Hur ser det ut i din kameraväska?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ursprungligen postat av Laesk
    Ja helt onödig paragraf, vem är de som bestämmer det?
    Reglerna som finns idag antogs för några år sedan via en omröstning vid stämman, så du och övriga medlemmar har bestämmt det
    Du får väl lämna som förslag till styrelsen att det plockas bort. Med tanke på att medlemmar från styrelsen börjat annonsera i forumet är ju chanserna stora att du får gehör för förslaget
    Personligen föredrar jag om man kan hålla annonseringen på avsedd plats, dvs under köp & sälj.

Canon har hittat en affärsidé i att göra minimala uppdateringar och få alla köpglada att uppgradera ofta. Hade jag varit canonist hade jag antagligen suttit med en 20D fortfarande, och då hade det känts motiverat att uppgradera till en 50D. 30D och 40D har ju bara varit minimala förändringar, men 50D ser ju lovande ut.
    Sen blir det intressant att se den nya fullsensorn imorgon (3D el. 5D mk2 el. 7D eller vad den kommer att kallas), på de tre år sen den förra kom ska man väl ha hunnit få till en rejäl uppdatering.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Byttorp
      Användare
      • November 2003
      • 1585

Ursprungligen postat av Micke
      Det var inte riktat enbart till dig Magnus, du råkade bara vara den senaste annonsören i tråden .
      jag uppfattade det inte som om det var menat till bara mig heller och eftersom jag inte hade 100% koll på stadgarna så var jag inte uppmärksam på att jag klampade i klaveret heller..hehe..men nu vet jag...
      Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
      Ordförande GCG

Kommentar

• Byttorp
        Användare
        • November 2003
        • 1585

Canon har hittat en affärsidé i att göra minimala uppdateringar och få alla köpglada att uppgradera ofta. Hade jag varit canonist hade jag antagligen suttit med en 20D fortfarande, och då hade det känts motiverat att uppgradera till en 50D. 30D och 40D har ju bara varit minimala förändringar, men 50D ser ju lovande ut.
        Sen blir det intressant att se den nya fullsensorn imorgon (3D el. 5D mk2 el. 7D eller vad den kommer att kallas), på de tre år sen den förra kom ska man väl ha hunnit få till en rejäl uppdatering.
        Skönt det finns köptorskar som gärna byter upp sig när det kommer nya modeller Skall som sagt bli skoj att se vad den nya modellen kommer att kallas och lite mer fakta kring den, skulle gärna sett att det passade med EFS objektiv också då det jag använder mest är mitt 10-22.
        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
        Ordförande GCG

Kommentar

• Niklas Olsson
          Användare
          • February 2003
          • 1156

Ursprungligen postat av Byttorp
          Skönt det finns köptorskar som gärna byter upp sig när det kommer nya modeller Skall som sagt bli skoj att se vad den nya modellen kommer att kallas och lite mer fakta kring den, skulle gärna sett att det passade med EFS objektiv också då det jag använder mest är mitt 10-22.
          Tänk en 10-22a på en fullformatare.. Det vore riktig vidvinkel d. En vidvinkel, antingen Canons 10-22 eller Sigmas 10-20 blir mitt nästa köp. Skulle vara kul att leka med i studio m.m.
          //Niklas

www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook

Kommentar

• Rauken
            Användare
            • January 2007
            • 310

Ursprungligen postat av Laesk
            Ja helt onödig paragraf, vem är de som bestämmer det? Å vad är anledningen till att man inte ska få annonsera "lite smått" ..
            Och var drar man gränsen då??? Är övertygad om att det du med ditt intresse kallar "lite smått" är för mitt måttliga intresse en ganska stor investering. Dessutom hade du ju kunnat skickat PM till drd ang. din "försäljningsfråga".
            Personligen tycker jag att det helt rätt att ALL försäljning sker via "Köp/Sälj"-tjänsten...
            När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Skall som sagt bli skoj att se vad den nya modellen kommer att kallas och lite mer fakta kring den
              Nu är 5D mark II officiell:

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
              Tänk en 10-22a på en fullformatare.. Det vore riktig vidvinkel d. En vidvinkel, antingen Canons 10-22 eller Sigmas 10-20 blir mitt nästa köp.
              Nikon har sin 14-24 till småbildsformatet. Jag har Sigmas 10-20 och är nöjd med det.

