Crenicichla Compressiceps

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichlan
    Användare
    • April 2002
    • 91

Crenicichla Compressiceps

Hej alla!
    Är det någon här so har haft C.compressiceps och odlat den?? Jag tänkte köpa ett par och försöka att odla på dem =) Skulle ja då kunna få lite info om dessa snygga ciklider jag har bara haft erfarenheter av reganin innan och de ska ju ha surt vatten så jag skulle vilja veta så mycket som möjligt om dem

MVH: Matte

Med ciklid älskande hälsningar: Matte
  • Crenicichlan
    Användare
    • April 2002
    • 91

Jag undrar om man kan ha dessa i ett akvarium på 60liter efter som de är så små när ja köper då och då kommer de säkert att bilda par till de blir sora eller?? tror ni att det går i alla fall om man har MASSOR av gömställen typ kokos nöts skal skiffer plattor lite rötter och en massa stenar och en pump som pumpar 560liter i timmen han som hade fått in dem sa att man kunde ha dem därinne och de värkade väldigt snälla me varann.

Kommentar

• Crenicichlan
      Användare
      • April 2002
      • 91

ingen som vet???

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Jag tror att det är en ganska känslig fisk. Båda gångerna när jag testat så har de dött i magproblem. I böckerna står det att den fixar pH över sju utan problem men kanske ska man sänka det ändå. Första gången parade ett par ut utan problem men dog tyvärr i ett mycket snabbt förlopp (tuberkulos/flagellatliknande). De tog med sig en massa annan fisk också. Nästa gång var fiskarna yngre och började para ut sig innan de dog på liknande sätt. Jag brukar inte ha sånna här problem med mina fiskar och har inte sett det hos någon annan av de Crenicichlor som passerat mina akvarier (regani, spec. "pernambuco", menezesi). Jag misstänker att de dör hos folk eftersom de inte verkar så svåra att få att leka (parar glatt ut), införs lite då och då, men man ser nästan aldrig ungfisk som "kommer tillbaka" till affärerna. Det verkar helt enkelt inte som om folk odlar dem. Utifrån min begränsade erfarenhet så skulle jag gissa på att ett akvarium på minst dryga metern och tvåhundra liter är minimum. Sextio ser jag definitivt som för litet men jag har bara hållit dem i 200 liter resp. 540 så jag saknar erfarenhet av dem i små akvarier.

Mvh.

Ola
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Crenicichlan
          Användare
          • April 2002
          • 91

där jag såg de hade de ett akvarium på ca 80 liter och hade då 4 fiskar men de bråkade nästan ingenting och verkade vara en väldigt lugn fisk!!!! de verkade som om de mådde bra också för de hade finare färger än de i böckerna!!!!!! jag ska ha massor av grottor med små hålor så att den mindre kan gömma sig (hanen i detta fall). sen ska de ju få ett större akvarium tror du att det kan funka att ha de i dett lilla i en månad eller nått??

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

"där jag såg de hade de ett akvarium på ca 80 liter och hade då 4 fiskar men de bråkade nästan ingenting och verkade vara en väldigt lugn fisk!!!! de verkade som om de mådde bra också för de hade finare färger än de i böckerna!!!!!!"

Japp, så brukar det se ut! Det är ju därför jag köpt dem! Det blir alltid en helt annan sak när man får hem fisk. De tar revir, blir aggressivare och snyggare samt parar ut.

"jag ska ha massor av grottor med små hålor så att den mindre kan gömma sig (hanen i detta fall). sen ska de ju få ett större akvarium tror du att det kan funka att ha de i dett lilla i en månad eller nått??"

Mitt första par var tokaggressiva. Helt i klass med Neetrolus nematopus och sebraciklid. Samtidigt visade de ingen aggressivitet mot varandra. Mina andra visade bara tendenser till att para ut och då hade jag ett gäng och därmed flera av samma kön. Dessa jagade varandra en hel del men var inte extremt elaka. Dessa gick ju i ett rätt stort akvarium och dessutom med annan fisk. Min gissning är att en månads förvaring funkar men det är bara en gissning från min sida. Jag vågar inte ge något egentligt svar på frågan.

Mvh.

