Hur ser det ut i din kameraväska?
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Måste kännas gött med en sådan kameraväska Laesk! Bara att gratulera och avundas...
En dag ska jag också ha liknande...
Tycker det är mycket vaket av dig att snappa upp kvalitetsprodukter så billigt som möjligt samt att du drar nytta av det genom din fotografering och inte enbart kostsamt nöje. Smart.Kommentar
-
Två basic ord, timing och tålamodKommentar
-
Inte så svårt faktiskt. Om du har ngt som är hyfsat (då behöver du inte vara desperat) och vill ha ngt bättre (och vet exakt vad), då är det bara att bevaka fotosidan/ciklid/pricerunner/blocket/allaannonser etc och tima in köp resp avyttring.
Två basic ord, timing och tålamod
Jag önskar det vore så lätt...Kommentar
-
Det som kan vara lite klurigt om man är novis är att bedömma skicket tycker jag. Begagnad elektronik är svårt, speciellt bärbar sådan. Man vet aldrig vad prylen har varit med om.
Det som är fint skick för säljaren kanske inte är mer än halvschysst för köparen, och tvärtom förstås (mer sällan). Köper man ganska ny proffsutrustning begagnat så är chanserna bättre att man får hela och bra grejer eftersom dom är byggda för lite tuffare tag / fler exponeringar. Plus att det t o m kan finnas garantitid kvar.
Stötskador på objektiv kan vara svåra att upptäcka vid en optisk besiktning. Det krävs ett antal exponeringar på olika brännvidder och studerande av resultatet för att upptäcka om linserna blivit rubbade (oskärpa). Fukt kan också ställa till det lite, syns ibland inte förrän du antingen går ut i kylan eller in i värmen.
Skulle definitivt vara kul om någon kunnig orkade lägga ut en "Tänk på det här vid begagnat köp" lista som vi andra kunde få ta del av.MickeKommentar
-
Mek... som sagt, sålt til drd. Köpte/bytte till mig de för sammanlagt 9000kr, sålde de för 9600kr som också är billigt för dess skick.
Stefan.. tack tack
En sak som är viktig när man fotat ute i kyla är att låta kameran ligga kvar i fotoväskan några timmar efter man kommit in, så den får rumstemp långsamt långsamt!
Sen när man köper begagnade prylar (som jag alltid gör) så köp bara av aktiva medlemmar på fotosidan... iaf då du ska betala nått i förskott.Senast redigerad av Laesk; 13 November 2007, 19:43.Kommentar
-
Wtf......jag känner mig......såååå lurad
...hehe.....skoja bara....funderar dock på att skicka det på kalibrering och rengörning, nån som har koll på vad det kan gå lös på ?// drd
Nu med ännu fler malar.......L046 igen
Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500Kommentar
-
Kommentar
-
Skicka inte in de till Infocare iaf! Lång lång väntetid, å många är inte nöjda med dess arbete de utför..
Gissar me på strax under tusenlappen.Kommentar
-
Kommentar
-
Nja..riktigt så enkelt är det faktiskt inte. Tillsammans med timing och tålamod bör du ha kunskap om produkter samt vart du kan finna dessa. Det är absolut inte lätt för en novis att veta vart man ska leta, vad som är prisvärt och ibland t o m vad som är kvalitet och vad man behöver.
Jag önskar det vore så lätt...
Betalar aldrig förskott till folk jag inte känner (inte ens om de är aktiva/seriösa). Föredrar att träffa dem och granska aktuellt objekt live först.Kommentar
-
Kommentar
-
Att det innebär en risk om man plockar isär den (eller sätter igång den) innan den nått rumstemp förstår jag.
Men om man plockar upp den i rumstemp och bara låter den ligga i ett par timmar, innebär även detta risk för fukt/skador?Kommentar
-
Å ni som tankar över bilderna direkt från kameran kan ju bara lägga väskan brevid datorn å stoppa in sladden.Kommentar
Kommentar