Att väga in ett kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

    Att väga in ett kar

    När man väger in ett kar skall man väga in ställningen eller karet när det är på ställningen?
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • krejsi
    Användare
    • September 2005
    • 13

    #2
    akvariet.
    tjohejsan 980 liter fisksoppa

    Kommentar

    • Richardi
      Användare
      • April 2007
      • 84

      #3
      ska väga in ett 540 liters om ett par veckor. Så man ska alltså väga in det med akvariumet på. ska det vara vattenfyllt? Antagligen inte men frågar ändå...

      /Rick
      Senast redigerad av Richardi; 30 August 2007, 20:03. Anledning: väga in istället för väga upp, felskrivet

      Kommentar

      • jannemannen
        Användare
        • July 2004
        • 306

        #4
        Om jag hade en alubänk med justerbara ben så skulle jag först justera in bänken med dom fyra yttre benen så att den var helt rak. Sedan skulle jag skruva ner alla andra ben så att dom fick bra stöd mot golvet. Och mäta igen...

        Sedan skulle jag ställa på akvariet och börja fylla på med vatten, och medans jag gör det så mäter jag med jämmna mellanrum att det är lika långt från akvariets övre kant till vattenytan runt om ! Man går runt med en tumstock och mäter medans man fyller typ... Det blir mycket mer exakt än att använda vattenpass ! (under förutsättning att akvariets övre kant/ram är rak i förhållande till övriga delar av akvariet naturligvis.)

        Dessutom ! Om jag har en alubänk med ben och fötter, så skulle jag dessutom lägga något under varje ben så att man får lite större yta mot golvet. Typ "hockeypuckar" eller liknade...

        Mvh/Janne
        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • August 2006
          • 830

          #5
          Jag fick lära mig av akvarieglasmästaren som byggt flera av mina kar varav ett 1200 senast att man ska alltid börja med att väga in bänken i ALLA riktningar, diagonalt, längd, bred osv både till vänster och höger. Detta bör göras med ett långt byggpass som man vet man kan lita på till 100%. Därefter placerar man akvariet på för att sedan kontrollera igen. Sen fyller man på vatten i etapper och avväger ett par-tre gånger innan akvariet är helt fyllt.

          Jag kommer själv flytta mina akvarium från Tjörn till Uddevalla om några dagar. Vad jag gjort tidigare är att jag först vägt in bänken och vb justerat med distanser. Därefter kollat med akvarium på och sen kör jag i vatten.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av Richardi
            ska väga in ett 540 liters om ett par veckor. Så man ska alltså väga in det med akvariumet på. ska det vara vattenfyllt? Antagligen inte men frågar ändå...

            /Rick
            Till ett 540 liters akvarium har du vid standardställning 3 par ben. Du ställer upp karet på ställningen utan att mittenbenen skall ha ngn kontakt mot golvet. Därefter "passar" du in akvariumet i så god våg som möjligt(justerar fötterna/tassarna till ställningen, fortfarande bara de 2 yttersta paren alltså...) Därefter kan du lyfta/känna (fingertoppskänsla) försiktigt i akvariumets vänstra sida och sedan dess högra sida. Om det upplevs väga lika tungt på båda sidor så är akvariumet balanserat. Är det inte helt i våg så kommer den ena sidan att upplevas mycket tyngre än den andra.
            När det är balanserat fyller du på vatten ca 1/3-1/2 av karets volym. Sen kan du skruva ner mittenparets fötter tills de får kontakt med underlaget(ej för hårt!) och sedan resten av vattnet/bottenmaterial etc etc.
            Mvh/Andreas.

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • August 2006
              • 830

              #7
              Glömde säga att jag kör med leckablock och inte alu ställning till mina kar

              Lycka till!

              Kommentar

              Arbetssätt...