Hur ser det ut i din kameraväska?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Tekniken förenklar men en duktig fotograf kan ta bra bilder utan de moderna hjälpmedlen. Jag minns fortfarande bilderna som jag imponerades av i gamla akvarietidskrifter. Duktiga akvariefotografer som t ex Kjell Nilsson och Rolf Lind tog då ,långt innan ttl och annan automatik, imponerande fina bilder som man sällan ser idag.

Tekniken och automatiken är visst bra hjälpmedel men ofta är den också ett hinder som gör att man missar att lära sig grundläggande exponeringslära. Kompaktkamerorna faller ofta som lämpliga kameror för akvariefoto p g a. avsaknad av möjlighet till manuella inställningar och för stor fördröjning mellan avtryck och att bilden tas.

Jag håller definitivt inte med om att det är utrustningen som gör bilden. Jag har sett många exempel på väldigt fina bilder tagna med enkla kameror som jag inte lyckats få till med min betydligt mer avancerade kamera.

Ofta tror jag att det är en nackdel att byta kamera ofta, man hinner inte lära sig kameran fullt ut innan man byter till nästa. Tekniken ska sitta i ryggmärgen så att man inte behöver tänka på det. Även om jag fotograferar ofta hinner jag ibland glömma var olika funktioner finns och missar då ögonblicksbilder p g a. letande efter inställningar. Då blir tekniken en begränsning istället för en tillgång. Att känna kameran är mer värt än några extra fokuspunkter och lite större skärm. Av det skälet tror jag att man vinner mer på att behålla och lära sig sitt kamerahus istället för att ständigt byta till det senaste.

Vilket är det bästa köpet av ett dyrt kamerahus som gör att man kan öka ISO 2 steg utan brus, eller en optik som har 2 steg större bländare? Jag skulle definitivt satsa mina pengar på det ljusstarkare objektivet.

Visst ska jag erkänna att det finns kameror som jag också drömmer om, men inte för att jag tror att det gör mig till en bättre fotograf utan just för att det är att kul ha det senaste. Det som kommer att få mig att byta kamerahus är när priset på sensorer i småbildsformat sjunker ner på rimlig nivå. Det är en tekniskt framsteg som kan göra mig till en något bättre fotograf med större möjligheter till kreativitet genom kortare skärpedjup, större dynamiskt omfång, lägre brusnivåer, bättre skärpa och tillgång till ljusstarkare vidvinklar. Samtidigt ställer det också större krav på mig som håller i kameran.

Men innan priserna går ner på småbildsformatet fortsätter jag att utvecklas med mitt nuvarande kamerahus, och lär mig använda det så jag slipper tänka tekniken och istället kan koncentrera mig på bilden. Skulle jag få en väldig abstinens efter att köpa nya fotoprylar så satsar jag på bra optik som jag kan behålla många år framåt och som överlever många kamerahus.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Laesk
      Användare
      • February 2004
      • 2447

Ursprungligen postat av Robin

Inom vår hobby är det faktiskt utrustningen som gör bilderna. Inte kompositionen utan den tekniska bilden.
      Vet inte hur dyr utrustning du pratar om iofs.. men se på cutekid, 350D + 18-55 kitobjektivet + två st nissin slavblixtar för 300kr st.. Å han är en av dom bästa fiskfotograferna på denna sidan (enligt mitt tycke)
      Senast redigerad av Laesk; 20 September 2007, 18:55.
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

Tack Laesk!
        Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

Ursprungligen postat av Laesk
          Vet inte hur dyr utrustning du pratar om iofs.. men se på cutekid, 350D + 18-55 kitobjektivet + två st nissin slavblixtar för 300kr st.. Å han är en av dom bästa fiskfotograferan på denna sidan (enligt mitt tycke)
          ¨
          Precis det tänker jag! =)
          Jag har vad jag vet inte sagt något om dyr utrustning utan bättre utrustning. Calle i det här fallet har det som behövs. DSLR-kamera och externa blixtar. Det är fortfarande bättre utrustning än kompaktkamerorna - för ändamålet ska jag också säga.
          Kan hålla med om att han tillhör toppskicktet.

