Ek och bok löv?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JK.
    Användare
    • June 2010
    • 136

Bussigt att du delade med dig av informationen. Det uppskattas. Salt ja, det kan i så fall vara bra, eller någon mindre känslig fisk. Clownkilli är väldigt lockande, men då passar nog inte en svartvattensbiotop med alltför surt vatten. Men, skulle man inte kunna göra en kompromiss, att filtrera vanligt vatten genom torv i stället för osmos? Eller blir ledningstalet för högt då? Kanske inträffar andra kemiska rekationer man inte vill ha.

Det är ungefär som min idè, ett tjockt lager med löv på botten. Jag håller på att sätta upp ett litet akvarium och ska strax iväg och köpa lite inredning, först i form av rötter. Botten hade jag tänkt täcka med just löv när sådana finns att tillgå. Kan se om jag då kan lägga upp några bilder på det.

Ja det är väl vattenmängden som är det avgörande, men ett litet kar behöver ju inte så stora vattenmängder. Okej, då ska jag köra på det, om du tror att osmosvatten är bättre än vanligt filtrerat vatten. Eller osmos och kranvatten kanske 80/20.
    Senast redigerad av JK.; 16 August 2010, 13:21.

Kommentar

• JK.
      Användare
      • June 2010
      • 136

Angående det här med rötter, jag köpte två stycken i dag, blötlade dem och skrubbade dem sedan med en svamp och har sköljt dem i vanligt vatten. Vattnet har blivit rätt rejält färgat och små träflisor har lossnat. Bör man ta en liten fil i springor och dylikt och tvätta av ännu mer, eller räcker det så som jag har gjort?

Sedan det här med löv, blir det extra belastning på akvariet i och med nedbrytningen? Det kanske kan bildas infusorier?
      Senast redigerad av JK.; 16 August 2010, 22:14.

Kommentar

• JK.
        Användare
        • June 2010
        • 136

Ursprungligen postat av discusred
        Kört ett tag med trollhassel grenar som jag har klippt av i trädet i trädgården.
        Tycker den har coola grenar.
        Kört det ett tag i några kar.
        Påverkar inte ph;t något efter kört det en månad.
        Bild på Heckel balja, där jag använder trollhassel grenar.
        Riktigt fint! Det kan inte vara ormhassel?

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av JK.
          Riktigt fint! Det kan inte vara ormhassel?
          Skruvhassel eller ormhassel gissar jag också på. Dessa kallas ju ofta felaktigt för trollhassel som inte är en hassel.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• discusred
            Användare
            • June 2004
            • 851

Det är ormhassel säger min granne som är bra på uteväxter!

Skall klippa ner lite till och ha i fler kar, väldigt nöjd själv.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Det är ormhassel säger min granne som är bra på uteväxter!

Skall klippa ner lite till och ha i fler kar, väldigt nöjd själv.
              Perfekt! Jag har en på tomten som jag beskär rätt kraftigt varje år!
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• JK.
                Användare
                • June 2010
                • 136

Riktigt fina grenar. Finns det bara att få tag i sådana på andras tomter?

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Clownkillin är en otrolig fisk, enligt mig. Gillar den skarpt. Var dock uppmärksam på vilken population det är. Somliga är busenkla, det blir yngel i burken nästan hur man än gör. Andra populationer är näst intill omöjliga att ens få att överleva. Mysko egentligen. Ha lite koll på tempen också, de jag haft och fått yngel av ger nästan bara honor om tempen är hög (26-27). Har förstått att andra populationer funkar tvärtom.

Filtrera kranvatten över torv ger ofta en viss förbättring av vattnet för många fiskar, men man brukar inte kunna sänka pH/KH särdeles med den metoden. Ett tips jag läste i Pinters bok om "Odling av akvariefisk" är att försöka hålla/odla fisk i ett KH på iaf tre, så att blanda osmos- resp. kranvatten är ingen dum idé. Kör detta själv numera, och det funkar bra med flera arter. Grejen med KH på minst tre är att filterbakterierna ofta funkar bättre med lite KH i vattnet samt att man inte riskerar någon pH-krasch.

