"Orangehead" Tapajos - parbildning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

"Orangehead" Tapajos - parbildning?

Hej,
    läser om "orangehead" och olika tips. Vanligt verkar vara att hålla en liten grupp med kanske ett eller flera lekpar och ibland fler honor. Hur starkt parbildande är denna art?

Ha det bra!
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Ursprungligen postat av Pabbe
    Hej,
    läser om "orangehead" och olika tips. Vanligt verkar vara att hålla en liten grupp med kanske ett eller flera lekpar och ibland fler honor. Hur starkt parbildande är denna art?
    Vet inte exakt med Orangehead, men jag har altifrons som är rätt lika. Har åtta stycken i ett 375 och det funkar fint tills det (hittills) enda utparade paret ska leka. Då får resterande sex stå ihopträngda i ett hörn. Hannen har hittills bara lekt med en och samma hona, och det är inte ens den största honan. Om jag nu har rätt i min bedömning av könen, det är inte helt lätt med de firrarna.

En lustig grej med altifrons är att så länge det inte pågår några lekförberedelser så går de nästan i stim. Inga tendenser till parbildning mellan lekarna. Lite smågruff och nafsande, men absolut inget allvarligt. Även den minsta kan nafsa till den störste hannen, som då inte mopsar sig utan drar iväg en bit. Det beteendet har jag aldrig sett hos någon annan ciklid - om en mindre ciklid mopsar sig mot den dominante hannen så blir det stryk, är min erfarenhet av alla andra ciklider.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Vet inte exakt med Orangehead, men jag har altifrons som är rätt lika. Har åtta stycken i ett 375 och det funkar fint tills det (hittills) enda utparade paret ska leka. Då får resterande sex stå ihopträngda i ett hörn. Hannen har hittills bara lekt med en och samma hona, och det är inte ens den största honan. Om jag nu har rätt i min bedömning av könen, det är inte helt lätt med de firrarna.

En lustig grej med altifrons är att så länge det inte pågår några lekförberedelser så går de nästan i stim. Inga tendenser till parbildning mellan lekarna. Lite smågruff och nafsande, men absolut inget allvarligt. Även den minsta kan nafsa till den störste hannen, som då inte mopsar sig utan drar iväg en bit. Det beteendet har jag aldrig sett hos någon annan ciklid - om en mindre ciklid mopsar sig mot den dominante hannen så blir det stryk, är min erfarenhet av alla andra ciklider.

Hilsen,

P
      Ok,
      det låter som ett intressant alternativ när jag ibland tröttnar på "malawi-gruff". Om jag förstått rätt så deltar även hannen i ruv/yngelvård hos orangehead.

tack

P.

Kommentar

• Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

swingers

Jag hade en grupp på sju stycken och de lekte ganska friskt. I den gruppen blev inte det lekande paret särskilt aggressivt mer än att de försvarade ett mindre område. Dessutom var de ytterst otrogna över tiden och turades i olika parkonstellationer om att leka.

Kommentar

• Banderad
          Användare
          • February 2006
          • 3479

P
          Hur stora är dina nu Patrik? Jag antar att de är från samma kull som du sålde till mig efter förra Duisburgresan. När började de leka? Jag har sett lite tendenser med hannar som spänner upp sig och smågruffas, men ingen lek ännu. Mina 10 går i ett 375 liters kar med BTN rocky. I höst ska de flyttas till 540 liters, då kanske det blir mer fart på dem....

/Jocke

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Ursprungligen postat av Banderad
            Hur stora är dina nu Patrik? Jag antar att de är från samma kull som du sålde till mig efter förra Duisburgresan. När började de leka? Jag har sett lite tendenser med hannar som spänner upp sig och smågruffas, men ingen lek ännu. Mina 10 går i ett 375 liters kar med BTN rocky. I höst ska de flyttas till 540 liters, då kanske det blir mer fart på dem....

/Jocke
            Den största hannen är ca 11 cm, honan är strax under 10 cm och de är från samma kull som du köpte av, helt rätt. Första leken kom väl för ett par månader sedan. Rommen kläcktes fint (kranvatten, pH över åtta), och hannen och honan turades om att gå med ynglen i munnen. Rätt skoj med både substrat och munruvare i samma firre. Vad jag sett så överlevde dock inte ett enda yngel efter munruvningen, vet inte om det handlade om brist på foder eller om resterande firrar i karet har ätit upp dem - troligen både och. Nu gör det mig inte särdeles mycket eftersom jag inte vill ha fler. Skoj med lekbeteendet i allafall och jag måste säga att de är väldigt snälla firrar för att vara ciklider.

