Lek på storväxta ancistrus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • June 2005
    • 1103

Lek på storväxta ancistrus

Har 2st VF Ancistrusar som från början kommer från NCS medlemen maltandis Dessa 2 har gått i olika kar, men nu tänkte jag få lek på dem efter att flera undrat hur jag kan vara så dum att jag inte parat ihopp dem tidigare då de ändå är VF och att ancistrusar leker var som helst.. Så nu går de själva i ett 240L med en bottenyta på 80x60 En stor blomkruka som grotta "väldigt stor" För när jag tog upp fiskarna mätte jag dem och hanen var hela 14,5cm honan 11cm de är även lite brunare i färgen än de som nästan är svarta och finns i affären. Pratade med maltandis idag och det skulle finnas nått specifikt L nr på dem men han kom ej ihåg någon som vet?

För att få fart på dem har jag nu efter ett par dagar bytt 50% av vattnet och ersatt det med kallt vatten säkerligen runt 15-20grader se om det ger någon effekt..
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Finns ett helt gäng med olika Ancistrus och firrar som liknar dem. Spana på bilderna på Planet Catfish eller posta bilder här, så kanske vi kan gissa lite bättre. Tror ändå inte att vi kommer att hitta rätt, det är verkligen en djungel med många L-malar "som liknar Ancistrus". Odlar en del vanlig Ancistrus, och min erfarenhet av dem säger att de visst kan leka lite var som helst (en gång lekte de tom på bottenglaset, alldeles utan grotta), men de verkar uppskatta grottor som är precis så stora att hannen kommer in.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Cichlidaholic
      Användare
      • June 2005
      • 1103

Tror det kan vara denna men det är en gissning av färg samt skäggtömmarna Ancistrus triradiatus (LDA72) (Colombia)

Hanen har nu uppsökt sin grotta men de gånger honan vågat sig in där har hon åkt på pisk =/ Normalt att de gör så eller är det kört då? Ingen lek ännu

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

Bruna ancistrusar är oftast omöjliga att identifiera om man inte vet varifrån de kommer. Din bästa chans till en bra identifiering är att pressa säljaren lite till.

Kommentar

• Lutt
          Användare
          • October 2005
          • 1919

som sagt det är rätt omöjligt att veta vad det är för art, Ancistrus är en av det största släktet bland L-malar. Du har ingen bild...många gör felet att korsa sin vanliga Ancistrus sp3 med en VF oidentifierad Ancistrus och det är ungefär som att korsa en sajica med en sebraciklid.

Men den vanliga ancistrusen i handeln är så pass korsad idag så att man kan inte namnge den. Lättast vore att man skrev Ancistrus hybrid istället för dolichopterus som är en helt annan art.

Förresten vill du ha lek så är inte blomkrukor att rekommendera och iaf inte på VF.

Kommentar

• Cichlidaholic
            Användare
            • June 2005
            • 1103

Har beställt en fotofirma som ska komma hit och ta lite bilder.. får se om jag kan ta några bilder då på dem också..

Tips på vad de ska leka i rekomenderas varmt =) Hanen har lekt i tidigare ägares kar så han kan ju inte vara omöjlig =)

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• Cichlidaholic
              Användare
              • June 2005
              • 1103

I bataljen med hanen verkar det som honan dragit på sig en skada på de taggar den fäller ut på sidan ... de på vänster sida står ut hela tiden och det verkar inte som hon kan fälla in dem =( något som löser sig själv? hon verkar pigg ialf..

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• Lutt
                Användare
                • October 2005
                • 1919

Ursprungligen postat av Peckers
                I bataljen med hanen verkar det som honan dragit på sig en skada på de taggar den fäller ut på sidan ... de på vänster sida står ut hela tiden och det verkar inte som hon kan fälla in dem =( något som löser sig själv? hon verkar pigg ialf..
                Du menar odontoderna, visst de brukar läka men skaffa mer gömställen för honan tycker jag vara lite väl stressad

Kommentar

• Cichlidaholic
                  Användare
                  • June 2005
                  • 1103

Efter att de gått ett tag i 240karet själva släppte jag tillbaka dem (gav upp)dock tilsammans i samma 720L kar. Tog en glasplatta och limmade en halv kokosnöt på den.. hanen hittade denna och har sen dess bott där..

Honan har verkat sökt sig efter hanen hela tiden när jag studerat dem, vart än hanen tar vägen så är hon efter honom.
                  Men idag såg jag ingen av dem kolla då i grottan som jag gömt bakom en BTN modul och visst där var båda två.. tog ett tag sen kom hon ut med lite sargade fenor =/ Kanske det brukar gå vilt till när de leker? vet inte när man ska titta i nöten om det är nått däri??

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• Cichlidaholic
                    Användare
                    • June 2005
                    • 1103

Kolla till dem nu 02.00 Hanen är för första gången i sin kokosnötgrotta han brukar altid vara ute och fara på nätterna betyder detta att han sitter på ägg? Honan såg väldigt nöjd ut o tugga på bakgrunden med spretiga fenor.. Hon kan ju inte gått in i grottan för o slås hon måste ju haft andra avsikter?

Om det nu är ägg ska jag låta grottan vara? eller lyfta ur den till ett annat kar medans hanen är däri? den är ju vattentät för man ska kunna kolla om det e nått i den.. eller ska jag vänta och hur länge? han satt där även fast räkmixet yrde idag och då brukar han alltid äta.

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• Falköping Andreas
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1214

Hanen fläktar men under fenorna som sitter på buken kraftigt då de han har ägg så försök o se om han viftar med dom så kanske du kan avgöra om han har rom eller ej.
                      http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Cichlidaholic
                        Användare
                        • June 2005
                        • 1103

ser ut som han trampar orgel

Min Hemsida

På min Zoon