Ek och bok löv?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Ursprungligen postat av Mike_Noren
    Al har en annan egenskap som gör att jag undvikit den: den drar inte tillbaks kväveföreningar ur bladen innan de släpper dem, så bladen innehåller mer näring än andra växters blad gör när de släpps. Det är därför Al inte har höstfärg.
    Alen kan "slösa" pga att den samarbetar med bakterier och har så gott om kväve att den inte behöver lägga möda på att "rädda" det innan den släpper bladen.
    Jag vet inte om det egentligen spelar någon roll, men näringsämnena kommer förstås fria i karet.
    Betyder det att Allöv släpper kväve i vattnet? Dvs ökar belastningen på karet och hindrar att blågröna alger bildas?
    Mvh
    Robin

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Robin,
      mja... det borde betyda att allöv släpper kväve till vattnet, sant. Om det därmed ger effekten att blågröna alger inte triggas är en fråga om hur balansen i karet är från början. Finns det en verklig obalans mellan för lite kväve och för mycket fosfor så kan allöv säkerligen räta upp det en smula. Betydligt enklare enligt mig är dock att använda PMDD/estimative index och vattenbyten. Göder man med den metoden och sköter sina vattenbyten så finns helt enkelt en balans mellan näringsämnena. Jag vet inte alls hur man ska uppskatta allövs bidrag till kvävet, och jag vet inte heller i vilken form det kommer i ursprungligen. Kommer det i form av ammonium/ammoniak och måste omvandlas till nitrit och sedan nitrat så är det verkligt kasst att köra ner i karet - enligt min mening. Då är kaliumnitrat (enligt PMDD) väldans mycket bättre, eftersom vi då vet att vi faktiskt stoppar i nitrat. För att räta till en obalans som ger blågröna alger så kan det krävas rätt mycket nitrat (kväve) - skulle vi tillsätta motsvarande mängd ammonium/ammoniak så är det direkt dödande för firrar. Om jag nu greppat allt rätt. Sorry om jag snodde svaret, men i allafall.

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

Tack för avstickaren!
        Mvh
        Robin

Kommentar

• Tingeling
          Användare
          • July 2006
          • 176

Det var intressant det här med löv och kottar.
          Ska nog samla lite av allt och testa mig fram i små burkar för att få fram lite mer riktlinjer om hur olika löv och ev kottar skall användas på bästa sätt.
          Tack för alla svar...
          Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
          Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
          Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

Kommentar

• JK.
            Användare
            • June 2010
            • 136

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Just al tror jag förmultar rätt fort i karet. Alkottar är däremot något annat, de kan funka finfint för att få svartvatten. Hos mig har alkottar alltid färgat vattnet, men liksom torv är det svårt att beräkna hur stor effekt de har på pH. Beror på hur urvattnade de är när man tar dem, om man skållar dem och så vidare. Man får helt enkelt mäta, något som är klokt även när man använder löv i större mängder. Ska ni använda alkottar så tänk på att de måste vara de bruna helt utslagna kottarna ni tar - är de gröna så är de giftiga, vad jag vet. De gröna ger heller inte "något godis" till vattnet.

Hilsen,

P
            Det här med svartvatten är intressant. Ett litet akvarium med svartvatten vore inte dumt. En idè är väl att använda osmosvatten, ta en hink, borra hål i botten och hälla i torv och låta vattnet filtreras ner i en tunna? Eklöv på botten och rötter och grenar. Lite flytväxter och ett par javaormbunkar. Så som jag har förstått det så blir även vattnet stabilare av de ämnen som löv och torv och rötter utsöndrar.

Senast redigerad av JK.; 14 August 2010, 16:44.

Kommentar

• discusred
              Användare
              • June 2004
              • 851

Kört ett tag med trollhassel grenar som jag har klippt av i trädet i trädgården.
              Tycker den har coola grenar.
              Kört det ett tag i några kar.
              Påverkar inte ph;t något efter kört det en månad.
              Bild på Heckel balja, där jag använder trollhassel grenar.

Kommentar

• RobinH
                Användare
                • August 2008
                • 2150

Ursprungligen postat av discusred
                Kört ett tag med trollhassel grenar som jag har klippt av i trädet i trädgården.
                Tycker den har coola grenar.
                Kört det ett tag i några kar.
                Påverkar inte ph;t något efter kört det en månad.
                Bild på Heckel balja, där jag använder trollhassel grenar.
                Snyggt..

