Lämpliga lysrör?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter $
    Användare
    • January 2007
    • 33

Många resonemang går i den här strängen ut på växtligheten, men hur är det då med återgivning av färger på fiskarna i sig? Eldbuk, kanske blåciklid är de som för tillfället är tilltänkta.
    Mvh, Peter
    ----------------------------------------
    Carpe diem

Kommentar

• defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

Då är väl lysrör överlag ganska dåligt alternativ eftersom dom har diskontinuerligt spektra och alltid kommer få vissa färgstick. Det utvecklas ju dock vissa specialrör som har hyffsad färgåtergivning och kontinerligt spektra typ Osram Biolux, men det är väl glödlampor som gäller. Då kan man iaf vitbalanskorrigera och få helt naturtrogna färger utan stick.
      http://www.defblog.se

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av Peter $
        Många resonemang går i den här strängen ut på växtligheten, men hur är det då med återgivning av färger på fiskarna i sig? Eldbuk, kanske blåciklid är de som för tillfället är tilltänkta.
        Det ar en smaksak och du far testa dig fram vad du gillar. Rent generellt sa ser Malawi och Tanganyikaciklider rejalt trista ut i gult ljus medan resten inklussive Viktoria ser ratt OK ut. For eldbuk och blaciklid spelar det ingen storre roll enligt mig.

Ps. Jag har inte last ljusrorsdiskussioner pa aratal. Sist jag gjorde det sa pastods det att vaxtror bara filtrerade bort sant som vaxterna inte behovde och att man lika val kunde kopa Claes Olssons billigaste varmvita. Stamde det eller var det skitsnack? Ar roren ni skriver om relativt nya pa marknaden?
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• defdac
          Användare
          • April 2002
          • 865

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Sist jag gjorde det sa pastods det att vaxtror bara filtrerade bort sant som vaxterna inte behovde och att man lika val kunde kopa Claes Olssons billigaste varmvita. Stamde det eller var det skitsnack? Ar roren ni skriver om relativt nya pa marknaden?
          Det stämmer ungefär, man har valt bort fosfor som producerar gulgrönt vilket gör att växtrör får ett skumt rosa sken.

Och som alltid kan man gro växter alldeles utmärkt med "garagerör" - hos 99% av alla akvarister är växterna främst kolbegränsade så dom skulle aldrig någonsin kunna se skillnad i tillväxt på olika sorters rör (en viss förenkling eftersom växterna klarar lägre CO2-halter ju mer ljus man har, men tillväxten är fortfarande starkt kolbegränsad).

När man tar bort all form av näringsbrist via CO2 och PMDD så märks dock skillnaden i syreutveckling lätt mellan olika typer av rör.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av defdac
            Det stämmer ungefär, man har valt bort fosfor som producerar gulgrönt vilket gör att växtrör får ett skumt rosa sken.
            Fast om man tar bort fosfor sa exciteras ju inga fosforatomer och energin anvands till annat dvs mindre eld till krakorna, eller?
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• defdac
              Användare
              • April 2002
              • 865

Jag tippar på att plasman exiterar de färre fosfor som finns hårdare.

Kommentar

• johanh
                Användare
                • February 2007
                • 49

Jag kör med 2 st Aquarelle + 2 st Juwel (varmt+kallt ljus) i ett 320 L akvarium. PMDD längre tag standarddosering och kommit igång med CO2. Har sedan akvariet startades för 6 mån sedan haft problem med alger på växter, stenar och glaset. Står inte i direkt solljus. Algerna bruna upphöjda prickar på glaset (några mm stora) och på stenarna där de får växa längre blir de sammanhängande fält med trådar kanske ½-1 cm långa. Brun/kiselalger? Inga grönalger och har inget problem med cyano. Kan jag åtgärda det med byte av lysrör eller kommer det gå bort om jag tillför stadiga mängder PMDD och CO2?
                www.hansson.md/
                Umeå Akvarieförening

Kommentar

• defdac
                  Användare
                  • April 2002
                  • 865

Ursprungligen postat av johanh
                  Jag kör med 2 st Aquarelle + 2 st Juwel (varmt+kallt ljus) i ett 320 L akvarium. PMDD längre tag standarddosering och kommit igång med CO2. Har sedan akvariet startades för 6 mån sedan haft problem med alger på växter, stenar och glaset. Står inte i direkt solljus. Algerna bruna upphöjda prickar på glaset (några mm stora) och på stenarna där de får växa längre blir de sammanhängande fält med trådar kanske ½-1 cm långa. Brun/kiselalger? Inga grönalger och har inget problem med cyano. Kan jag åtgärda det med byte av lysrör eller kommer det gå bort om jag tillför stadiga mängder PMDD och CO2?
                  Det låter som toffsalger. Har man algätare typ Siamesiska algätare så betar dom ner toffsalger till stubbar/prickar. Toffsalger triggas av varierande CO2-nivåer, så med en CO2-anläggning som kan hålla stabilt höga CO2-nivåer kommer dom sannolikt fasas ut allteftersom du skrubbar bort dom.

Kommentar

• johanh
                    Användare
                    • February 2007
                    • 49

Det låter rimligt med tofsalger. Har skaffat en 6 kg tub nu så det kommer vara stabilt ett längre tag framöver. Kommer de alger som bildats på ex vis btn moduler gå bort av sig själv eller måste man skrubba bort dom? Påverkas tofsalgtillväxten av hur jag tillsätter pmdd? Bra med högre dosering?
                    www.hansson.md/
                    Umeå Akvarieförening

Kommentar

• defdac
                      Användare
                      • April 2002
                      • 865

Ursprungligen postat av johanh
                      Kommer de alger som bildats på ex vis btn moduler gå bort av sig själv eller måste man skrubba bort dom?
                      När du fixat en hög stabil CO2-halt så kommer dom vara enkla att gnida bort.

Påverkas tofsalgtillväxten av hur jag tillsätter pmdd?
                      Nope, bara CO2-halten.

Kommentar

• johanh
                        Användare
                        • February 2007
                        • 49

Stort tack!
                        www.hansson.md/
                        Umeå Akvarieförening

Kommentar

Arbetssätt...