Kommentar

• Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

Mm... mumma!
                16500kr i USA kommer nog att göra den till en riktigt Nikonkiller.
                Mvh
                Robin

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Ursprungligen postat av Robin
                  Mm... mumma!
                  Ja det ser onekligen bra ut förutom 3,9 fps. Det blir kul att se hur brushanterinegn står sig jämfört med D700, man har ju valt helt olika strategier med pixeltätheten.
                  Och det ryktas om att Nikon snart kommer att presentera en mellanformatare, det är kul med utvecklingen som konkurrensen tvingar fram

Jag vet inte var du fick 16500:- ifrån, de riktpriser som jag hittat än så länge är $ 2,699, EU: € 2,499, UK: £ 2,299. enligt dagens växlingskurser är det 18567, 24303 och 28440:-.
                  Senast redigerad av Micke; 17 September 2008, 08:31.

Kommentar

• drd
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1112

Det är tur man inte ska köpa den rackaren i pund iaf
                    // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• drd
                      Användare
                      • December 2004
                      • 1112

Nikon har sin 14-24 till småbildsformatet. Jag har Sigmas 10-20 och är nöjd med det.

När jag tröttnar på mitt fisheye så blir det en vidvinkelzoom istället och jag har funderat på sigmas 10-20 men hört att den inte ska vara så skarp.
                      Är det värt pengarna Micke ?

Annars blir det nog en canon vidvinkel istället.
                      // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                      Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Ursprungligen postat av drd
                        När jag tröttnar på mitt fisheye så blir det en vidvinkelzoom istället och jag har funderat på sigmas 10-20 men hört att den inte ska vara så skarp.
                        Är det värt pengarna Micke ?
                        Den har väl inte samma kantskärpa som Nikons och Canons motsvarigheter, men bländar man ner ett par steg så är det riktigt bra. Och priset är ju betydligt bättre.

Här är en exempelbild med Sigma 10-20:

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Ursprungligen postat av Robin
                          Cyberphoto har prissatt den nu - 23 995 kr

Kommentar

• Byttorp
                            Användare
                            • November 2003
                            • 1585

Cyberphoto har prissatt den nu - 23 995 kr
                            Vart hittade du ditt pris Robin....

men iaf... 23 995 kronor, utan moms och bruttolöneavdrag blir väl cirka 11 500 kr Men det är ju klart..då får man köpa ett fast objektiv med lite vidvinkel eller ett 16-35 (vilket är som 10-22 för EFS kamera ungefär va?)

eller varför inte en 50D från tbh.se 11 820 kr som landar på runt 6 300 kr när det är färdigräknat. Inte heller helt fel.
                            Ordförande GCG

Kommentar

• Niklas Olsson
                              Användare
                              • February 2003
                              • 1156

Men det är ju klart..då får man köpa ett fast objektiv med lite vidvinkel eller ett 16-35 (vilket är som 10-22 för EFS kamera ungefär va?)
                              Stämmer bra d....Åsså, får du köpa "längre" telen för att komma lika nära

eller varför inte en 50D från tbh.se 11 820 kr som landar på runt 6 300 kr när det är färdigräknat. Inte heller helt fel.
                              Det går inte att räkna på det två gånger?
                              Senast redigerad av Niklas Olsson; 17 September 2008, 11:26.
                              //Niklas

www.nofoto.se
                              Nofoto på Facebook

Kommentar

• Niklas Olsson
                                Användare
                                • February 2003
                                • 1156

Har hört mycket bra om om Sigmat så det lutar helt klart åt d. Till hösten ska ju Tamron släppa ett 10-24 med Nikonfattning till en början som kommer bli intressant.
                                //Niklas

www.nofoto.se
                                Nofoto på Facebook

Kommentar

Arbetssätt...