Projektarbete i gymnasiet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    Projektarbete i gymnasiet!

    Herregud, sista året och man ska hitta på något finurligt projektarbete. Har haft först idén att göra en träningsdagbok, men fick den idén avslagen. Läraren frågade om jag inte hade något roligt intresse som man kunde spinna vidare på och göra nått projekt av. Men jag är helt tom! Göra nått projekt från akvariehobbyn? Hur då? Skriva en bok, njae?!?!

    Har ni något konkret förslag på vad man skulle kunna göra, har lite smått panik över detta eftersom projektarbetet är en stor del av utbildningen och är obligatorisk om man vill fixa studenten...

    Tack på förhand.
    Mvh Alex
  • Hank
    Användare
    • April 2002
    • 1321

    #2
    Bygg ett kar till skolan!
    Skära glaset, limma karet, snickra möbeln, fixa rampen och inreda.
    MAO ett monument över din tid i skolan
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      #3
      Du kan väl limma akvarium? Skriv en utförlig artikel om detta till CB. Nu blir det väl snart en ny kamera också?
      Det är inte själva slutprodukten som är specialarbetet utan vägen dit. Det är hur du jobbar som är det viktiga.

      Skriver du bara loggbok och gör en avhandling (där du skriver rapport, resultat och dina reflektioner osv) efter artikeln så har du ett VG i byxfickan i juni.

      Jag och några klasskamrater gjorde en reklamfilm för vårt gymnasium.

      På den tiden jag gick i skolan.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

        #4
        Tack för era tankar och idéer! Limma akvarium är en god plan. Men sjävla projektet sträcker sig ut så pass långt (mars) så är det ett väldigt stort projekt. Jag går text, så att skriva är inget som är fel. Men det måste vara så mycket mer omfattande. Skulle man kunna göra någon form av fördjupning i själva tillverkningen?
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Ola Sjödin
          Användare
          • August 2003
          • 514

          #5
          Hejsan Alex
          Jag jobbar ju med precis detta nu (biologilärare på gymnasiet) och jag handleder lite projekt. Varför inte göra en etologistudie?
          Ex. Bestäm storleken på revir hos snäcklekare. Fördelen med dem tänkte jag är att många av dem är extremt lättlekta och små så att akvariet inte begränsar dem på samma sätt som hos ex centralamerikanare.

          Bygg ett akvarium med stor bottenyta, Exempelvis 1x1m och låg höjd, 30 cm. Inred endast med fin sand. Dela in botten i dm2, ungefär som ett schackbräde. Släpp i ett bestämt antal multifasciatusar och ett bestämt antal snäckor till dem. När de har etablerat sig kan du lätt se revirens storlek då de har en tendens att skyffla bort sand så att kratrar uppstår. Jämför gärna om revirstorleken förändras beroende på om du varierar fisktätheten.

          Fundera även en smula över hur du kan minska de yttre faktorernas påverkan av resultatet. Ex påverkar matningsplatsen reviren i närheten, hur hålla flitreringen igång utan att påverka reviren med vattenströmmar mm.

          Dessutom skulle det bli en finfin artikel till CB i slutändan.

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

            #6
            Det lät kul!
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Hej

              Mitt tips ar att ett forsok med en tydlig struktur ar 1) mycket lattare att skriva om och 2) blir mycket battre. Att bara samla litteraturfakta runt ett omrade ar inta bara mot kursmalen, det blir nastan alltid ratt daligt.

              Ett naturvetenskapligt arbete ska delas in i fyra delar (olika skolor kor lite olika pa detta):

              Bakgrund (kallas "inledning" i vetenskapliga arbeten)
              Metod
              Resultat
              Diskussion (det ar i diskussionen slutsatsera dras).

              Om du har tva behandlingar sa ar det annu lattare att dra slutsatser. Te x kan du kolla om antalet revir okar eller minskar med "strukturen" i akvariet. Detta kan du gora i en "parad" (dependent) uppstallning. T ex forst kollar du reviren utan inredning, bara snackor. Efter det tar du ur fisken, ror runt i sanden och slanger i lite "struktur" (pinnar, slankbitar, sten eller vad som helst). Sen kollar du om dessa anvants som revirgranser. Det basta ar forstas om du har tva akvarier: ett dar du borjar med "struktur" och ett dar du inte gor det (annu battre ar forstas 10 akvarier).

              Fordelen med den har arbetsordningen ar att arbetet skriver sig sjalv:

              Bakgrund: Finns mycket litteratur om detta.
              Metod: Bara att skriva om texten ovan fast mer utforligt.
              Resultat: Det som hander.
              Diskussion: Det blir ratt latt att resonera om skilnaderna da det ar du sjalv som manipulerat.

              Det gar faktiskt tillampa arbetssattet aven om du t ex gor en intervjuundersokning. Som sagt: Forsok INTE att gora ett arbete om AIDS och samla in all fakta du hittar och sedan skriva slutsatser om vad du lart dig. Det ar alltid svintrakigt att gora och blir dessutom trist och daligt.

              Ps. jag ar ocksa gymnasielarare i Biologi men lamnade yrket for att forska istallet.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

                #8
                F*n grabbar, på det här foumet kan man verkligen få hjälp med allt *snyft*



                Låter kul, bara att köra på det Alex. Behöver du hjälp har du ju två mentorer!

