Hur ser det ut i din kameraväska?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Robin
    svarade
    Ursprungligen postat av mek
    En kille jag köpte mitt Canon 400/5,6 L USM från,
    Vad får man ge för ett sådant idag?

Lämna en kommentar:

• Laesk
    svarade
    Ursprungligen postat av mek
    En kille jag köpte mitt Canon 400/5,6 L USM från, visade mig även ett Canon 100mm makro usm. Verkade juste, men han begärde ett pris som inte lågt långt under nypris....

Jag hade canons 100/2,8 macro innan, å de va grymt bra. Snabb autofokus som kan va passande till snabba fiskar (dock sålde jag de för jag inte fotade me de så mkt, prioriterade ett bättre hus ist) (Köpte/sålde de för 4200kr, dom brukar ligga där omkring)

Lämna en kommentar:

• Micke
    svarade
    Ursprungligen postat av Laesk
    Pengar har väl aldrig vart nå problem för dig
    Haha, det är väl en prioriteringsfråga. Jag är i alla fall övertygad om att fotoprylar är en bättre investering rent ekonomiskt än vad akvarieprylar är.

Lämna en kommentar:

• Christian Alfredsson
    svarade
    90 mm macrot är grymt att fota på stillastående saker på för autofocusen är hopplöst seg. Får man till en bild med skärpa blir den bra.

Köp senaste Foto och läs macroobjetivtesten. Köp därefter.

Lämna en kommentar:

• mek
    svarade
    Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
    Skulle jag köpa en ny idag skulle det vara en Sigma 70 mm macro.
    Hur tycker du att ditt Tamron 100mm macro har fungerat? Funderar fn på att, antingen köpa ett sådant eller sätta macrofilter på 28-80 eller 75-300usm.

En kille jag köpte mitt Canon 400/5,6 L USM från, visade mig även ett Canon 100mm makro usm. Verkade juste, men han begärde ett pris som inte lågt långt under nypris....

Lämna en kommentar:

• Tony
    svarade
    Yes, nu ringde canon och sa att mitt objektiv var fixat. 5 veckor tog det för dem att justera det vilket är lite surt..

Under kvällen lägger jag upp bild på väskan, en Lowepro Computrekker AW:

Canon EOS 30D
    Canon 60mm/2.8 Macro
    Canon 70-200/F4 L
    Canon 17-40/F4 L
    Canon Speedlite 580EX
    Canon ST-E2 Speedlite-sändare
    Hoya Polarisationsfilter, några UV och något skyddsfilter finns också

Ett paket jag tycker mig vara ganska nöjd med som fyller sina funktioner

Lämna en kommentar:

• Christian Alfredsson
    svarade
    Bra med fotoutrustning.... suget finns oftast där.

Min kamera hade jag enbart med 90mm macro första tiden... ger en hint om vad jag fotar.

Mer macrogluggar för min del. Bra att de inte är ruskigt dyra.

Väskan stökade jag till för att vara en motpol till Mickes exemplariska bild.

Lämna en kommentar:

• Laesk
    svarade
    Lägg ett bud

Ursprungligen postat av Micke
    Då har jag också fått svaret på om ryktet att Nikon kommer med en 1.1x sensor stämmer. Även om den säkert kommer att bli riktigt dyr....
    Pengar har väl aldrig vart nå problem för dig Då är ju Sigma 12-24 bästa köpet då de passar till fullformatskameror! (jag är sugen på 5D:s efterföljare va de nu blir för nån)

Lämna en kommentar:

• Micke
    svarade
    Kan varmt rekomendera Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG HSM Gediget å välbyggt.
    Det har länge lutat åt Tokinas 12-24/4 men så har jag börjat att fundera på Sigmas 10-20/4-5.6 för att fö de extra 2 mm vidvinkel.
    Men jag har redan köpt två objektiv i sommar så det får vänta till vintern eller våren. Då har jag också fått svaret på om ryktet att Nikon kommer med en 1.1x sensor stämmer. Även om den säkert kommer att bli riktigt dyr så känns det fel att köpa objektiv för DX/APS-C formatet innan man vet.

