nu och än så länge håller det...vad jag vet
              Har gjort på precis samma med alla mina kar. Rekommenderas varmt

              Kommentar

              • Peter $
                Användare
                • January 2007
                • 33

                #8
                Glömde nämna att jag inte sett någon effekt på frigoliten med olika tyngdfördelning, men det kan ju vara olika kvaliteter på frigolit kanske. Så det är väl en bra idé att vara lite vaksam...

                Jag blir det nog nu när jag sätter in en bakgrund precis som trådskaparen!
                Mvh, Peter
                ----------------------------------------
                Carpe diem

                Kommentar

                • lilljimpan
                  Användare
                  • February 2005
                  • 143

                  #9
                  Ursprungligen postat av Peter $
                  Glömde nämna att jag inte sett någon effekt på frigoliten med olika tyngdfördelning, men det kan ju vara olika kvaliteter på frigolit kanske. Så det är väl en bra idé att vara lite vaksam...

                  Jag blir det nog nu när jag sätter in en bakgrund precis som trådskaparen!
                  tackar för alla tips... en liten fråga till dåstår benen av sej själv peter eller limmar man dem, är det någon risk det välter när katterna leker och hoppar och tar fart på alukanten eller om man behäver luta sej lite för att rengöra botten längst in...

                  Kommentar

                  • Peter $
                    Användare
                    • January 2007
                    • 33

                    #10
                    Mina "ben" har stått stablit trots bondkattsfröken som älskar platsen med en varm skön högt placerad heltäckande ljusrörsramp. Jag har funderat själv i samma skräckscenario och skulle väl avråda från att hänga mot den alltför mycket, men med en sammanlagd vikt på ett halvt ton uppepå "benen" så står de rätt stadigt.

                    Att notera: lekablocken är lite "sköra" och det är nog bra att vara lite försiktig med kanterna upp och nertill, framförallt nertill. Så att man bibehåller en så plan och bred yta som möjligt mot golvet. Kolla med ett vattenpass så att de lekablock du köper inte lutar alltför mycket redan från början också...

                    Om man vill vara på den riktigt säkra sidan så kan man ju också fästa kryss-stag mellan de bakre blocken. Jag gör det dock inte. Live life on the wild side...
                    Mvh, Peter
                    ----------------------------------------
                    Carpe diem

                    Kommentar

                    Arbetssätt...