Hur ser det ut i din kameraväska?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Niklas Olsson
    svarade
    Hmm, för några veckor sen var jag helt övertygad om att jag ALDRIG skulle skaffa mig ett macro eftersom jag kände att det inte var något för mig.
    Efter att lånat ett å testat så var det allt lite kul ändå så det blev till att skaffa ett (100mm).
    Denna hobbyn är ju beroendeframkallande helt klart. Köpte begagnat och fördelen med det är ju att man (oftast) får tillbaka pengarna om man tröttnar, iaf. på objektiv.

Lämna en kommentar:

• Byttorp
    svarade
    Ursprungligen postat av Robin
    Det är många som undrar om min otroligt grymma uträkning. Jag gick helt och hållet på 6kr/dollar och då blev det 16194kr. Sen utgår jag ifrån att dollarn inte står där eftersom så många undrat. =)

18353 med rätt dagskurs (forex säljer för 6,8kr/dollar).

Byttorp: Du kan inte tänka dig att skriva in mig som anställd i firman?
    Det blir ju en del mil för dig att pendla så....enbart där borde du kunna "tjäna" ihop till en kamera var och varannan månad

Lämna en kommentar:

• Robin
    svarade
    Det är många som undrar om min otroligt grymma uträkning. Jag gick helt och hållet på 6kr/dollar och då blev det 16194kr. Sen utgår jag ifrån att dollarn inte står där eftersom så många undrat. =)

18353 med rätt dagskurs (forex säljer för 6,8kr/dollar).

Byttorp: Du kan inte tänka dig att skriva in mig som anställd i firman?

Lämna en kommentar:

• Sacrium
    svarade
    Tänkte snart vara med och leka här också. "Blev med kamera" i förra veckan.
    Valet föll tillslut på en Canon eos 400d.

Fick med orginalobjektivet EF-S 18-55/3,5-5,6
    och Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro

Sedan batterigrepp och en extrablixt Soligor DG-34 AF.
    Detta tillsammans med stativ, väska, ett par minnen och extrabattier för 7000.

Verkar det vettigt eller har man blivit blåst?

Lämna en kommentar:

• Micke
    svarade
    Ursprungligen postat av Niklas Olsson
    Har hört mycket bra om om Sigmat så det lutar helt klart åt d. Till hösten ska ju Tamron släppa ett 10-24 med Nikonfattning till en början som kommer bli intressant.
    Tokina har både 11-16/2,8 och 12-24/4 också.
    Senast redigerad av Micke; 17 September 2008, 16:03.

Lämna en kommentar:

• Niklas Olsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke
    Nikon har sin 14-24 till småbildsformatet. Jag har Sigmas 10-20 och är nöjd med det.
    Har hört mycket bra om om Sigmat så det lutar helt klart åt d. Till hösten ska ju Tamron släppa ett 10-24 med Nikonfattning till en början som kommer bli intressant.

Lämna en kommentar:

• Niklas Olsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Byttorp
    Men det är ju klart..då får man köpa ett fast objektiv med lite vidvinkel eller ett 16-35 (vilket är som 10-22 för EFS kamera ungefär va?)
    Stämmer bra d....Åsså, får du köpa "längre" telen för att komma lika nära

eller varför inte en 50D från tbh.se 11 820 kr som landar på runt 6 300 kr när det är färdigräknat. Inte heller helt fel.
    Det går inte att räkna på det två gånger?
    Senast redigerad av Niklas Olsson; 17 September 2008, 11:26.

Lämna en kommentar:

• Byttorp
    svarade
    Cyberphoto har prissatt den nu - 23 995 kr
    Vart hittade du ditt pris Robin....

men iaf... 23 995 kronor, utan moms och bruttolöneavdrag blir väl cirka 11 500 kr Men det är ju klart..då får man köpa ett fast objektiv med lite vidvinkel eller ett 16-35 (vilket är som 10-22 för EFS kamera ungefär va?)

eller varför inte en 50D från tbh.se 11 820 kr som landar på runt 6 300 kr när det är färdigräknat. Inte heller helt fel.

Lämna en kommentar:

• Micke
    svarade
    16500kr i USA kommer nog att göra den till en riktigt Nikonkiller.
    Cyberphoto har prissatt den nu - 23 995 kr

Lämna en kommentar:

• Micke
    svarade
    Ursprungligen postat av drd
    När jag tröttnar på mitt fisheye så blir det en vidvinkelzoom istället och jag har funderat på sigmas 10-20 men hört att den inte ska vara så skarp.
    Är det värt pengarna Micke ?
    Den har väl inte samma kantskärpa som Nikons och Canons motsvarigheter, men bländar man ner ett par steg så är det riktigt bra. Och priset är ju betydligt bättre.

Här är en exempelbild med Sigma 10-20:

Lämna en kommentar:

• drd
    svarade

Nikon har sin 14-24 till småbildsformatet. Jag har Sigmas 10-20 och är nöjd med det.

När jag tröttnar på mitt fisheye så blir det en vidvinkelzoom istället och jag har funderat på sigmas 10-20 men hört att den inte ska vara så skarp.
    Är det värt pengarna Micke ?

Annars blir det nog en canon vidvinkel istället.

Lämna en kommentar:

• drd
    svarade
    Det är tur man inte ska köpa den rackaren i pund iaf

Lämna en kommentar:

• Micke
    svarade
    Mm... mumma!
    Ja det ser onekligen bra ut förutom 3,9 fps. Det blir kul att se hur brushanterinegn står sig jämfört med D700, man har ju valt helt olika strategier med pixeltätheten.
    Och det ryktas om att Nikon snart kommer att presentera en mellanformatare, det är kul med utvecklingen som konkurrensen tvingar fram

Jag vet inte var du fick 16500:- ifrån, de riktpriser som jag hittat än så länge är $ 2,699, EU: € 2,499, UK: £ 2,299. enligt dagens växlingskurser är det 18567, 24303 och 28440:-.
    Senast redigerad av Micke; 17 September 2008, 08:31.

Lämna en kommentar:

• Robin
    svarade
    Mm... mumma!

Lämna en kommentar:

• Micke
    svarade
    Skall som sagt bli skoj att se vad den nya modellen kommer att kallas och lite mer fakta kring den
    Nu är 5D mark II officiell:

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
    Tänk en 10-22a på en fullformatare.. Det vore riktig vidvinkel d. En vidvinkel, antingen Canons 10-22 eller Sigmas 10-20 blir mitt nästa köp.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...