Till att börja med vill jag säga att jag gillar tråden av omstart av nytt akvarium. mkt bra !
MEN, hur gör man på bästa sätt när det gäller ett nytt akvarium och då man ska flytta över allt från det gamla till det nya!!?
Har fn ett väl fungerande 160L med blandad besättning, skalarer, malar, räkor, molly, platy, siameser... Inom en månad blir jag med 300L :-)
Det nya akvariet ska stå precis där det gamla står, vilket innebär tömning av allt, dessutom ska allt material och innehåll från det gamla akvariet ner i det nya...
Problem;
1. Hur göra med gruset, tvätttning, noga eller inte??
2. Hur göra med det befintliga akvarievattnet, spara lite, mkt eller inget??
3. Hur göra med pumpen/filtret, köra den dubbelt med den nya så att bacterierna i den gamla får jobba ??
4. Köra endast den nya pumpen/filtret och tillsätta bacteriekultur??
5. Tillsätta typ aquasafe??
6. Hur göra med pmdd, köra som vanligt eller vänta??
7. Hur länge kan fiskarna tåla att ligga i hinkar ??
Ja, det var väl de funderingarna jag hade...något att bita i va!!
Vore mkt tacksam för svar !! MVH Anna-Karin
MEN, hur gör man på bästa sätt när det gäller ett nytt akvarium och då man ska flytta över allt från det gamla till det nya!!?
Har fn ett väl fungerande 160L med blandad besättning, skalarer, malar, räkor, molly, platy, siameser... Inom en månad blir jag med 300L :-)
Det nya akvariet ska stå precis där det gamla står, vilket innebär tömning av allt, dessutom ska allt material och innehåll från det gamla akvariet ner i det nya...
Problem;
1. Hur göra med gruset, tvätttning, noga eller inte??
2. Hur göra med det befintliga akvarievattnet, spara lite, mkt eller inget??
3. Hur göra med pumpen/filtret, köra den dubbelt med den nya så att bacterierna i den gamla får jobba ??
4. Köra endast den nya pumpen/filtret och tillsätta bacteriekultur??
5. Tillsätta typ aquasafe??
6. Hur göra med pmdd, köra som vanligt eller vänta??
7. Hur länge kan fiskarna tåla att ligga i hinkar ??
Ja, det var väl de funderingarna jag hade...något att bita i va!!
Vore mkt tacksam för svar !! MVH Anna-Karin
Kommentar