Lämpliga lysrör?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter $
    Användare
    • January 2007
    • 33

Lämpliga lysrör?

Övergår inom kort från Malawi till CA / SA i mitt 375-liters kar. Börjar lite enkelt med de Schackbrädesciklider som jag redan har i kombination med en nyinförskaffad grupp Eldbukar som så småningom skall utgöra basen för en CA biotop (om det blir som jag tänkt mig).

Jag vet att ljuset kan vara en viktig fråga och de lysrören jag har (2 st. fullängd i heltäckande ramp) är omkring 4 år gamla skulle jag tro.

Har någon några bra tips på hur vad man bör tänka på vid valet av nya lysrör och vart man kan skaffa dessa till bästa pris? (bor i Göteborgsområdet)
    Mvh, Peter
    ----------------------------------------
    Carpe diem
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

Att tänka på vore väl kanske om du skall ha växter, då är inte alla rör att föredra men jag tycker Philips Aquarelle är ett bra rör. Det funkar bra till växter och är ganska neutralt, de flesta fiskar får ett ganska naturtroget utseende under dessa.
    De flesta akvariebutiker har nog dessa, då det är ett av de vanligaste rören men till bästa pris i GBG vet jag dock inte.

Mvh Jari

Kommentar

• Peter $
      Användare
      • January 2007
      • 33

Akvarieaffärerna är säkert inte så långt ifrån billigast, men jag tänkte mest om någon visste att de går lika bra att köpa på Hornbach eller nå´t för halva priset så hade det varit trevligt att få reda på...

Tack för tipset!

Ursprungligen postat av jarinen
      Att tänka på vore väl kanske om du skall ha växter, då är inte alla rör att föredra men jag tycker Philips Aquarelle är ett bra rör. Det funkar bra till växter och är ganska neutralt, de flesta fiskar får ett ganska naturtroget utseende under dessa.
      De flesta akvariebutiker har nog dessa, då det är ett av de vanligaste rören men till bästa pris i GBG vet jag dock inte.

Mvh Jari
      Mvh, Peter
      Carpe diem

Kommentar

• endymion

Det billigaste röret med bra ljus brukar vara Osram Floura

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Fick ett tips från Lasse Forsberg under ett föredrag om saltvatten. Där är ljus verkligt viktigt, ffa om man har koraller. Han menade att vilket lysrör som helst som har kelvintal motsvarande dagsljus funkar bra. Spektrumet på sådana rör måste helt enkelt innehålla det som växande saker behöver för att växa. Köper argumentet, så spana på sådana rör - de torde vara mycket billigare än Aquarelle. För egen del rekommenderar jag ändå Aquarelle, det har visat sig vara ett av de bästa rören alla kategorier enligt många, men man får betala lite mer för det.

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Vem säljer Aquarelle dyrt? Någon som drar nytta av populariteten tror jag...
            Det är faktiskt ett av de billigare rören jag köpt till akvarierna...och lustigt nog även det bästa.

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Ursprungligen postat av Malawe
              Vem säljer Aquarelle dyrt? Någon som drar nytta av populariteten tror jag...
              Det är faktiskt ett av de billigare rören jag köpt till akvarierna...och lustigt nog även det bästa.
              Nja, beror väl på vad man jämför med. I relation till andra rör för akvariebruk så är de kanske inte dyrast, men i relation till rör för kontor och liknande är alla akvarierör dyra. Var så jag tänkte när jag skrev.

Hilsen,

P

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av endymion
                Det billigaste röret med bra ljus brukar vara Osram Floura
                Japp jag köper också dessa rör får ju två rör på ett aquarelle och lite snål är jag visserligen så är det lampaffären till osram.

Kommentar

• defdac
                  Användare
                  • April 2002
                  • 865

Spektrumet på sådana rör måste helt enkelt innehålla det som växande saker behöver för att växa.
                  Eftersom jag precis gjort en algoritm till min kalkylator som beräknar kelvin och CRI utifrån en spektralfördelning så måste jag nog tyvärr säga att det är fel utifrån matematiken bakom dessa

Kolla på Planckkurvan:

Märk att strecken vid varje kelvintal är långa - faktum är att man kan dra ut dom ännu längre. Följ dagsljusstrecket på 6000K uppåt så ser man att det blir illgrönt. Knappast något bra sätt att driva fotosyntesen eftersom klorofyll a och b är som minst känsliga för just grönt.

Man ser även hur det kommer sig att de rosa rören Aquarelle/Aquastar osv kan ha ett kelvinvärde på 10000K (även om mina algoritmer säger att dom ligger närmare 7-8K beroende på ålder/spektralfördelning).

