If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hmm Zoocity är på G i Nurnberg i maj. Diskuschampionat i krakow i juni. Duisburg i oktober o sedan i England i oktober
Är det inte dax o lyfta tråden??
Ola, du borde väl veta bättre än att förlita sig till Wikipedia? Jag har också kollat lite och mina källor säger inte heller något om volym minskning.
I avsaknaden av en längre text så duger (engelska) Wikipedia ofta fint, men man får ta det med en nypa salt. Bäst funkar det om man på förhand vet något och därmed kan länka till en begriplig text.
Hursomhelst, dessa texter spöar t ex nationalencyclopedien som inte klarade av att skriva populärvetenskapligt. Ska man länka till "vetenskaplig" text på ciklid.se så är Wikipedia bra och blir bättre och bättre.
Du ska kanske ta en titt på texten om coagulation (jag kollade den svenska och den är inge bra än).
I avsaknaden av en längre text så duger (engelska) Wikipedia ofta fint, men man får ta det med en nypa salt. Bäst funkar det om man på förhand vet något och därmed kan länka till en begriplig text.
Hursomhelst, dessa texter spöar t ex nationalencyclopedien som inte klarade av att skriva populärvetenskapligt. Ska man länka till "vetenskaplig" text på ciklid.se så är Wikipedia bra och blir bättre och bättre.
Du ska kanske ta en titt på texten om coagulation (jag kollade den svenska och den är inge bra än).
Så enligt Wikipedia samt mina biologiböcker och svenska akademien så koagulerar ägg.
Visst kan Wikipedia fungera bra här. Men precis som du säger måste man vara lite kritisk och det tycker jag det är lite dåligt med ibland. Det kan hända att den engelska varianten är bättre än den svenska, som jag sett mycket galet i. Reagerar lite extra då en student vid ett seminare jag hade för ett tag sedan absolut hävdade att kursböckerna var helt onödiga, man kunde googla på allt eller hitta det i wikipedia.
Visst kan Wikipedia fungera bra här. Men precis som du säger måste man vara lite kritisk och det tycker jag det är lite dåligt med ibland. Det kan hända att den engelska varianten är bättre än den svenska, som jag sett mycket galet i. Reagerar lite extra då en student vid ett seminare jag hade för ett tag sedan absolut hävdade att kursböckerna var helt onödiga, man kunde googla på allt eller hitta det i wikipedia.
Tja, om en student tror att man kan ersätta kurslitteratur med googlande så är det en helt annan fråga än om man på svenska kan säga att ett vitt ägg har koagulerat. Ju fler som säger att det har koagulerat desto mer rätt är det faktiskt.
Engelskspråkiga kursböcker står ju i en klass för sig men Wikipedia är bättre än gammal gymnasielitteratur och förstås kvällspress men även dagspress och akvarieböcker (inte skötselråd då förstås utan "vetenskapliga" fakta). En skilnad är att det kan vara tvärfel ibland.
Jag skriver om engelska Wikipedia. Den svenska är mer eller mindre usel men det fixar sig säkert det också.
Jag ger någon annan sista ordet sen får jag nog be moderatorn för sydamerikadelen att hålla koll på mig så att jag inte fortsätter med min urspårning... eller så startar vi "kan ägg koagulera tråden"
Hej!
Att engelskspråkig ( och även tysk- ) litteratur står i en klass för sig, har jag själv kunnat notera i mitt liv.
Känner någon till god litteratur på tyska i detta ämne?
Hälsn Nils
Att engelskspråkig ( och även tysk- ) litteratur står i en klass för sig, har jag själv kunnat notera i mitt liv.
Känner någon till god litteratur på tyska i detta ämne?
Hälsn Nils
Jag misstänker att det finns tysk litteratur trettiotalet som står vida över allt som skrivits i ämnet. Som exempel har jag "djurens värd" i 14 band som är en översättning och "svenskifiering" från 1939 av Brehm's Tierleben utarbetad av Ingvald Lieberkind. Den typen av bäcker är så extremt genomarbetade och innehåller så mycket. Nu vet vi för mycket så man kan inte riktigt göra den typen av allomfattande böcker längre och amerikanerna verkar få betalt per ord.
Någon kan ju slå upp i Nordiskt familjelexikon eller liknande. Det finns en del ålderdomliga värderingar men oj vad dessa gamla uppslagsverk är korrekta. Att slå på Evolution är en upplevelse i sig. Författarna skriver att det är kontroversiellt och att alla inte tror på det, men sedan följer en text som när det gäller korrekthet och begriplighet överträffar Bra Böckers lexikon och Nationalencyclopedien på ett närmast pinsamt sätt.
Senast redigerad av Ola Svensson; 19 March 2008, 15:19.
Jag tänkte mer på termer som koagulera mm, men jag gissar att det är en maffig och intressant text om cichlider om du kollar upp det. Texten om Cichlider i Nationalecyklopedien är skriven av Sven Kullander så den är rimligen läsvärd och fokucerad på SA, men jag kommer inte ihåg hur den ser ut.
Hej!
Nja, det var ju inte riktigt det, du skrev tidigare.
Det var väl om tierleben anno dazumal?
Nog var väl det före Kullander?
Hälsn Nils
Jaså, den. Det är sju sidor ciklider. De kallar dem "munkläckare" "därför att många bland dess arter visa en egendomlig yngelvård". De skriver att "särskilt i Tanganyik-sjön är familjen artrik".
Föjande bilder finns:
Chanchito cichlasoma facetum
Cichlasoma severum
Ciclasoma festivum
Hemichromis bimaculatus
Hemichromis fasciatus med ägg
Symphysodon discus
Pterohyllum scalare "en välkänd akvariefisk"
Ett par bladfiskar (Pterophyllum scalare) med ungar (de är kanske 4 cm)
Bladfisklarv av arten Pterophyllum eimeki
Sydamerika dominerar alltså i denna bok från 1939.
Efter att ha släppt ner tre små scalarer i mitt discusakvarium, verkar discusen vara bortblåst, gömmer sig bakom växterna
Hälsn Nils
Hej!
Efter många utvikelser, vill jag återkomma till mitt ursprungliga ämne.
Vad säger ni som har erfarenhet om detta?
Har ni dessutom en digitalkamera ( att verifiera detta ) skulle jag slå knut på mig själv.
Hälsn Nils
Hej!
Ja då har mina diskusyngel varit frisimmande i 8 dagar och det ser bra ut tror det är ett femtiotal yngel,föräldrarna sköter yngelvården mycket bra,Mvh Ann-Mari
Kommentar