Tror inte du behöver göra mer med rötterna, om du inte är ute efter mer estetik. Löv kan belasta vattnet när de bryts ned, men bok/eklöv bryts ned så långsamt att jag inte ser någon fara med det. Praktik visar att det funkar. Både rötter och löv kan säkerligen bidra till infusorier, men de kan ju dyka upp i vilket fall.

Hilsen,

/P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Här i Mölndal verkar den vara omåttligt populär och finns i var och varannan tomt.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• JK.
                      Användare
                      • June 2010
                      • 136

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Clownkillin är en otrolig fisk, enligt mig. Gillar den skarpt. Var dock uppmärksam på vilken population det är. Somliga är busenkla, det blir yngel i burken nästan hur man än gör. Andra populationer är näst intill omöjliga att ens få att överleva. Mysko egentligen. Ha lite koll på tempen också, de jag haft och fått yngel av ger nästan bara honor om tempen är hög (26-27). Har förstått att andra populationer funkar tvärtom.

Filtrera kranvatten över torv ger ofta en viss förbättring av vattnet för många fiskar, men man brukar inte kunna sänka pH/KH särdeles med den metoden. Ett tips jag läste i Pinters bok om "Odling av akvariefisk" är att försöka hålla/odla fisk i ett KH på iaf tre, så att blanda osmos- resp. kranvatten är ingen dum idé. Kör detta själv numera, och det funkar bra med flera arter. Grejen med KH på minst tre är att filterbakterierna ofta funkar bättre med lite KH i vattnet samt att man inte riskerar någon pH-krasch.

Tror inte du behöver göra mer med rötterna, om du inte är ute efter mer estetik. Löv kan belasta vattnet när de bryts ned, men bok/eklöv bryts ned så långsamt att jag inte ser någon fara med det. Praktik visar att det funkar. Både rötter och löv kan säkerligen bidra till infusorier, men de kan ju dyka upp i vilket fall.

Hilsen,

/P
                      Stort tack Patrik!

Ja visst är clownkillin otrolig, riktigt charmig och rolig att titta på! Någon skrev att de ligger och trycker vid ytan mest. Visst är det väl en ytfisk, men den simmade omkring även neråt i akvariet. Märkligt hur det kan bli så med olika populationer. I artakvariet blir det väl clownkilli eller någon liten gurami.

Intressant, jag tror att KH här i Göteborg ligger på ungefär 3. Det är väl det märkliga med vattnet här, rätt högt PH i förhållande till KH.

Perfekt, de är nu torkade och ska väl in i akvariet, jag kan ju börja starta upp det trots att jag ännu inte har något osmosfilter. Jag tror att man kan han en hel del olika fiskar även i vanligt kranvatten.

Ska hålla koll och försöka avlägsna infusorier om jag får sådana.
                      Senast redigerad av JK.; 18 August 2010, 10:30.

Kommentar

• discusred
                        Användare
                        • June 2004
                        • 851

Eller plantskolor, tror inte dom är så dyra.
                        Eller fråga någon som du ser har såna, dom växer snabbt, så alla beskär dom tror jag.

Kommentar

• JK.
                          Användare
                          • June 2010
                          • 136

Eller plantskolor, tror inte dom är så dyra.
                          Eller fråga någon som du ser har såna, dom växer snabbt, så alla beskär dom tror jag.
                          Tack för informationen, fina grenar jag inte hade haft något emot.

Kommentar

• JK.
                            Användare
                            • June 2010
                            • 136

Jag hittade lite eklöv i kväll, en del av dem är lite gulbruna, går de att använda ändå kanske? Eller bör de vara helt bruna och så där frasiga? Här är ett par bilder.

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Bruna och frasiga är grejen. Inget gult i dem.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• JK.
                                Användare
                                • June 2010
                                • 136

Tusan också, vilken otur. Egentligen borde man väl ta fjolårets löv på våren kanske. Kanske får bli att beställa ett par stora ketapang-blad eller vad de heter. Ska ju ha löv som bottenmaterial.

Kommentar

Arbetssätt...