Till Lasses försvar är dock det underliggande resonemanget hyffsat korrekt, idagsläget gör man alla lysrör med liknande fosforblandningar som naturligt alltid har lite blått, lite grönt och lite rött.

Men skillnaden i intensitet mellan ett dagsljusrör med högt CRI och kontinuerligt spektrum med en myriad av fosforblandningar och vilket enkelt trifosfor som helst är enorm. Dagsljusröret har ingen intensitet att tala om, medans de flesta trifosforrör slår fruktansvärt hårt på fotosyntesen - just för att dom är förenklade till enbart tre grundläggande fosfor som avger en oherrans massa ljus i en blå spik, en röd spik och en grön spik. Att två av dessa spikar råkar landa ganska rakt på båda klorofyllen är läckert.

Trisfosforrör har dock ofta ganska konstiga kelvintal och låg CRI...

Rör som har samma kelvin som solen alltid bra? Mjaeee..
                  http://www.defblog.se

Kommentar

• defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

(Alla ljusresonemang mynnar ut i följande: Alla former av ljus man kan frammana billigt över ett akvarium kommer gro växter och koraller. Vill man göra det med minimalt med värmeutveckling, elektricitet och plats kan man räkna lite på det och hitta lämpliga ljuskällor och för dessa kommer det inte finnas något samband i färg, kelvin, watt, CRI, Ri osv.. Förutom att den bättre lampan kommer använda mindre watt och gro växter/koraller bättre än den sämre..)

Kommentar

• Peter $
                      Användare
                      • January 2007
                      • 33

Defdac: ursäkta om jag inte är så insatt i forskarsnacket, men är din rekommendation att köpa Aquarelle-rör med andra ord?
                      Mvh, Peter
                      Mvh, Peter
                      Carpe diem

Kommentar

• defdac
                        Användare
                        • April 2002
                        • 865

Japp eller något annat trifosfor typ Aquastar, PowerGlo, Triton.. Förvånansvärt många rör är trifosfor och man ser det ganska lätt på spektralfördelningen. Här är ett bra exempel:

Man behöver ju inte välja ett som har väldigt stor mittenspik dock.

Kommentar

• Falköping Andreas
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1214

Min erfarenhet av triton är att det blir gott om brun alger på stenar i karet. Väldigt starkt ljus är det iaf.
                          http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

defdac,
                            intressanta fakta!! Jag rekommenderar Aquarelle helt klart, men jagar man billigare lösningar med hyfsade resultat i åtanke (inte ett verkligt växtkar) så tycker jag Lasses resonemang är ok. Hans saltvattensburkar funkar ju bevisligen ok med hans lösningar. Hade jag satsat på Aquarelle över alla kar i lokalen hade jag blivit ruinerad... ett 25 pack vettiga lysrör funkar helt ok för min del, och till en betydligt lägre kostnad. För ett verkligt växtkar hade jag definitivt satsat de extra pengarna för Aquarelle (om det är lysrör som gäller).

Lasse ska hänga med på vår Tysklandsresa, så detta kanske hinner avhandlas något djupare än under hans föredrag under alla timmar på vägen.

Fast en bättre lampa använder väl inte mindre watt, förresten? Två lysrör på vardera 30 watt förbrukar väl ungefär lika många watt, men den bättre lampan ger betydligt mer kräm ut än den sämre?

Hilsen,

P
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 05 September 2007, 07:09.

Kommentar

• defdac
                              Användare
                              • April 2002
                              • 865

Jo, det fungerar att gro alger, växter och koraller med vilket ljus som helst. Egentligen har ju t ex glödlampor det mest kontinuerliga spektrat av alla lampor - mer kontinuerligt än solen tom. Fast nu är ju klorofyllet väldigt spikartat, och därför fungerar trifosfor så bra. Dom spenderar watten där behövs.

Falköping Andreas, Triton har identisk spektralfördelning med Aquarelle, Aquastar och PowerGlo - så om du får brunalger av Triton får du brunalger av alla dessa? Det är samma fenomen som att många säger att dom får Cyanobakterier av GroLux. Det som händer är att näringsnivåerna drastiskt går ner när man kör med en bra växtlampa när växterna börjar strippa vattnet på näring. Cyanobakterier går tex ofta hand i hand med låga kvävenivåer och Brunalger (kiselalger) är dom alger som är bäst vid väldigt låga fosfatnivåer (jämför uppstart av akvarier då näringsnivåerna är 0 och man initialt får brunalger).
                              Senast redigerad av defdac; 05 September 2007, 09:03.

Kommentar

Arbetssätt...