Hur siliconar man om ett alu kar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

Hur siliconar man om ett alu kar?

Som ni sett har tingling skrivit en tråd om våra 2st 375r som har börjat läcka. Vi trodde det bara var 1 men förmodligen har båda 2 börjat läcka.

Så till frågan, vi tänker silicona om dessa 2 kar. Men hur går man tillväga när det är alukar? Är det bara å sätta sig ner med rakblad o börja skära bort all silicion invändigt o lägga ny?

Eller hur gör man? Räcker det med att ta bort sätta ny enbart på där det läcker? Eller ska man ta bort alltihopa?

m.v.h... Mkt jobb nu! Stressigt sf...
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Jaså vaknat nu?

Kan tyvärr inte hjälpa er men skulle gärna vilja veta jag också!

Kommentar

• m[A]use^
      Användare
      • December 2005
      • 909

Hehe aldrig sovit... Har panik nu... Lokalen var ju inte klar så fick vi starta upp några kar ändå. Lite tråkigt, när man planerat hur allt ska vara. Men nu får man väl mosa det sista.

Tror väl det bara är o ta bort sicliconet o lägga nytt. Rakblad o aceton o silicon... O en jäkla massa skrapande o siliconande...

Men först lokalen. Har inte hunnit med att byta vatten i karen än p.g.a det här. Suck...
      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!

Kommentar

• Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

Ursprungligen postat av m[A]use^
        Tror väl det bara är o ta bort sicliconet o lägga nytt. Rakblad o aceton o silicon... O en jäkla massa skrapande o siliconande...
        Helt rätt! Lycka till!
        Mvh
        Robin

Kommentar

• Falköping Andreas
          Användare
          • February 2006
          • 1214

som du säger skrapa med rakblad o gnugga med aceton men det finns vissa affärer som säljer silicon remover som kan va användbart med. Se bara till att karet är absolut fritt från vatten i alla hörn och imällan glas o ram osv innan du limmar för om det inte är det så kommer detta vatten förstöra din limfog när du fyller karet och kan göra att det läcker igen.
          lägg en liten fog med en sneskuren topp längst in i fogen i hela karet. Låt den fogen härda lite granna så det blir en yta på den. skär sedan en större snedskuren pip och lägg en grövre sträng över den första och dra sedan med fingret över så du får en fin rundad stäng.
          Lycka till.
          http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Gäst

Som ni sett har tingling skrivit en tråd om våra 2st 375r som har börjat läcka. Vi trodde det bara var 1 men förmodligen har båda 2 börjat läcka.

Så till frågan, vi tänker silicona om dessa 2 kar. Men hur går man tillväga när det är alukar? Är det bara å sätta sig ner med rakblad o börja skära bort all silicion invändigt o lägga ny?

Eller hur gör man? Räcker det med att ta bort sätta ny enbart på där det läcker? Eller ska man ta bort alltihopa?

m.v.h... Mkt jobb nu! Stressigt sf...
            Tjena!
            Man kan undra varför de börjat läcka... Det kan bli så ibland när man flyttar framförallt akvarier som har många år på nacken. Om det är så att de läcker för att siliconet är gammalt/torrt och styvt kan det vara en god ide att silicona om hela akvariet annars kan det ju börja läcka ngn annanstans. Rätt besvärande att behöva hålla på och "lappa" med jämna mellanrum. Att siliconera om hela akvarierna på egen hand skulle jag inte rekomendera då du kan få mkt stora problem med att hantera ramen. (ramen är i regel inte bara pålimmad utan pressad) Jag tror dock att en del tillverkare åtar sig att silicona om det mot en rimlig kompensation och då blir ju hållfastheten i princip som på ett nytillverkat kar. Men som andra har sagt, du kan alltid testa själv just på de fogar där det läcker med rakblad(går åt flera...)/mattkniv och avfetta med sprit/aceton. Blir inte snyggt kanske men ta rejält med silicon isf. Känns siliconet "smidigt" i övrigt i akvarierna kan det vara värt ett försök.
            Mvh/Andreas.

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Jag skrev i ciklidbladet hur man kan gå tillväga.

Om man inte är blödig så kan man bara ta bort silikonet +´10cm där läckaget är och göra rent ordentigt och sen lägga på en sträng silikon.

Det förutsätter att fogen inte är dålig för övrigt. Men bäst att silikona om rubbet. Inte alls så krångligt.
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• m[A]use^
                Användare
                • December 2005
                • 909

Det ser ju o känns faktiskt fräscht siliconet. Så jag tror att vi kommer nog enbart lägga nytt där det läcker. Problemet är att vi inte ser exakt var det läcker. Så vi kommer få fylla karen på en mer lämplig plats där vi har översyn över hela karet. Och förhoppningsvis hittar vi nog läckan.