Hur har du gjort med grenarna? Bara klippt av dom och lagt i dom i karet eller torkat dom först eller? jäkligt sugen på att slänga i lite i mina kar!
                CA

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Ursprungligen postat av JK.
                  Det här med svartvatten är intressant. Ett litet akvarium med svartvatten vore inte dumt. En idè är väl att använda osmosvatten, ta en hink, borra hål i botten och hälla i torv och låta vattnet filtreras ner i en tunna? Eklöv på botten och rötter och grenar. Lite flytväxter och ett par javaormbunkar. Så som jag har förstått det så blir även vattnet stabilare av de ämnen som löv och torv och rötter utsöndrar.

http://www.practicalfishkeeping.co.u...ent.php?sid=66
                  Jepp, kommer att funka som du beskriver. Använd dock inte annat än flytväxter i sådana burkar, det kan ge mycket stora pH-svängningar. I de burkar jag kört något liknande brukar pH landa på ca 4-5. Surt, sa räven... *s*

Hilsen,

/P

Kommentar

• discusred
                    Användare
                    • June 2004
                    • 851

Ursprungligen postat av RobinH
                    Snyggt..

Hur har du gjort med grenarna? Bara klippt av dom och lagt i dom i karet eller torkat dom först eller? jäkligt sugen på att slänga i lite i mina kar!
                    Först plockade jag av alla bladen, sen sköjde länge med trädgårdsslang.
                    Sen lät jag dom ligga två veckor i vatten med innerfilter i.
                    Hade även några guppy i vattnet för att se om det hände något med fisken.

Kommentar

• JK.
                      Användare
                      • June 2010
                      • 136

Jepp, kommer att funka som du beskriver. Använd dock inte annat än flytväxter i sådana burkar, det kan ge mycket stora pH-svängningar. I de burkar jag kört något liknande brukar pH landa på ca 4-5. Surt, sa räven... *s*

Hilsen,

/P
                      Fantastiskt, jag har inget sådant akvarium. Men funderar på att sätta upp ett, om värdena håller sig stabila så pass enkelt och med veckovisa vattenbyten är det riktigt bra. Det finns ju färdiga buffrar att köpa med.

Heh! Jo det är riktigt surt. Salvinia natans skulle nog kunna fungera.

Kommentar

• RobinH
                        Användare
                        • August 2008
                        • 2150

Ursprungligen postat av discusred
                        Först plockade jag av alla bladen, sen sköjde länge med trädgårdsslang.
                        Sen lät jag dom ligga två veckor i vatten med innerfilter i.
                        Hade även några guppy i vattnet för att se om det hände något med fisken.
                        okej tack.
                        CA

Kommentar

• Anna Österman
                          Användare
                          • March 2006
                          • 282

Ett annat sätt att känna igen boken är att stammarna är grå-en elegant grågrön färg. I Liljansskogen i Stockholm växer några exemplar och på hösten står dem med de grå stammarna i ett hav av rödbruna löv. Du kanske kan höra av dig till en botanisk trädgård och höra om de har en bok du kan få plocka löv från?

JAg har aldrig haft löv i akvariet men för några år sedan hade Haninge ett sydamerikanskt biotopakvarium med löv. Killarna som inrett föredrog boklöv eftersom de har ett mer "allmänt" utseende. Eklöv är väldigt karakteristiska.
                          Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Ursprungligen postat av JK.
                            Fantastiskt, jag har inget sådant akvarium. Men funderar på att sätta upp ett, om värdena håller sig stabila så pass enkelt och med veckovisa vattenbyten är det riktigt bra. Det finns ju färdiga buffrar att köpa med.

Heh! Jo det är riktigt surt. Salvinia natans skulle nog kunna fungera.
                            Mm, veckovisa vb är bra, men byt med osmosvatten i så fall. Med kranvatten så riskerar du att pH går upp och ammonium övergår till ammoniak. Det man vill undvika är stora pH-svängningar. Några växter som funkat verkligt bra för mig i sådana kar (utan gödning) är vattenormbunke och Limnobium. Vattenormbunken får man byta ut med jämna mellanrum, den blir snabbt alldeles för stor.

