Problem med akvariebänk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • June 2006
    • 156

    Problem med akvariebänk

    Har precis till min fasa insett att det ena akvariet i hushållet inte står så stabilt som vi hittills trott. Det är ett 110 liters som står på den tillhörande Juwelbänken, och då vi tidigare råkat ut för att denna bänktyp luckras upp i kanterna vid kontakt med vatten, så är skivan denna gång inplastad med självhäftande dekorplast.
    Trots det så upptäckte vi nyss att ett av bänkens hörn inte riktigt har kontakt med karets undersida! Vad som först avfärdades som en synvilla visade sig stämma bra med verkligheten; ett av hörnen vilar "i luften".
    Akvariet är av typen med svart plastram endast upptill och nedtill, och vad jag kan se så ligger de tre andra hörnen mot som de ska. Det är bara i ett hörn som skivan verkar ha lutning. Det skiljer nån mm mellan kar och skiva där, för man ser tapeten bakom en bit in under ramen.*rys*

    Kan någon hygglig människa tala om ungefär hur akut detta är? Jag föreställer mig ju att det finns en god anledning till att man lodar och grejar på, så att karet nu vilar på tre hörn känns inte särskilt bra. Fysikens lagar är inte min starkaste sida, så jag vill gärna veta exakt hur riskabelt läget egentligen...?
  • Mangan
    Användare
    • November 2003
    • 86

    #2
    Hallå

    Skulle tro att det inte e nån fara med ett sånt litet kar, hade själv ett 375 liters som inte stod på något av hörnen och det stod så i 3 år utan att gå sönder.
    Mvh
    Mangan

    Kommentar

    • Anemon
      Användare
      • June 2006
      • 156

      #3
      Ursprungligen postat av Mangan
      Hallå

      Skulle tro att det inte e nån fara med ett sånt litet kar, hade själv ett 375 liters som inte stod på något av hörnen och det stod så i 3 år utan att gå sönder.

      Hej och tack för svar!

      Nejmen - menar du? Gode tid! Och jag som är supernervös för problemet vid den här storleken...!
      Men hur sjutton kan det bli så med en bänk som faktiskt är tänkt för ändamålet, det förstår jag inte. Man har ju läst om spänningar i glaset osv, så det känns ju lite hmmmmm, sådär.

      Tack hursomhelst för dina lugnande ord, jag kanske kan varva ner ett par hekto då....?

      Kommentar

      Arbetssätt...