105 liters kar med ev. blåciklider (?)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eprex

105 liters kar med ev. blåciklider (?)

Hejsan!
    Jag har lite olika planer med mitt 105 liters kar men en idé är att ha ett par med blå ciklider i (ensamma). vet inte om 105 liter är för lite för dem, det är ca 80 cm långt.
    Kör med ett ytterfilter på ca. 5 liters filterkammare.
    Vad tror ni?
    Går det med ett så litet kar?
  • Gäst

Ursprungligen postat av Eprex
    Hejsan!
    Jag har lite olika planer med mitt 105 liters kar men en idé är att ha ett par med blå ciklider i (ensamma). vet inte om 105 liter är för lite för dem, det är ca 80 cm långt.
    Kör med ett ytterfilter på ca. 5 liters filterkammare.
    Vad tror ni?
    Går det med ett så litet kar?
    Hej, vad som fungerar och vad som är lämpligt är inte alltid samma sak och frågan är av ganska så relativ natur. 2 fullvuxna blåciklider överlever med stor sannolikt i ett så pass litet kar om du sköter det på ett hyggligt sätt men det vore LÄMPLIGARE med typ ett dubbelt så stort kar för att de skall komma till sin fulla rätt. Vill du absolut ha 2 blåciklider i ditt 105 literskar så skaffa då 2 mindre exemplar och skaffa ett större kar på sikt om du trivs med deras sällskap. Kanske vill du ochså att de skall leka och om du vill spara ytterligare ungfiskar av dem senare så är ju 105litarn utesluten om man skall se seriöst på det. Det är iaf min uppfattning! Mvh/Andreas.

Kommentar

• Lene
      Användare
      • January 2007
      • 42

Kan ju alltid vara värt att testa. Visserligen rekommenderas 150-200 liter (iaf om man vill att de ska växa maximalt), men om du inte har andra arter i samma kar så gnäller de säkert inte om det ändå är 105 liter. Om man läser folks erfarenheter i inlägg här verkar man kunna få fiskar att trivas med det mesta.

Har själv ett riktigt fint par fjärilsciklider som först var i mitt stora SA, 275 liter. De såg ut att trivas men verkade lite stressade, och hade ett väldigt behov av att hävda sig, eftersom de andra arterna i samma kar krävde sitt utrymme. Då flyttade jag dem till ett 54-liters med 10 neontetror och då började de leka nästan direkt! Enligt artbeskrivningen ska de helst ha ett kar på minst 100 liter, men tydligen trivs dessa två bättre i 54 liter än i 275, så allt är ju relativt...

Kommentar

• Eprex

okej tack för svar, jag har dock bestämmt mig att köra med någon dvärgciklid i lite "svartvatten".
        vad tror ni om det?
        några tips på inredning när man ändå är igång? typ hur man får till snygga grottor m.m

Kommentar

• Lene
          Användare
          • January 2007
          • 42

okej tack för svar, jag har dock bestämmt mig att köra med någon dvärgciklid i lite "svartvatten".
          vad tror ni om det?
          några tips på inredning när man ändå är igång? typ hur man får till snygga grottor m.m
          Jo, sydam. dvärgciklider är alltid ett tevligt alternativ! Har själv bara hunnit testa fjärilsciklider och dorsigera men är supernöjd med båda arterna. Har fått lek av båda. Dock inga uppdragna yngel, senast häromdagen blev dorsigera-ynglen uppätna (försvann åtminstone spårlöst) efter att ha varit frisimmande två dygn

Inredning, då. Jag har ganska typisk sydamerikansk inredning - mycket rötter och växter. Sedan finns det också ett litet stenröse (bildar en liten, mycket välanvänd grotta) och två kokosnötdelar som corydorasarna gillar. Om du inte vill ha stenröse kan man ibland lyckas med en "halvgrotta" av stora rötter. Jag har två rejäla rötter, den ena lagd en bit snett över den andra, och de bildar små gömställen här och var.

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Lene
            Kan ju alltid vara värt att testa. Visserligen rekommenderas 150-200 liter (iaf om man vill att de ska växa maximalt), men om du inte har andra arter i samma kar så gnäller de säkert inte om det ändå är 105 liter. Om man läser folks erfarenheter i inlägg här verkar man kunna få fiskar att trivas med det mesta.

