Hur ser det ut i din kameraväska?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • January 2005
    • 540

Ursprungligen postat av Laesk
    Haft lite omstruktureringar i väskan, känns som om man har allt man "behöver" nu
    Ser inte ngt Canon 100-400 objektiv. Är det sålt?

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Ursprungligen postat av mek
      Ser inte ngt Canon 100-400 objektiv. Är det sålt?
      Det köpte DRD av honom.
      Mvh
      Robin

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Måste kännas gött med en sådan kameraväska Laesk! Bara att gratulera och avundas...

En dag ska jag också ha liknande...

Tycker det är mycket vaket av dig att snappa upp kvalitetsprodukter så billigt som möjligt samt att du drar nytta av det genom din fotografering och inte enbart kostsamt nöje. Smart.

Kommentar

• mek
          Användare
          • January 2005
          • 540

Ursprungligen postat av Malawe
          Tycker det är mycket vaket av dig att snappa upp kvalitetsprodukter så billigt som möjligt
          Inte så svårt faktiskt. Om du har ngt som är hyfsat (då behöver du inte vara desperat) och vill ha ngt bättre (och vet exakt vad), då är det bara att bevaka fotosidan/ciklid/pricerunner/blocket/allaannonser etc och tima in köp resp avyttring.

Två basic ord, timing och tålamod

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Inte så svårt faktiskt. Om du har ngt som är hyfsat (då behöver du inte vara desperat) och vill ha ngt bättre (och vet exakt vad), då är det bara att bevaka fotosidan/ciklid/pricerunner/blocket/allaannonser etc och tima in köp resp avyttring.

Två basic ord, timing och tålamod
            Nja..riktigt så enkelt är det faktiskt inte. Tillsammans med timing och tålamod bör du ha kunskap om produkter samt vart du kan finna dessa. Det är absolut inte lätt för en novis att veta vart man ska leta, vad som är prisvärt och ibland t o m vad som är kvalitet och vad man behöver.

Jag önskar det vore så lätt...

Kommentar

• Jarnis
              Användare
              • November 2005
              • 415

Det som kan vara lite klurigt om man är novis är att bedömma skicket tycker jag. Begagnad elektronik är svårt, speciellt bärbar sådan. Man vet aldrig vad prylen har varit med om.
              Det som är fint skick för säljaren kanske inte är mer än halvschysst för köparen, och tvärtom förstås (mer sällan). Köper man ganska ny proffsutrustning begagnat så är chanserna bättre att man får hela och bra grejer eftersom dom är byggda för lite tuffare tag / fler exponeringar. Plus att det t o m kan finnas garantitid kvar.
              Stötskador på objektiv kan vara svåra att upptäcka vid en optisk besiktning. Det krävs ett antal exponeringar på olika brännvidder och studerande av resultatet för att upptäcka om linserna blivit rubbade (oskärpa). Fukt kan också ställa till det lite, syns ibland inte förrän du antingen går ut i kylan eller in i värmen.
              Skulle definitivt vara kul om någon kunnig orkade lägga ut en "Tänk på det här vid begagnat köp" lista som vi andra kunde få ta del av.
              Micke

Kommentar

• Laesk
                Användare
                • February 2004
                • 2447

Mek... som sagt, sålt til drd. Köpte/bytte till mig de för sammanlagt 9000kr, sålde de för 9600kr som också är billigt för dess skick.

Stefan.. tack tack

En sak som är viktig när man fotat ute i kyla är att låta kameran ligga kvar i fotoväskan några timmar efter man kommit in, så den får rumstemp långsamt långsamt!

Sen när man köper begagnade prylar (som jag alltid gör) så köp bara av aktiva medlemmar på fotosidan... iaf då du ska betala nått i förskott.
                Senast redigerad av Laesk; 13 November 2007, 19:43.
                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• drd
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1112

Mek... som sagt, sålt til drd. Köpte/bytte till mig de för sammanlagt 9000kr, sålde de för 9600kr som också är billigt för dess skick.

