Fiskarna pigga trotts vatten temp på +8

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • February 2006
    • 1069

    Fiskarna pigga trotts vatten temp på +8

    Har haft lite guppy och två stora pleco malar i min damm var orolig att dom inte skulle överleva om det blev för kallt på natten
    I dag plockade jag upp dom dom hade överlevt trotts att det varit under 8+ guppyna var lika pigga som om det hade varit 20-25+
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Kring 10 grader ger de flesta tropiska fiskar upp, extra tåliga arter - som pleco, guppy, tilapia, zebraciklid - hanterar nån grad lägre, men 8 grader vattentemperatur är nog väldigt mycket på gränsen.

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • February 2006
      • 557

      #3
      jag har haft fiskar på balkongen under sommaren och det har inte gått något vidare. De verkar inte trivas med de kraftiga temperatursvängningarna som blir när det är 33 grader ivattnet ena dagen och sedan 21 nästa. Har man inte samma problem i dammar?
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • August 2003
        • 514

        #4
        Igår tog jag in mina firrar och allt har gått bra. Tempen var 6 grader och nu bor de i garaget där de skall få tillbringa kanske två veckor i 12-15 grader. Förutom standarddammfiskar (guldfisk, guldid, solabborre) så var det G.brasiliensis, A.facetus, Xenotoca eisenii och Kardinalfiskar.

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Sjödin
          Igår tog jag in mina firrar och allt har gått bra. Tempen var 6 grader och nu bor de i garaget där de skall få tillbringa kanske två veckor i 12-15 grader. Förutom standarddammfiskar (guldfisk, guldid, solabborre) så var det G.brasiliensis, A.facetus, Xenotoca eisenii och Kardinalfiskar.
          G. brasiliensis, A. facetum och kardinalfiskarna är subtropiska/kallvattenfisk; kardinalfisken är lika tålig som guldfisk. Xenotocan är förmodligen känsligast i gänget, den är tropisk, fast centralamerikanare.
          Det är ju fiskar utvalda för att tåla låga temperaturer, och det är liksom lite annat än högtropiska firrar ur amazonas.

          Jag hade själv Otocinclus flexilis (från Uruguay/Argentina), Microrasbora erythromicron (från 3000m höjd i Himalaya) och dvärgkardinalfisk (nordvietnam) ute på balkongen, i fyragradigt vatten, förra vintern. Såna arter hänger med till det bottenfryser.

          Kommentar

          • Ola Sjödin
            Användare
            • August 2003
            • 514

            #6
            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            G. brasiliensis, A. facetum och kardinalfiskarna är subtropiska/kallvattenfisk; kardinalfisken är lika tålig som guldfisk. Xenotocan är förmodligen känsligast i gänget, den är tropisk, fast centralamerikanare.
            Det är ju fiskar utvalda för att tåla låga temperaturer, och det är liksom lite annat än högtropiska firrar ur amazonas.

            Jag hade själv Otocinclus flexilis (från Uruguay/Argentina), Microrasbora erythromicron (från 3000m höjd i Himalaya) och dvärgkardinalfisk (nordvietnam) ute på balkongen, i fyragradigt vatten, förra vintern. Såna arter hänger med till det bottenfryser.
            Jag vet. Det är just precis därför jag har haft dessa arter ute i mina dammar.

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • February 2006
              • 1069

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Sjödin
              Jag vet. Det är just precis därför jag har haft dessa arter ute i mina dammar.
              Det är fiskar som inte ska överleva vid +8 som diskuteras i denna tråd

              Kommentar

              Arbetssätt...