Ola
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Crenicichlan
              Användare
              • April 2002
              • 91

min pappa har lovat ut vårat 170 liters till en utav mina kompisar för han ville inte ha det längre det var ett hemma bygge =(. jag kanske skulle kunna fråga om inte jag kan få ha kvar det istället. för det skulle ju vara synd om dessa skulle börja bråka och slå ihjäl varann i och för sig så har jag ju ett till akvarium (endast 30 l) som man kanske kan flytta den lilla eller den mobbade under en kort period!jag skulle också vilja fråga lite grejer också efter du verkar vara en expert när det gäller crenicichla! Blir honornas magar också röda när de har ägg i magen på dennaart??? Kan även stora honor ha streck på fenorna fast helt suddiga därför hanarna har ju helt kol svarta streck

Mvh/Matte

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Uppgift om könssklinaden varierar från mycket tydlig till att saknas helt. Röd mage tyder på hona. Hon kommer uppvakta hanen på samma sett som en palettciklid dvs. genom att visa upp magen. Om det tyder på ägg eller könsmognad i största allmänhet vet jag inte. Inga svarta streck tyder på hona. Svarta streck kan saknas men banden finns kvar i fenorna. Honor kan ha svaga streck i analfenan men dessa kan saknas. Hanarna har som du läst tydliga svarta streck i rygg, anal och stjärtfenan. Mitt första par var solklart. Mitt andra gäng hade med största sannolikhet två kön. Viss skillnad fanns i strecken och fiskarna verkade börja para ut. När det gäller akvariestorlek vågar jag som sagt inte uttala mig allför kategoriskt. 170 skulle förstås vara bra. Att kunna dela är också bra. Då ska du helst flytta den som mobbar, inte den mobbade! Och som sagt, jag tror att det är en känslig fisk och att det är mycket viktigt att sköta vattenbytena. En gissning är att pH bör hållas under sju även om det står annorlunda i böckerna.

Mvh.

Ola
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Crenicichlan
                  Användare
                  • April 2002
                  • 91

jag ska vara VÄLDIGT noga med att byta vatten för att detta är min absoluta favvo fisk som jag har väntat på i säkert 2 år nu! Om ph värdet går över 7 är det väl bara att ta i lite torv. jag skrev nog lite fel man ska ju självklart flytta den som mobbar så att den mobbade får vänja in sej i det första akvariet. Jag ska köpa honan en vecka före så hon kan vänja in sej eller ska jag köpa hanen först eftersom han är mindre???

MVH/ Matte

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Köp båda! Tank om någon går och köper den andra! Mina har som sagt inte mobbat varandra, bara dött. Om de blir osams så ska man mata honan riktigt ordentligt och snåla med maten till hanen innan de släpps ihop. Orsaken till mina dödsfall känner jag inte till däremot symptomen. En gissning är att de råkade ut för flagellater på samma sätt som diskus. C. compressiceps har kort tarm så eventuell jämförelse med troffar lär halta.

Mvh.

Ola
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Crenicichlan
                      Användare
                      • April 2002
                      • 91

jag har redan bokat båda och sagt att jag kommer och hämtar hanen först! Är kokos nöts skal bra grottor för compressicepsar???

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Mitt första par tog tillsammans en halv kokosnöt som revir. Jag tror att det bästa är att släppa i fiskarna samtidigt så att de etablerar sig tillsammans. Det är alltid svårare att släppa i fisk där det redan finns etablerade revir. Har de parat ut i affären? Då ska du definitivt inte dela på dem. Jag ser som sagt ingen orsak, snarare risker, med att inte släppa i dem samtidigt. Nu börjar mina svar bli generella och utgå från andra arter än C. compressiceps.

Mvh.

Ola
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Crenicichlan
                          Användare
                          • April 2002
                          • 91

ok jag köper de samtidigt men reganin köpte jag honan först och då fick hanen lite stryk men sedan parade de ut och så.

Mvh: Matte

Kommentar

• Lukas
                            Användare
                            • August 2002
                            • 17

Hejsan!
                            Jag köpte det andra paret (?) igår, och de är så j***a fina!!
                            Jag har dem med corydoras, två vf diskus i ett 250 liters kar med god sirkulation, pH 6.5, vattenbyte 2ggr i veckan, en jätte-rot och massa grottor av kolsten. Kan det bli bättre??
                            Vi får se hur länge det dröjer innan jag får göra mig av med diskusarna!! Den största har tagit ett stort revir i en kokosnöt...
                            /Lukas

Kommentar

• Crenicichlan
                              Användare
                              • April 2002
                              • 91

kul at höra att det går så bra lukas!!! Du kan väl berätta sen hur det går skulle vara kul att veta!!

Kommentar

Arbetssätt...