Wtf......jag känner mig......såååå lurad

...hehe.....skoja bara....funderar dock på att skicka det på kalibrering och rengörning, nån som har koll på vad det kan gå lös på ?
                  // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                  Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• Robin
                    Användare
                    • January 2003
                    • 4526

Ursprungligen postat av drd
                    ...hehe.....skoja bara....funderar dock på att skicka det på kalibrering och rengörning, nån som har koll på vad det kan gå lös på ?
                    Strax under tusenlappen skulle jag gissa på.

*edit*
                    Riktigt så dyrt är det nog inte men kanske rengöring och kalibrering.
                    Mvh
                    Robin

Kommentar

• Laesk
                      Användare
                      • February 2004
                      • 2447

Skicka inte in de till Infocare iaf! Lång lång väntetid, å många är inte nöjda med dess arbete de utför..

Gissar me på strax under tusenlappen.
                      Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Robin
                        Användare
                        • January 2003
                        • 4526

Skicka inte in de till Infocare iaf! Lång lång väntetid, å många är inte nöjda med dess arbete de utför..

Gissar me på strax under tusenlappen.
                        Då är ju frågan vilka som mer gör det. Jag antar (är ej säker) att butikerna skickar till Infocare.
                        Mvh
                        Robin

Kommentar

• mek
                          Användare
                          • January 2005
                          • 540

Ursprungligen postat av Malawe
                          Nja..riktigt så enkelt är det faktiskt inte. Tillsammans med timing och tålamod bör du ha kunskap om produkter samt vart du kan finna dessa. Det är absolut inte lätt för en novis att veta vart man ska leta, vad som är prisvärt och ibland t o m vad som är kvalitet och vad man behöver.

Jag önskar det vore så lätt...
                          Är man helt novis är det svårare, sant. Men om man vet vad man är ute efter (via tips från erfarna och egna undersökningar), blir det visserligen ingen "barnlek" men ändå enklare.

Ehhh, jag köpte faktiskt ett sådat häromdagen. Gav lite mer för det (trots att jag prutade :/)

En sak som är viktig när man fotat ute i kyla är att låta kameran ligga kvar i fotoväskan några timmar efter man kommit in, så den får rumstemp långsamt långsamt!
                          Har inte provat det än, men det låter vettigt. Vad kan konsekvenserna bli om man glömmer detta (dvs plockar upp det innan)?

Sen när man köper begagnade prylar (som jag alltid gör) så köp bara av aktiva medlemmar på fotosidan... iaf då du ska betala nått i förskott.
                          Betalar aldrig förskott till folk jag inte känner (inte ens om de är aktiva/seriösa). Föredrar att träffa dem och granska aktuellt objekt live först.

Kommentar

• Robin
                            Användare
                            • January 2003
                            • 4526

Har inte provat det än, men det låter vettigt. Vad kan konsekvenserna bli om man glömmer detta (dvs plockar upp det innan)?
                            Vatten/fukt i huset och sen om du sätter igång det.. Kortslutning.
                            Mvh
                            Robin

Kommentar

• mek
                              Användare
                              • January 2005
                              • 540

Ursprungligen postat av Robin
                              Vatten/fukt i huset och sen om du sätter igång det.. Kortslutning.
                              Att det innebär en risk om man plockar isär den (eller sätter igång den) innan den nått rumstemp förstår jag.
                              Men om man plockar upp den i rumstemp och bara låter den ligga i ett par timmar, innebär även detta risk för fukt/skador?

Kommentar

• Laesk
                                Användare
                                • February 2004
                                • 2447

Att det innebär en risk om man plockar isär den (eller sätter igång den) innan den nått rumstemp förstår jag.
                                Men om man plockar upp den i rumstemp och bara låter den ligga i ett par timmar, innebär även detta risk för fukt/skador?
                                Beror ju mkt på hur länge du vart ute me, om man fotat i flera timmar så kameran hunnit bli "genomkall" så är de ju mer känsligt än om man bara vart ute en kort stund. Så jag tycker absolut man ska låta den ligga kvar i väskan i minst två timmar om man vart ute länge, minneskorten tar jag dock alltid ur direkt.
                                Å ni som tankar över bilderna direkt från kameran kan ju bara lägga väskan brevid datorn å stoppa in sladden.
                                Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

Arbetssätt...