Har själv ett riktigt fint par fjärilsciklider som först var i mitt stora SA, 275 liter. De såg ut att trivas men verkade lite stressade, och hade ett väldigt behov av att hävda sig, eftersom de andra arterna i samma kar krävde sitt utrymme. Då flyttade jag dem till ett 54-liters med 10 neontetror och då började de leka nästan direkt! Enligt artbeskrivningen ska de helst ha ett kar på minst 100 liter, men tydligen trivs dessa två bättre i 54 liter än i 275, så allt är ju relativt...
            Men de trivdes väl inte bättre i 54-litarn för att det var mindre!?! Det berodde sannolikt som du var inne på att de fick lugn och ro där! Hade de fått lugn och ro i 275-litarn hade det kanske varit ännu "bättre"...Ofta blir ciklider dessutom triggade till lek när de är den dominantaste arten i karet. Så 54 liter som lekakvarium till fjärilar är ju helt ok precis som 105 liter är ok som lekakvarium till blåciklider. Men om man t.ex gillar blåciklider och vill satsa engagemang och tid på dem så blir de väl stora på sikt för 105 liter för man VILL ju att de skall växa ut på ett naturligt och vackert sätt... Eller? Även om det "funkar" så rekomenderar jag att ha lite extra marginal.
            Mvh/Andreas.

Kommentar

• Lene
              Användare
              • January 2007
              • 42

Ja, såklart! Formulerade mig ganska illa där. Givetvis var det inte FÖR ATT de hamnade i ett 54-liters som de trivdes bättre, snarare TROTS att de kom dit... Och, som du säger, vill man satsa ordentligt på en art lär det ju vara gynnsammare att följa rekommendationerna hyfsat bra!

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Lene
                Ja, såklart! Formulerade mig ganska illa där. Givetvis var det inte FÖR ATT de hamnade i ett 54-liters som de trivdes bättre, snarare TROTS att de kom dit... Och, som du säger, vill man satsa ordentligt på en art lär det ju vara gynnsammare att följa rekommendationerna hyfsat bra!
                Äh, jag är verkligen ingen principryttare själv... Man kan såklart ha fiskar i akvarier som är mindre än "vad som rekomenderas" iaf om det gäller unga (små) individer eller om det gäller kortare perioder vid t.ex lek, karantän osv men av erfarenhet vet jag att det i regel är bekvämare och enklare att ha ett ordentligt kar från början.
                Mvh/Andreas.

Kommentar

• Gäst

vad tror ni om det?
                  105 liter och dvärgciklider? Kan nog bli kanon!
                  Vilka arter tänker du på? Inredning? Som Lene skrev; rötter passar ofta mkt bra till sydamerikanarna! Många dvärgar vill gärna oxå ha rikligt med växter.
                  Mvh/Andreas.

Kommentar

• Eprex

okej, jadu, jag hade inte tänkt att ha alltför mycket växter, mer "svartvatten" typ.
                    Några tips på små ciklider som kan passa i det?

Kommentar

• Lene
                      Användare
                      • January 2007
                      • 42

Här har jag just lagt in en bild på mitt 275-liters:

Inte superbra bild (snorbillig digitalkamera från Ge-Kås i Ullared ), men ni ser ju iaf en del av inredningen. De två "klumparna" med javamossan i mitten sitter alltså på samma långa rot, som är lagd lite över en annan stor rot. Svårt att se i den vinkeln, men ni fattar nog ungefär.

"Spret-roten" till höger flöt i början - såg svincoolt ut! Så sen när den sjönk en vacker dag (eller regnig antagligen) så ville jag ändå ha den högt placerad i karet, så den står på två långa utstickare och lutan mot bakväggen.

Själva bakgrunden består av tvån tunna frigolit-aktiga skivor (följde med från brorsan när jag "ärvde" akvariet från honom). Den ena har jag delat och satt en bit på diagonalen mot hörnet, och gömt pump och värmare bakom. Blev nöjd med resultatet.

Kommentar

• Eprex

snyggt!
                        Men åter till vilka ciklider som kan passa i den mijön jag beskrev?

Kommentar

• Lene
                          Användare
                          • January 2007
                          • 42

Några övriga önskemål mer än svartvatten + inte jättemycket växter?
                          Jag är inte så jättepåläst på olika sorter (finns ju oändligt med dvärgciklider i SA ), men bland apistogrammorna finns det säkert någon du kan fastna för. Kakaduacikliden tycker jag själv är vansinnigt snygg, och den kräver inte någon djungel i akvariet, men gillar löv och rötter.

Kommentar

• Gäst

Akvariet som Lene länkade till ovan har en inredning som kan passa dvärgciklider ganska så bra även om de i regel föredrar en mörkare botten. Tänk på att inte ha en alltför kraftig cirkulation i karet även om en bra filterkapacitet är att rekomendera. Vidare så kanske du ochså har klart för dig att många dvärgciklider inte lever så länge...
                            Off topic Lene men jag skulle behöva få tag på en billig digitalkamera och har nära till Ullared...Tack för tipset!
                            Mvh/Andreas.

Kommentar

• Gäst

Vfr svartvatten Eprex?

Kommentar

Arbetssätt...