Hur ser det ut i din kameraväska?
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Är inte Canons convertrar bättre än Kenko? Nikons har i alla fall bättre skärpa och snabbare af än andra tillverkare. Canons convertrar ska väl dessutom ha vädertätning?
Jag märker ingen direkt skillnad med eller utan 1,7x konverter på mitt 70-200. Skillnaden är i så fall mycket större med eller utan UV-filter.Kommentar
-
View the image quality delivered by the Canon EF 400mm f/5.6L USM Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.
Ja de är bara å välja i rullgardinerna på önskat objektiv!
Här har du 100-400 @ 400/5,6 och 70-200/4 + 2X @ 400/8
View the image quality delivered by the Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.
Micke, yes canons orginal skall va en aning skarpare + vädertätade. Dock är Soligors 1,4X (1375kr @ cyberphoto) fruktansvärt skarp, toppklass av cyberphoto! Jag själv har en sån... (+en canon 2X)Kommentar
-
Kommentar
-
AF funkar inte om bländaren blir mindre än 8. o 4,5-5,6 X2 är ju alltid mer än 8.
(dock funkar det på 1Ds mk2, 1D mk2, 1D mk2N)Kommentar
-
1,2 och 3D är en mer proffsig serie, men med dem får man inte 1,6 brännviddsförlängning (mindre fördelaktigt vid telefoto).Kommentar
-
Med Canons 1,4X får du AF!
Dock inte med Soligors 1,4X, fast de kan du fixa me att tejpa dom tre yttersta pinnsen från vänster. Sen funkar AF, fast sämre i sämre ljusförhållanden.
1,2 och 3D ?? Mark 1,2,3 menar du. Jag är iaf grymt nöjd med 1D mark II N. Sökaren är så stor o go! Sen får man ju lite mer vidvinkel me vidvinkelobjektiv. Iofs finns de ju 10mm till 1,6X crophus.Kommentar
-
Talet 1,6 är inte brännviddsförlängning utan ett sätt att beskriva bildvinkelförändringen. Ett 100 mm objektiv ger samma bildutsnitt som vid brännvidden 160 mm med småbildsformatet. Objektiven har alltid samma brännvidd oavsett om de används på en kamera med APS-C eller småbildsformat.Kommentar
-
Om man t ex kör med 100-400/5,6 + Canon 1,4X när det är ljust ute och i bra kontrast, så fungerar AF och kameran klarar av att låsa mot målet. Vid sämre ljusförhållanden, fungerar AF men den klarar då inte att låsa mot objektet (även om man har pinnarna tejpade).
Talet 1,6 är inte brännviddsförlängning utan ett sätt att beskriva bildvinkelförändringen. Ett 100 mm objektiv ger samma bildutsnitt som vid brännvidden 160 mm med småbildsformatet. Objektiven har alltid samma brännvidd oavsett om de används på en kamera med APS-C eller småbildsformat.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Här finns en bra artikel i ämnet: http://www.fotosidan.se/cldoc/2677.htmSenast redigerad av Micke; 31 August 2007, 17:36.Kommentar
-
Så var det dax för tillökning i fotoväskan igen , efter mycket tvekande beställdes idag ett Sigma 10-20mm.
Det lär dröja några år innan fullformatsensorerna är nere i vettigt pris, men när det blir en sån så är helt klart Nikons nya vädertätade 14-24/2.8 en mycket intressant vidvinkelzoom.Kommentar
-
Erkänn att de va testet i senaste DigitalFoto-tidningen som fick dig att slå till
Grattis iaf!Kommentar
Kommentar