discus och scalare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

Hmm Zoocity är på G i Nurnberg i maj. Diskuschampionat i krakow i juni. Duisburg i oktober o sedan i England i oktober
    Är det inte dax o lyfta tråden??
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

Kommentar

• Ola Svensson
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av Markus_A
      Ola, du borde väl veta bättre än att förlita sig till Wikipedia? Jag har också kollat lite och mina källor säger inte heller något om volym minskning.
      I avsaknaden av en längre text så duger (engelska) Wikipedia ofta fint, men man får ta det med en nypa salt. Bäst funkar det om man på förhand vet något och därmed kan länka till en begriplig text.

Om t ex kollar något jag kan som beteendeekologi så är texten helt OK http://en.wikipedia.org/wiki/Behavioral_ecology

De har även små texter under See Also som är bra.

Hursomhelst, dessa texter spöar t ex nationalencyclopedien som inte klarade av att skriva populärvetenskapligt. Ska man länka till "vetenskaplig" text på ciklid.se så är Wikipedia bra och blir bättre och bättre.

Du ska kanske ta en titt på texten om coagulation (jag kollade den svenska och den är inge bra än).

Då hittar vi faktiskt under http://en.wikipedia.org/wiki/Coagula...ambiguation%29 "Coagulation may refer to:" http://en.wikipedia.org/wiki/Denatur...iochemistry%29

Så enligt Wikipedia samt mina biologiböcker och svenska akademien så koagulerar ägg.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Markus_A
        Användare
        • December 2005
        • 418

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        I avsaknaden av en längre text så duger (engelska) Wikipedia ofta fint, men man får ta det med en nypa salt. Bäst funkar det om man på förhand vet något och därmed kan länka till en begriplig text.

Om t ex kollar något jag kan som beteendeekologi så är texten helt OK http://en.wikipedia.org/wiki/Behavioral_ecology

De har även små texter under See Also som är bra.

Hursomhelst, dessa texter spöar t ex nationalencyclopedien som inte klarade av att skriva populärvetenskapligt. Ska man länka till "vetenskaplig" text på ciklid.se så är Wikipedia bra och blir bättre och bättre.

Du ska kanske ta en titt på texten om coagulation (jag kollade den svenska och den är inge bra än).

Då hittar vi faktiskt under http://en.wikipedia.org/wiki/Coagula...ambiguation%29 "Coagulation may refer to:" http://en.wikipedia.org/wiki/Denatur...iochemistry%29

Så enligt Wikipedia samt mina biologiböcker och svenska akademien så koagulerar ägg.

Visst kan Wikipedia fungera bra här. Men precis som du säger måste man vara lite kritisk och det tycker jag det är lite dåligt med ibland. Det kan hända att den engelska varianten är bättre än den svenska, som jag sett mycket galet i. Reagerar lite extra då en student vid ett seminare jag hade för ett tag sedan absolut hävdade att kursböckerna var helt onödiga, man kunde googla på allt eller hitta det i wikipedia.

Kommentar

• Ola Svensson
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av Markus_A
          Visst kan Wikipedia fungera bra här. Men precis som du säger måste man vara lite kritisk och det tycker jag det är lite dåligt med ibland. Det kan hända att den engelska varianten är bättre än den svenska, som jag sett mycket galet i. Reagerar lite extra då en student vid ett seminare jag hade för ett tag sedan absolut hävdade att kursböckerna var helt onödiga, man kunde googla på allt eller hitta det i wikipedia.
          Tja, om en student tror att man kan ersätta kurslitteratur med googlande så är det en helt annan fråga än om man på svenska kan säga att ett vitt ägg har koagulerat. Ju fler som säger att det har koagulerat desto mer rätt är det faktiskt.

Engelskspråkiga kursböcker står ju i en klass för sig men Wikipedia är bättre än gammal gymnasielitteratur och förstås kvällspress men även dagspress och akvarieböcker (inte skötselråd då förstås utan "vetenskapliga" fakta). En skilnad är att det kan vara tvärfel ibland.

Jag skriver om engelska Wikipedia. Den svenska är mer eller mindre usel men det fixar sig säkert det också.

Jag ger någon annan sista ordet sen får jag nog be moderatorn för sydamerikadelen att hålla koll på mig så att jag inte fortsätter med min urspårning... eller så startar vi "kan ägg koagulera tråden"
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

Hej!
            Att engelskspråkig ( och även tysk- ) litteratur står i en klass för sig, har jag själv kunnat notera i mitt liv.
            Känner någon till god litteratur på tyska i detta ämne?
            Hälsn Nils

Kommentar

• Ola Svensson
              • April 2002
              • 14633

Ursprungligen postat av nils42
              Hej!