Sen tar vi bort en bra bit utöver läckan för att gardera oss att det kommer att hålla. Någon gång måste väl bli den första att täta ihop ett läckande kar om man är akvarist. Det är en del av hobbyn! Kanske inte kommer med på 5 i top roligaste saker. Men dock ett måste i erfarenhets facket! Det lär nog hända för lr senare ...
                Min zoon

Kommentar

• endymion

Det ser ju o känns faktiskt fräscht siliconet. Så jag tror att vi kommer nog enbart lägga nytt där det läcker. Problemet är att vi inte ser exakt var det läcker. Så vi kommer få fylla karen på en mer lämplig plats där vi har översyn över hela karet. Och förhoppningsvis hittar vi nog läckan.

Sen tar vi bort en bra bit utöver läckan för att gardera oss att det kommer att hålla. Någon gång måste väl bli den första att täta ihop ett läckande kar om man är akvarist. Det är en del av hobbyn! Kanske inte kommer med på 5 i top roligaste saker. Men dock ett måste i erfarenhets facket! Det lär nog hända för lr senare ...
                  Silicona om hela karet istället, du kommer ångra dej annars. Antagligen får du det inte tätt. Eller så får du det tätt och så börjar det läcka igen efter 1 år på ett annat ställe. Jag har provat samma metod och summa summarum så innebar det 5 ggr så mycket jobb som att göra det ordentligt från början.

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Skulle starkt rekommendera en hel-limma istället för att punkt-limma. Det finns en stor risk med att du inte fångar in läckan och då är jobbet förgäves.

När jag köpte ett äldre 375L så fick jag det omlimmat (extra limmat) av butiksägaren som jag köpte det begagnade karet av. Om du vill så kan du slå honom en signal så får du veta mer...han har limmat många akvarier och är duktig så du kan nog få bra råd därifrån (Djurmagasinet i Skövde). Jobbet han gjorde på mitt kar var mycket bra utfört och starkt...jag rev ur en frigolitbakgrund som jag fäst lite varstans och satt in en ny utan att det hände något alls med fogarna.

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Det ser ju o känns faktiskt fräscht siliconet. Så jag tror att vi kommer nog enbart lägga nytt där det läcker. Problemet är att vi inte ser exakt var det läcker. Så vi kommer få fylla karen på en mer lämplig plats där vi har översyn över hela karet. Och förhoppningsvis hittar vi nog läckan...

Det är inte alltid det läcker där det dropppar, det kan vara väldigt svårt att hitta läckan ibland.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• m[A]use^
                        Användare
                        • December 2005
                        • 909

Det lät riktigt intressant stefan! Kan slå dig en pling annars så kan vi passa på å tjöta lite fisk! Eller om du är sugen på o komma på ett besök... Va ju ett tag sedan. Mkt har hänt i lokalen också som jag antar att du gärna skulle vilja se! Jag hör av mig!
                        Min zoon

Kommentar

• m[A]use^
                          Användare
                          • December 2005
                          • 909

Ursprungligen postat av deelay
                          Det är inte alltid det läcker där det dropppar, det kan vara väldigt svårt att hitta läckan ibland.
                          Mm det ligger mkt däri deelay! Fundera på om man kanske kunde ha i karamellfärg i vattnet lr något för att ev. kanske se lättare var läckan är någonstans. Skulle det kunna funka tro? Eller slänga på en jäkla massa barnpuder? Något som skulle kunna hjälpa till att indikera var mera exakt läckan kommer ifrån...
                          Min zoon

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Asså...jag bor ju så nära...ändå sitter tummen fast som...ja jag vette tusan...självklart ska jag ta mig en tur till din lokal! Behöver bara veta när det passar då jag vet att du är en upptagen man med alla järn du har i elden.

Angående karet så menade jag inte att du skulle ta bort all silikon utan du skär bort kanterna och sparar det som är i skarven med kanske 2 millimeter ut på vardera sida. Sedan tvättar du rent med aceton utan olja..noga..och lägger in en ny fet silikonsträng ovanpå. Om du bara ska ha dom som yngelkar/odlingskar så är ju inte utseendet så viktigt (ja jag vet att du är pedant) så då kan du nog fetta på rejält med silikon.

Men som sagt...hör med någon mer erfaren. Jag har inte limmat kar själv utan bara "hört" av andra hur de gör och läst en hel del i ämnet. Har planer om att limma kar framöver så erfarenhet kommer. Wilhelm får "spotta" ur sig hur man ska göra i ett PM så han inte förstör vår kommande CB läsning.

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

Jag har ett 720 l kar som jag fick laga på grund av en läcka.
                              Problemet med en läcka, som jag ser det, är att det kan vara svårt att lokalisera den.
                              Så jag valde den enkla metoden, jag plockade bort all gammal silikon och satte dit ny istället.
                              Läckan kan ju bero på att silikonet släppt och vad är det som säger att det gamla silikonet inte släpper från andra ställen, det problemet slipper man när man sätter dit nytt.
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...