105 liters kar med ev. blåciklider (?)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eprex

Ursprungligen postat av A C-son
    Vfr svartvatten Eprex?
    En del ap. som tex. kakadua lever i det.

Kommentar

• Lene
      Användare
      • January 2007
      • 42

Akvariet som Lene länkade till ovan har en inredning som kan passa dvärgciklider ganska så bra även om de i regel föredrar en mörkare botten. Tänk på att inte ha en alltför kraftig cirkulation i karet även om en bra filterkapacitet är att rekomendera. Vidare så kanske du ochså har klart för dig att många dvärgciklider inte lever så länge...
      Off topic Lene men jag skulle behöva få tag på en billig digitalkamera och har nära till Ullared...Tack för tipset!
      Mvh/Andreas.
      Med rötter i akvariet får man ju lite grumligt vatten vare sig man vill eller inte. Det syns inte så mycket på bilden men om man kollar "på längden" i mitt kar ser man att vattnet är lite grönbrunaktigt. Mm, botten är lite för ljus (engelsk sjösten?) med det skulle nog bli ganska dystert med både mörk bakgrund, mörka rötter och mörk botten.

Jo, vår kamera, Samsung Digimax S500 (5,1 megapixels, 3x optisk zoom) kostade cirka 1200-1300 (tror det var 1249:-) på Ge-Kås! Täcker våra behov än så länge och lagom avancerad för amatörer som vi.

(PS: Även om det länkade SA-akvariet står på "Rembrandts" användare så är det mitt kar och jag som fotat bilden, men det är han som är NCS-medlemmen i familjen)

Kommentar

• Lene
        Användare
        • January 2007
        • 42

Nannacara anomala (grön bågfenciklid) hittade jag just på Zoopet, och den skulle nog passa bra i en svartvattenbiotop. Har alltså inte själv någon erfarnhet av den, men den låter lockande. Bättre bild av den här i NCS:s register, än på Zoopet, men här fanns det ingen beskrivning.

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Eprex
          En del ap. som tex. kakadua lever i det.
          Men då kanske kakaduaciklider är ett bra alternativ för dig!?!
          Har inte pysslat så mkt med dvärgciklider men du kan kanske googla t.ex Rio Negro/dvärgciklider eller söka här på forumet i tidigare trådar. Har du gjort det?
          Mvh/Andreas.

Kommentar

• Gäst

Ok Lene! Jo rötter gör ju vattnet klart mer "svartvattenaktigt", la i en enorm rot i mitt ena kar häromdan (310 liter) och det är väldigt brunt i vattnet vill jag lova!
            Mvh/Andreas.

Kommentar

• Lene
              Användare
              • January 2007
              • 42

Ok Lene! Jo rötter gör ju vattnet klart mer "svartvattenaktigt", la i en enorm rot i mitt ena kar häromdan (310 liter) och det är väldigt brunt i vattnet vill jag lova!
              Mvh/Andreas.
              Kan tänka mig det! Mina stora rötter var ändå begagnade när jag fick dem av brorsan, och de mindre rötterna lät jag ligga i blöt en evighet (kanske en vecka eller två) och bytte vatten varje dag för att slippa en del av grumlet och få bort lösa träpartiklar från dem.

Eprex: vet inte om jag har några fler idéer på dvärgciklider. Andreas råd om att surfa runt lite tycker jag du ska följa! Om du inte hittar något här kan zoopet.com vara att rekommendera. Deras artbeskrivning är inte alltid lika ingående som här på ciklid.org, men däremot har de fler beskrivna arter och, enligt mig, lite enklare sökfunktion.

Kommentar

Arbetssätt...