Lämna en kommentar:

• Laesk
    svarade
    När det gäller Canon-objektiv skulle jag gärna vilja ha ett L-objektiv: Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS USM, det är väl typ 23.000 som skrämmer bort mig.
    Köp för guds skull inte 28-300! Visst är de fruktansvärt välbyggt å ger grym skärpa i hela omfånget om man bländar ner nått steg. Men tyngden orkar du inte me så länge.. Använda de som "normalzoom" när de väger 1,6kg.. icke Sålde mitt rätt fort!

Föresten... har de vart orkan i din väska, eller har du alltid sån röra? Ser ut som ett bombnedslag hehe

Det ska bli kul att se din väska! Jag kommer troligen att skaffa en vidvinkelzoom också och då blir jag väl tvungen att komplettera med en större väska också. Men den nuvarande kommer säkert att vara den som används mest ändå, den är liten och smidig och man är tvungen att tänka efter på vad man ska ta med sig.
    Kan varmt rekomendera Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG HSM Gediget å välbyggt.
    Jag har också en sån väska du har (modellen tidigare) å den använder jag mest faktiskt.. de är inte ofta man behöver alla objektiv/hus då man ska ut på nått, men när man väl behöver de så kan de va gött å ha en stor väska.
    Senast redigerad av Laesk; 15 August 2007, 19:42.

Lämna en kommentar:

• Christian Alfredsson
    svarade
    Stora fördelen att köpa gluggar av samma märke är att de garanterat fungerar med märket i framtiden. Det har historiskt sett hänt att objektiven inte funkat när man bytt hus.

Lämna en kommentar:

• Micke
    svarade
    Kul tråd, å fin samling du har! Jag ska bara få tillbaka 1D:n från service.. sen ska du få se en större väska (LowePro CompuTrekker plus AW) host, man kan ju inte ha blixten utanför väskan
    Det ska bli kul att se din väska! Jag kommer troligen att skaffa en vidvinkelzoom också och då blir jag väl tvungen att komplettera med en större väska också. Men den nuvarande kommer säkert att vara den som används mest ändå, den är liten och smidig och man är tvungen att tänka efter på vad man ska ta med sig.

Självklart är jag inte märkestrogen. Väljer de gluggar som ger mest valuta för pengarna.
    Om man håller sig till Nikon så vet man att man får det

Lämna en kommentar:

• Christian Alfredsson
    svarade
    Jag vill se en bild på det också Christian! Det är alltid kul att se hur andra löst packningen för att få lite ideer.

Men du har piratgluggar, själv är jag märkestrogen Det finns adapter så att du kan använda alla Nikons gluggar på din Canon
    Självklart är jag inte märkestrogen. Väljer de gluggar som ger mest valuta för pengarna. Sigma-objektivet är riktigt trevligt för all vanlig fotografering. Tamron-objektivet rekommenderades av dig så...

Skulle jag köpa en ny idag skulle det vara en Sigma 70 mm macro. När det gäller Canon-objektiv skulle jag gärna vilja ha ett L-objektiv: Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS USM, det är väl typ 23.000 som skrämmer bort mig.
    Senast redigerad av Christian Alfredsson; 15 August 2007, 08:32.

Lämna en kommentar:

• Laesk
    svarade
    Kul tråd, å fin samling du har! Jag ska bara få tillbaka 1D:n från service.. sen ska du få se en större väska (LowePro CompuTrekker plus AW) host, man kan ju inte ha blixten utanför väskan

Lämna en kommentar:

• Micke
    svarade
    Jag vill se en bild på det också Christian! Det är alltid kul att se hur andra löst packningen för att få lite ideer.

Inte en Nikonpryl så långt ögan når. Du har ju faktiskt möjligthet att köpa en Canonsak till din Nikon.
    Men du har piratgluggar, själv är jag märkestrogen Det finns adapter så att du kan använda alla Nikons gluggar på din Canon

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...