De färdiga buffrarna har jag till och från varit nyfiken på, men aldrig satt mig in i. Ringer någon klocka om att fosfor tar över den stabiliserande rollen för pH. Kan vara värt att ha i baknacken om man testar "köp-buffert" - blir det en schysst algodling av det innehåller den sannolikt fosfor. Torv och löv verkar dock också ha en stabiliserande effekt, i mina burkar har pH inte sjunkit under 4.

Tycker också att boklöv är snyggare/mer tropiska än eklöv. Dessutom anser jag att de håller sig fina längre, iaf i mina kar. Eklöv bryts ned/äts upp snabbare.

Hilsen,

/P
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 16 August 2010, 09:44.

Kommentar

• JK.
                              Användare
                              • June 2010
                              • 136

Mm, veckovisa vb är bra, men byt med osmosvatten i så fall. Med kranvatten så riskerar du att pH går upp och ammonium övergår till ammoniak. Det man vill undvika är stora pH-svängningar. Några växter som funkat verkligt bra för mig i sådana kar (utan gödning) är vattenormbunke och Limnobium. Vattenormbunken får man byta ut med jämna mellanrum, den blir snabbt alldeles för stor.

De färdiga buffrarna har jag till och från varit nyfiken på, men aldrig satt mig in i. Ringer någon klocka om att fosfor tar över den stabiliserande rollen för pH. Kan vara värt att ha i baknacken om man testar "köp-buffert" - blir det en schysst algodling av det innehåller den sannolikt fosfor. Torv och löv verkar dock också ha en stabiliserande effekt, i mina burkar har pH inte sjunkit under 4.

Tycker också att boklöv är snyggare/mer tropiska än eklöv. Dessutom anser jag att de håller sig fina längre, iaf i mina kar. Eklöv bryts ned/äts upp snabbare.

Hilsen,

/P
                              Tack för svaren, den här hobbyn är fantastisk. Har man börjat inser man hur fint det är! Jo sätter jag upp ett sådant kar hade jag tänkt mig att vara väldigt noga med vattnet, försöka få samma värden i det vattnet jag ska byta med som redan finns i karet. Åtminstone så nära som möjligt. Tänk att kunna ha chokladgurami till exempel, helt otroligt. Men om man har en tunna med vatten som filtrerats genom torv, kommer vattnet hålla sig länge då, eller kommer den buffrande verkan försvinna rätt fort?

Boklöv ser lite mer neutrala ut ja, finns blad man kan beställa med, katappablad eller vad de heter. Enbart ha några lager löv som bottenmaterial, kan nog vara snyggt. Jag hittade ett billigt osmosfilter. Undrar om det skulle kunna fungera? Känns lite nervöst att börja laborera med vatten, men kan andra så kan väl jag.

Senast redigerad av JK.; 16 August 2010, 11:32.

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Bra med samma värden i vattnet man byter med, eller så nära det går. Att byta med osmosvatten i burkar med lågt pH har funkat bra för mig, osmosvattnet går rakt ned till det pH som råder i burken. Chokladgurami kan dock vara känsliga i "perfekt" vatten, de får lätt Oodinium. Svårt att se i tid och när man ser det är det oftast för sent. Samma grej med många killis. Lite salt kan göra susen, i förebyggande syfte. Påverkar inte viktiga vattenvärden.

Har inte testat med enbart torvfiltrerat vatten, men tror pH kommer hålla sig rätt bra. Testa och se. Har länge velat prova ett stort kar med ca 10 cm lövskikt över hela botten för Apisto, men har aldrig kommit till skott. En vacker dag, så kanske...

Billigt osmos borde funka bra, det som skiljer på priset brukar vara mängden vatten de levererar per dygn. Kan ibland ökas på rätt rejält beroende på vilken patron man köper. Labbar man inget så lär man sig litet, så kör på - men med eftertanke!! Mät mycket i början så du vet någorlunda vad som händer, samt observera hur fisk/växter funkar. Med det kommer man långt.

Hilsen,

/P
                                Senast redigerad av PatrikMalmo; 16 August 2010, 12:25.

Kommentar

Arbetssätt...