Att engelskspråkig ( och även tysk- ) litteratur står i en klass för sig, har jag själv kunnat notera i mitt liv.
              Känner någon till god litteratur på tyska i detta ämne?
              Hälsn Nils
              ***off topic***varning ***off topic***varning***off topic***varning***

Jag misstänker att det finns tysk litteratur trettiotalet som står vida över allt som skrivits i ämnet. Som exempel har jag "djurens värd" i 14 band som är en översättning och "svenskifiering" från 1939 av Brehm's Tierleben utarbetad av Ingvald Lieberkind. Den typen av bäcker är så extremt genomarbetade och innehåller så mycket. Nu vet vi för mycket så man kan inte riktigt göra den typen av allomfattande böcker längre och amerikanerna verkar få betalt per ord.

Någon kan ju slå upp i Nordiskt familjelexikon eller liknande. Det finns en del ålderdomliga värderingar men oj vad dessa gamla uppslagsverk är korrekta. Att slå på Evolution är en upplevelse i sig. Författarna skriver att det är kontroversiellt och att alla inte tror på det, men sedan följer en text som när det gäller korrekthet och begriplighet överträffar Bra Böckers lexikon och Nationalencyclopedien på ett närmast pinsamt sätt.
              Senast redigerad av Ola Svensson; 19 March 2008, 15:19.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• nils42
                Användare
                • January 2003
                • 931

Hej!
                Gediget gammalt kunnande är ju guld värt.
                Vad skriver de om sydamerikanska ciklider?
                Hälsn Nils

Kommentar

• Ola Svensson
                  • April 2002
                  • 14633

Jag tänkte mer på termer som koagulera mm, men jag gissar att det är en maffig och intressant text om cichlider om du kollar upp det. Texten om Cichlider i Nationalecyklopedien är skriven av Sven Kullander så den är rimligen läsvärd och fokucerad på SA, men jag kommer inte ihåg hur den ser ut.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• nils42
                    Användare
                    • January 2003
                    • 931

Hej!
                    Nja, det var ju inte riktigt det, du skrev tidigare.
                    Det var väl om tierleben anno dazumal?
                    Nog var väl det före Kullander?
                    Hälsn Nils

Kommentar

• Ola Svensson
                      • April 2002
                      • 14633

Hej!
                      Nja, det var ju inte riktigt det, du skrev tidigare.
                      Det var väl om tierleben anno dazumal?
                      Nog var väl det före Kullander?
                      Hälsn Nils
                      Jaså, den. Det är sju sidor ciklider. De kallar dem "munkläckare" "därför att många bland dess arter visa en egendomlig yngelvård". De skriver att "särskilt i Tanganyik-sjön är familjen artrik".

Föjande bilder finns:

Chanchito cichlasoma facetum
                      Cichlasoma severum
                      Ciclasoma festivum
                      Hemichromis bimaculatus
                      Hemichromis fasciatus med ägg
                      Symphysodon discus
                      Pterohyllum scalare "en välkänd akvariefisk"
                      Ett par bladfiskar (Pterophyllum scalare) med ungar (de är kanske 4 cm)
                      Bladfisklarv av arten Pterophyllum eimeki

Sydamerika dominerar alltså i denna bok från 1939.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• nils42
                        Användare
                        • January 2003
                        • 931

Efter att ha släppt ner tre små scalarer i mitt discusakvarium, verkar discusen vara bortblåst, gömmer sig bakom växterna
                        Hälsn Nils
                        Hej!
                        Efter många utvikelser, vill jag återkomma till mitt ursprungliga ämne.
                        Vad säger ni som har erfarenhet om detta?
                        Har ni dessutom en digitalkamera ( att verifiera detta ) skulle jag slå knut på mig själv.
                        Hälsn Nils

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                          Glad Påsk Nils ät nu dina ägg (rom) i lugn och ro,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                            Äntligen efter mycket jobb så har nu diskusyngel kläckts fram,paret har hittils gjort ett bra jobb;Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                              Ja då har mina diskusyngel varit frisimmande i 8 dagar och det ser bra ut tror det är ett femtiotal yngel,föräldrarna sköter yngelvården mycket bra,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• nils42
                                Användare
                                • January 2003
                                • 931

Hej!
                                Lite avundsjuk på dig för detta.
                                För mig gick det inte bra. Kan jag inte åtminstone få se dina yngel på bild?
                                Hälsn Nils

Kommentar

Arbetssätt...