Hilsen,

P

Kommentar

• Pabbe
              NCS Medlem
              • September 2006
              • 1805

Den största hannen är ca 11 cm, honan är strax under 10 cm och de är från samma kull som du köpte av, helt rätt. Första leken kom väl för ett par månader sedan. Rommen kläcktes fint (kranvatten, pH över åtta), och hannen och honan turades om att gå med ynglen i munnen. Rätt skoj med både substrat och munruvare i samma firre. Vad jag sett så överlevde dock inte ett enda yngel efter munruvningen, vet inte om det handlade om brist på foder eller om resterande firrar i karet har ätit upp dem - troligen både och. Nu gör det mig inte särdeles mycket eftersom jag inte vill ha fler. Skoj med lekbeteendet i allafall och jag måste säga att de är väldigt snälla firrar för att vara ciklider.

Hilsen,

P
              Hallå,
              ja, denna konversation gör mig mer övertygad om att skaffa dessa. Har ett tomt 500 l. som väntar. Nu är det 20-25 år sedan jag hade jordätare. Minns inte "orangehead" från den tiden. Jurupari, tuppkam, brasiliensis var de som gällde.
              Just det intressanta lekbeteendet och hannarnas delaktighet och ett relativt fredligt bettende däremmellan lockar. Plus att orangehead i grupp är otroligt vackra.
              Hoppas jag hittar några i STHLM.

P.

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Hallå,
                ja, denna konversation gör mig mer övertygad om att skaffa dessa. Har ett tomt 500 l. som väntar. Nu är det 20-25 år sedan jag hade jordätare. Minns inte "orangehead" från den tiden. Jurupari, tuppkam, brasiliensis var de som gällde.
                Just det intressanta lekbeteendet och hannarnas delaktighet och ett relativt fredligt bettende däremmellan lockar. Plus att orangehead i grupp är otroligt vackra.

P.
                Ja, dessa jordätare (altifrons och "orangehead") verkar vara mycket fredliga ciklider och med ett väl så intressant beteende. "Orangehead" är väl rätt nyupptäckt vad jag vet. Bägge arterna är också väldans vackra, det är helt sant. Personligen så blir de lite väl stora för min smak, men eftersom jag fick ta hand om en kull från några polare så var jag bara tvungen att se om utseendet var så otroligt som de snackade om. Därmed sparas några för framtida studier.

Hoppas du hittar dem i Sthlm, det ska väl inte vara helt omöjligt. Tycker man ser annonser om dem titt som tätt. Kanske är de svårare att hitta i butikerna, men Akvarielagret borde kunna ordna fram dem. De är faktiskt rätt svårsålda enligt min erfarenhet, eftersom de tar rätt lång tid på sig att färga ut. Som små ser de rätt grå och tradiga ut, men runt 10 cm så händer det grejer. Misstänker att de bara blir snyggare med storleken, så vi får se hur de ser ut vid 15 cm size.

Hilsen,

P

Kommentar

• Banderad
                  Användare
                  • February 2006
                  • 3479

I Duisburg såg jag några riktigt snygga altifrons runt 20-25 cm förra året. Har för mig att det var affären som sålde mest SA och Västafrikanska ciklider.

/Jocke

Kommentar

• Tommy J
                    Användare
                    • January 2003
                    • 28

Hallå,

P.
                    Både Leasing och lagret har Orange Head inne, ungdjur på ca 5-6cm. Jag kompletterade min grupp förra veckan, tror att leasing var billigast.

Tommy
                    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv i universum är att ingen försökt kontakta oss.

Kommentar

• Micke_720
                      Användare
                      • November 2003
                      • 368

Hej

A-Leasing har yngel av mig.
                      Det är F2-or föräldrarna är ej släkt.
                      De yngel jag behållt från kullen har börjat leka nu och
                      verkar färga riktigt bra.
                      Tyvärr har jag inga yngel kvar.

Micke...