                Kommentar

                • panna
                  Användare
                  • December 2004
                  • 233

                  #9
                  Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                  Tack för era tankar och idéer! Limma akvarium är en god plan. Men sjävla projektet sträcker sig ut så pass långt (mars) så är det ett väldigt stort projekt. Jag går text, så att skriva är inget som är fel. Men det måste vara så mycket mer omfattande. Skulle man kunna göra någon form av fördjupning i själva tillverkningen?
                  Du skriver att du går text men vilket program är det? Hur lång tid ska projektarbetet ta? Allt som du har hunnit med i din utövning av akvariehobbyn så ska det väl inte vara några som helst problem att hitta uppslag. Det kanske är så att du inte ser det som du har hunnit med. Ciklidstämmor, galna inköpsresor, uppstart av akvarieförening, limmat kub, byggt akvariebänk, mm. Jag citerar ett ordspråk "ser inte skogen för träden är i vägen" eller var det tvärtom. Hur som helst sätt dig ner och fundera vad du har gjort i akvariehobbyn. För dig kanske det är självklart eftersom du har haft så kul på vägen men för oss andra. Ett kar i skolan vore en fin slutkläm på projektet. Det kan vara en liten avstickare på projektet. Och ha lite kul på vägen. Kanske starta en tråd här på ciklid.se under avdelningen akvariet. Då kommer det med på första sidan under senaste inläggen. Skulle nog bli en bra tråd med tips, hejarop mm. Bra bollplank, kanske den bästa i sverige. Hur som helst lycka till. mvh. Jouni.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    Olas upplägg är bra. Går ju att variera i oändlighet, t ex med växtkar. Kolla hur gödningen funkar och dra slutsatser av det. Tre små kar med likadan uppsättning grundteknik och likadan växtsammansättning. Ett kar helt utan gödning, ett kar med bottengödning och ett kar med CO2 och pmdd, exempelvis. Bara att fota och dokumentera vad som händer, dessutom med rätt klara förväntningar på vad som kommer att ske. Växternas grundläggande krav kan gås igenom och bristsymptom kan dokumenteras.

                    Eller för den delen lek av olika firrar. Testa stimfisk i olika sammansättningar - leker de bäst i par, med två hannar/en hona eller tvärtom? Vilken inredning leker de bäst i? Vilken inredning överlever ynglen bäst i? Med 10 stimfirrar av lite enklare modell och några 10-liters kar kan du komma långt med ditt arbete.

                    Vore väl kanske roligast för dig att göra något om discus, men de tar ju lite längre tid på sig att växa upp, bli könsmogna och bilda par. Kanske drar ut för långt på tiden. Själv gjorde jag och en polare en musikvideo plus att jag för egen hand gjorde en bildsvit på temat kärlek (polaren var extremt lat, så jag ville gardera mig genom att ha ett eget specialarbete).

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Hej!

                      Hej!
                      Bygg ett 10.000 liters akvarium med en SA biotop,full med diskus och altum,Mvh Ann-Mari

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        t ex med växtkar.
                        "Vaxtkar" kan du kora i PET flaskor och dra upp stickprovet rejalt. Om du t ex tar 20 flaskor, 10 med en behandling och 10 med en annan sa blir det riktigt bra.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

                          #13
                          Tack!

                          Mina vänner, tack för er respons och goda tankar kring projektet.

                          Är mest inne på Olas och Olas förslag. Har en bekant som är glasmästare och kan lätt få tag på glasskivor, vilket gör projektet lite mer "eget" när man tillverkar akvariet själv.

                          Själva experimentet med revir och beteénde kan man i princip mixa och experimentera hur som helst. Som ni sa kan man påverka genom inredning, cirkulation. Även temperatur och ph kan man väl pröva? Hur påverkas fiskarna av kalla resp. lite varmare vattenbyten?

                          Mina kuggar har börjat rulle lite igen tack vare er, verkligen intressant ämne att fundera vidare på.

                          Fortsätt spåna vidare, kommer även hojta till hur det går under tidens gång...

                          Tack än en gång
                          Mvh Alex

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            "Vaxtkar" kan du kora i PET flaskor och dra upp stickprovet rejalt. Om du t ex tar 20 flaskor, 10 med en behandling och 10 med en annan sa blir det riktigt bra.
                            Så sant - där snackar vi billiga experiment!! Kör 40 PET-flarror med samma art växt fast olika uppsättning i gödningsregimen. Vore skoj att kolla om det här med Crypts och rotsystemen verkligen spelar någon roll (dvs om de verkligen tar upp någon betydande del näring av rötterna). Personligen har jag blivit övertygad (först av defdac men sedan även egna tester) att kraftiga rötter mest handlar om att förankra växten i bottenlagret, inte att suga näring.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Personligen har jag blivit övertygad (först av defdac men sedan även egna tester) att kraftiga rötter mest handlar om att förankra växten i bottenlagret, inte att suga näring.
                              Det dar beror pa art. Jag kan dem inte i huvudet men nackrosor trycker ju ner syrgas i rotterna vilket borde kunna ge en oxiderande miljo vilket gynnar vissa naringsupptag. Vass borde gora det ocksa. For just Cryps tror jag att det ar ovasentligt. JAg har bara 2cm grus. Skulle vara jarn isadana fall (enligt tidigare diskussioner om att jarnet faller ut).

                              Sjalv ar jag sugen pa att gora om mina slutna system i PET flaskor dvs skruva pa korken fast kora med kontrollerad belysning. Med 40 stycken flaskor doserade med 0-"full" naringshalt som man sedan tog tiden till kollaps skulle vara helballt. Med eller utan bikarbonat ar sakert ocksa viktigt.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...