När jag tänker på det så är det ju så vanligt i dagens läge och framförallt på den här sidan med en DSLR så det kanske inte klassas som "bättre utrustning" längre utan som standard.
          Senast redigerad av Robin; 20 September 2007, 17:49.
          Mvh
          Robin

Kommentar

• Byttorp
            Användare
            • November 2003
            • 1585

Tack gärna! Även hur man finansierar sina inköp?
            Ja det var väl det som jag menade egentligen. Så här skulle man kunna göra har jag hört
            1. se till att jobba på ett företag som är "teknikintensivt"
            2. se till att du har en chef som gärna handlar teknik i alla dess former
            3. ta ut prylar istället för lön.

Det allra bästa är förståss om du är delägare och företaget du äger behöver lite nya objektiv, en kamera, lite blixtar osv. I detta läget så kan det tom vara ännu bättre om du har en leverantör som säljer "papper" eller något övrigt som inte behöver tas upp som inventarier utan som förbrukas i samma stund som dom köpts. Hur mycket logobollar säljer ni på Stadium som egentligen är nått annat?
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

Kommentar

• Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

Ursprungligen postat av Byttorp
              Det allra bästa är förståss om du är delägare och företaget du äger behöver lite nya objektiv, en kamera, lite blixtar osv. I detta läget så kan det tom vara ännu bättre om du har en leverantör som säljer "papper" eller något övrigt som inte behöver tas upp som inventarier utan som förbrukas i samma stund som dom köpts. Hur mycket logobollar säljer ni på Stadium som egentligen är nått annat?
              Ok, då förstår jag. =)
              Måste starta företag så att jag kan köpa in prylar momsfritt helt enkelt.
              Mvh
              Robin

Kommentar

• Byttorp
                Användare
                • November 2003
                • 1585

Ok, då förstår jag. =)
                Måste starta företag så att jag kan köpa in prylar momsfritt helt enkelt.
                Nästan bättre om du är anställd och kan dra det på lönen, då är det momsfritt och dessutom så kan du kvitta med oskattade pengar, dvs arbetsgivaren betalar ju inte soc osv på dom pengarna...krångligt att förklara men...vi tar det över en öl nån gång Å andra sidan har du eget företag och tjänar bra pengar där så...då är det ju enklast iaf...hehe
                Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                Ordförande GCG

Kommentar

• Laesk
                  Användare
                  • February 2004
                  • 2447

Ursprungligen postat av Byttorp
                  1. se till att jobba på ett företag som är "teknikintensivt"
                  2. se till att du har en chef som gärna handlar teknik i alla dess former
                  3. ta ut prylar istället för lön.

Ge mig en bra anledning till varför du inte kör med 1D-serien ist för semiproffs...
                  Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Byttorp
                    Användare
                    • November 2003
                    • 1585

Ge mig en bra anledning till varför du inte kör med 1D-serien ist för semiproffs...
                    Denna kamera ligger väl i fas med de kunskaperna jag tror mig kunna insupa och den tid jag ämnar lägga på fotograferandet framöver. en ytterligt mer avancerad modell skulle ju få mig att känna ännu mer presationsångest över att jag inte har kunskapen som krävs och nu har jag inte tiden att lägga....arbeten, studier och övriga hobbies (så som sambo tex) går före
                    Ordförande GCG

Kommentar

• Laesk
                      Användare
                      • February 2004
                      • 2447

byttorp... Hehe jaja ok då. Men de är inte mkt extrafunktioner du "måste" använda på t.ex. en 1D mark II för att äga den.. den är bara så underbar å fota me, hålla i osv. De mest goa är sökaren. Perfekt när du ska fota macro me ditt deluxeobjektiv!
                      Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Laesk
                        Användare
                        • February 2004
                        • 2447

Återkommer me ny bild på min kameraväska på tisdag *host
                        Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Återkommer me ny bild på min kameraväska på tisdag *host
                          Jasså det blev ett 300?

Kommentar

• Laesk
                            Användare
                            • February 2004
                            • 2447

Ursprungligen postat av Micke
                            Jasså det blev ett 300?
                            Mmm kunde inte låta bli...
                            Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

Mmm kunde inte låta bli...
                              Grattis till en rolig glugg! Var det en f4 utan IS?

Kommentar

• Laesk
                                Användare
                                • February 2004
                                • 2447

Ursprungligen postat av Micke
                                Grattis till en rolig glugg! Var det en f4 utan IS?
                                Nej F2,8 utan IS... stor pjäs
                                Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

Arbetssätt...