Är det samma som Lufubu? För mina är riktigt lika.
Mitt Akvariebygge - del 1
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
chaitika och lufubu är lika men en riktigt bra lufubu har mkt mer rött i sig i både kropp o fenor. Variationer inom lufubu finns också då den som lever längre in vid lufubu river skiljer sig lite mot den förstnämda. Lufubu är ju i området precis norr om där chaitika finns. En lite "sämre" lufubu kan se ut som chaitika.Kommentar
-
Sämre säger du. Ja då är de verkligen inte lika då Nej de är väll inte jätte lika. Men som yngel så skiljer inte så mycket.Kommentar
-
Japp då var men ägare till 35st Tropheus Chaitika
Finfina firra som simmar hemma sedan några timmar tillbaka.
Köpte dom hos Johan på Håvis. Man vill ju hjälpa honom tömma karen innan flytten. Han ska flytta butiken från 60 kvm till 250 kvm ciklidmecca. Det ska bli riktigt kul att vi får en "ny" akvarieaffär här i Växjö.
Suck har inte råd med en bättre kamera så att denna bild får duga på pärlorna så längeKommentar
-
Jo det är det: Egentligen är det tre små gruppen som är sammanslagna, o dom had luffat där ett par månader och verkade funka kanon.
Ja har helatiden varit inne på Kasanga istället men jag tror att denna mera blå troffe kommer att vara en finfin kontrast till Yellow Nkonde som förhoppningsvis kommer på söndag.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Fotade lite discus när ja ändå har kameran hemma.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Lite tillDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Jo det är det: Egentligen är det tre små gruppen som är sammanslagna, o dom had luffat där ett par månader och verkade funka kanon.
Ja har helatiden varit inne på Kasanga istället men jag tror att denna mera blå troffe kommer att vara en finfin kontrast till Yellow Nkonde som förhoppningsvis kommer på söndag.
Fick du ge det saftiga priset för dem eller rear de lite nu innan flytten?Kommentar
-
Gruppen var lagom stor (ca 40djur), dom kom från tre olika odlare samt dom har gått en prövotid tillsammans o funkar ihop. Dessutom gillade jag kvalliteten på dom. Dom vart inte övergödda på någe sätt heller o det gör att ja kan mata på dom rätt regält ett tag frammåt utan att dom blir julegrisarDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Jo rätt dyra vart dom men ja gillade dom skarpt av flera anledningar.
Gruppen var lagom stor (ca 40djur), dom kom från tre olika odlare samt dom har gått en prövotid tillsammans o funkar ihop. Dessutom gillade jag kvalliteten på dom. Dom vart inte övergödda på någe sätt heller o det gör att ja kan mata på dom rätt regält ett tag frammåt utan att dom blir julegrisar
Hehe. Ja som sagt de såg väldigt fina ut.Kommentar
-
Lek idag på Tanganicodus irsacae "Moba" och Callochromis P. Maswa
Mycket märkligt egentligen att dom lyckas leka i en 375 där det just nu går 65 fiskar. Visserligen är troffarna fortfarande små men ialla fall märkligt.
Matar just nu två-tre ggr dag o trotts den hårda belstningen så funkar allt riktigt bra. Sandfiltret funkar verkligen helt kanon.
Har fått i två troffar in i sandbäddden o det har gjort att ja har fått dra över en nylonstumpa över utloppet för att slippa fler besök.
Det var en märklig syn att se troffarna dyka ner o försvinna i sanden i upp till en halvminut (dom verkar ok efter upplevelsen).Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Ett litet trådlyft.
Har fått fram ytterliggare 10-15 hästnosyngel "Moba". Det lutar åt att ja får ihop 20-30 Moba att sätta i det stora karet.
Har även tömt två honor Callochromis P. Maswa ca 15 överlevande väl växande yngel blev det.
Tropheus Chaitika växer så att det knakar.
Testat lite olika räkmix till troffarna.
1 kg ärtor
0,5 kg spenat
1 port Polentagröt
1 matsked Astatxanthin
1 matsked Spirulina pulver 100%
2 matskedar Cyclop eeze flingor.
Agar agarbindemedel.
Testar denna Lyxmix just nu, får se hur det artar sig
En kaka åker då o då även ner i SA karet o jisses vad fina Geophagus Tapajos Orange head blir av den mixenDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
-
Ett litet trådlyft.
Har fått fram ytterliggare 10-15 hästnosyngel "Moba". Det lutar åt att ja får ihop 20-30 Moba att sätta i det stora karet.
Har även tömt två honor Callochromis P. Maswa ca 15 överlevande väl växande yngel blev det.
Tropheus Chaitika växer så att det knakar.
Testat lite olika räkmix till troffarna.
1 kg ärtor
0,5 kg spenat
1 port Polentagröt
1 matsked Astatxanthin
1 matsked Spirulina pulver 100%
2 matskedar Cyclop eeze flingor.
Agar agarbindemedel.
Testar denna Lyxmix just nu, får se hur det artar sig
En kaka åker då o då även ner i SA karet o jisses vad fina Geophagus Tapajos Orange head blir av den mixenKommentar
-
Det gick helt ok att få ner gröten i mixen.
Min stavmixer fördelar riktigt bra.
Jo det är en riktig lyxräkmix. Hmmmmm en räkmix utan räkor måste bli lyxtroffemix i stället
Ja matar 2-3 ggr om dan med mixen, den dammar väldigt lite o fisken formligen kastar sig över den.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Kommentar