L033 och små ancistrus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lene
    Användare
    • January 2007
    • 42

L033 och små ancistrus

Hade tre stycken ganska små (5-7 cm) ancistrus i mitt 275-liters SA-kar i några månader och de växte och frodades. Sedan gick min man och köpte en rejäl L033 åt mig och den gladdes vi åt båda två. Otroligt snygg! Det som dock har hänt sedan den flyttade in är att alla de tre ancistrusarna har avlidit en efter en. Den första inom någon vecka efter att L033 kom, och den sista för några dagar sedan, vilket är cirka 1,5 månad efter.

Under dagarna ligger L033 mest och jäser under sin favoritrot, och jagar bort närgångna pansarmalar, men så fort lampan släcks på kvällen sätter den igång med att knapra alger. Ancistrusarna var, då det begav sig, ganska aktiva även under dagtid, men jag har aldrig sett att L033 direkt skulle ha attackerat någon annan fisk.

Kan L033 ha stressat ihjäl de andra malarna eller har de sannolikt dött av något annat? Alla andra fiskar i karet mår prima, alla vattenvärden är fina.
  • Gäst

Vad matar/matade du dem med? När på dygnet?
    Mvh/Andreas.

Kommentar

• Lene
      Användare
      • January 2007
      • 42

Malarna brukar få en eller två algtabletter/dag (äts av L033, 5 corydoras och tidigare de tre ancistrusarna). Tid på dygn kan variera lite grann, men ofta på sen eftermiddag eller på kvällen. När ancistrusarna fortfarande levde la jag oftast två tabletter samtidigt på två olika ställen i karet, en som L033 genast sög sig fast vid och en annan som de andra delade på. Fast sedan har det också funnits ganska gott om alger på bakgrunden som de alltid ätit på under natten när man kollat på dem, så jag tror inte riktigt det beror matbrist, men jag vet inte

Kommentar

• Lene
        Användare
        • January 2007
        • 42

Jajuste, sen får såklart övrigt medlemmar i karet annan mat (räkmix, artemia, cyklops, bachflokreps, torrfoder osv - allt verkar smaka utmärkt enligt skalarer, dorsigeras och neontetror)...

Kom förresten på att den sista ancistrusen dog i samband med att de två dorsigerus-paren fick sina yngel... Kanske råkade komma för nära deras revir. Att jag inte tänkte på det innan. Hittade ju faktiskt det halvt uppätna kadavret precis bredvid området där ena dorsigerusparet vallade sina ungar.

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Lene
          Malarna brukar få en eller två algtabletter/dag (äts av L033, 5 corydoras och tidigare de tre ancistrusarna). Tid på dygn kan variera lite grann, men ofta på sen eftermiddag eller på kvällen. När ancistrusarna fortfarande levde la jag oftast två tabletter samtidigt på två olika ställen i karet, en som L033 genast sög sig fast vid och en annan som de andra delade på. Fast sedan har det också funnits ganska gott om alger på bakgrunden som de alltid ätit på under natten när man kollat på dem, så jag tror inte riktigt det beror matbrist, men jag vet inte
          Njäe kanske inte matbrist men om du vissa dagar bara lade i en algtablett så kan ancistrusarna (som var vana vid att tabletten som kom nersjunkande var till dem) blivit rejält tillrättavisade av den större L-malen. Har en gibbiceps på 24-25 cm som varje kväll väntar på sin algtablett precis under mathålet! och om ngn annan fisk börjar bita på den så blir han ursinnig! Bara spekulationer då det nästan är omöjligt att veta vfr dina malar dog utan att känna till alla fakta eller utan att ens ha sett hur de såg ut när de var döda.
          Mvh/Andreas.

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Lene
            Jajuste, sen får såklart övrigt medlemmar i karet annan mat (räkmix, artemia, cyklops, bachflokreps, torrfoder osv - allt verkar smaka utmärkt enligt skalarer, dorsigeras och neontetror)...

Kom förresten på att den sista ancistrusen dog i samband med att de två dorsigerus-paren fick sina yngel... Kanske råkade komma för nära deras revir. Att jag inte tänkte på det innan. Hittade ju faktiskt det halvt uppätna kadavret precis bredvid området där ena dorsigerusparet vallade sina ungar.
            Iofs kan den ha fått sina bitskador efter döden men jag "känner" att de antagligen har blivit utkonkurerade. Hårt om maten, hårt om platsen, hårt om...osv! kanske har nån ngn annan teori. Tips: Skaffa inte fler ancistrusar till det karet...
            Mvh/Andreas.

Kommentar

• Lene
              Användare
              • January 2007
              • 42

Tack för tipset - nä det blir nog inte fler malar dit i första taget. Verkar ha fått koll på algerna rätt bra nu (bara ett litet återfall i tillväxten under semestern, men det ska nog räcka med begränsat ljus ett tag).

Det jag menade med halvätet kadaver var just halväten ancistrus. Hittade den på morgonen bland växterna i ett hörn, mellan en stenhög och bakväggen, så den hade antagligen dött under natten/kvällen innan och sedan hade corydorasarna hela natten på sig att smaska på den. När den första (eller om det var den andra) ancistrusen dog tidigare i sommar så såg jag att corydorasarna genast var framme och började glufsa i sig, som akvariets motsvarighet till asgamar, så de är absolut skyldiga till uppätandet av de döda... Vet alltså inte hur ancistrusarna sett ut i ny-dött skick (med eventuella bitskador osv)

Oj, är klockan så mycket Godnatt!
              Senast redigerad av Lene; 19 August 2007, 01:17.

Kommentar

• Lutt
                Användare
                • October 2005
                • 1919

De flesta fiskar brukar äta av döda fiskar och jag tror att de dog av cikliderna pga kanske för få gömställen. Lasiancistrus är ju inga stora fiskar direkt utan de blir runt 12-14cm som fullvuxna.

Lasiancistrus är en mycket bättre algätare än Ancistrus.

Kommentar

• Lene
                  Användare
                  • January 2007
                  • 42

Ursprungligen postat av Lutt
                  De flesta fiskar brukar äta av döda fiskar och jag tror att de dog av cikliderna pga kanske för få gömställen. Lasiancistrus är ju inga stora fiskar direkt utan de blir runt 12-14cm som fullvuxna.

Lasiancistrus är en mycket bättre algätare än Ancistrus.
                  För få gömställen är det nog inte, tycker det verkar som om verkligen varenda fisk har hittat sitt eget krypin (i synnerhet när jag är där med armen i karet för att rumstrera runt), men de kanske blev för undanknuffade av "stor-malen" ändå. (Nä, okej, 12 cm är inte så jättestort, men den kändes som en bjässe i förhållande till de andra när den kom )

Kommentar

Arbetssätt...