discus och scalare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av nils42
    Hej Ola!
    Tja, att vi, som människor, också skulle klara oss utan syre, är väl tveksamt.
    Efter mina många år på akutklinik, skulle jag väl anse det som ytterst tveksamt.
    Rätta mig gärna med det jag har fel; annars kunde jag ju ha gjort mycket mer , än jag gjorde i mitt arbete.
    Hälsn Nils
    Klarar oss var forstas att ta i men nar syrgasen inte racker sa jaser vi mjolksyra i cellerna. Detta ar inte i narheten av lika effektivt och vi kan inte bli av med mjolksyran. Jast, ruda och gulfisk kan jasa etanol vilket gar utsondra i vatten. Det var principen jag ville at.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• nils42
      Användare
      • January 2003
      • 931

Hej igen!
      Det var just principen jag ville åt!
      Vi har inget omgivande vatten att göra oss av med omsättningsprodukter; fisken har det.
      Ursäkta att jag blir tjatig; - men Ola, menar du verkligen att discus, mår bra/ överlever i ett vatten utan syrgas?
      Hälsn Nils

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
        Dagliga vattenbyten för diskus är bra mina mår hur bra som helst,Mvh Ann-Mari PS Vattnet i Amazonas är trögflytande där diskus går mycket mineralfattigt vatten

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Jag menar att de klarar perioder av laga syrgashalter. Mar bra gor val knappast nagon fisk under extrema forhallanden, men andra fiskar dor.

Att diskus kraver battre vatten an en del andra fiskar beror alltsa inte pa att de inte klarar syrgasbrist. Det maste bero pa nagot annat. Vi kan koppla det till AnnMaris kommentar. Lag mineralhalt ger lagt pH vilket ger mycket fa bakterier. Ett UV filter ar kanske en bra ide for sina diskusar?

Du bad mig ju kolla upp om det fanns nagot intressant ang vatten sa jag gjorde det. Nu kan diskusexperta spinna vidare.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

Ola, Ola!

Om inte du är experten, vem är det i så fall?

Hälsn Nils

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Ola, Ola!

Om inte du är experten, vem är det i så fall?

Hälsn Nils
              Jag har ju aldrig haft diskus och vet ju inte hur de beter sig om man ger dem daligt vatten. Jag gar bara pa att det ofta sags att de klarar daligt vatten samre an en del andra fiskar samt att det ar en enkel fisk om man ger dem mycket bra vatten. Det behovs lite input i form av erfarenhet for att spekulera vidare.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                Jag säger igen att diskus ska ha bra vatten i akvariet därav vattenbyten,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                  Ola diskus som har dåligt vatten mår inte alls bra.står där och flämtar och visar ingen som helst skojhumör,däremot diskus som får bra vatten kivas sinsemellan och jagar varandra frisk i akvariet och äter bra samt visar upp sina fina färger,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

Ursprungligen postat av annmari
                    Hej!
                    Ola diskus som har dåligt vatten mår inte alls bra.står där och flämtar och visar ingen som helst skojhumör,däremot diskus som får bra vatten kivas sinsemellan och jagar varandra frisk i akvariet och äter bra samt visar upp sina fina färger,Mvh Ann-Mari
                    Oj, vad jag längtar efter bilder på dina kivande och lekande diskus samt dina odlingskar i din odlingskammare.
                    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Gäst

Hej! Till Farbror Wilhlem

Hej!
                      Ja du Farbor Wilhelm dom kommer så fort f-skapet till kamera funkar,det är ju så roligt att Farbror Wilhelm följer utvecklingen det är ju inte alla som har en massa tomma akvarier hemma,jo jag har två tomma men se Farbor Wilhelm slår jag inte när det gäller antal tomma akvarier ha ha,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

Hmm Finns det någon fisk som vill ha vatten som inte passar dom
                        Senast redigerad av kaj.p; 25 October 2007, 00:13.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

Kommentar

• nils42
                          Användare
                          • January 2003
                          • 931

Hej!
                          Självklart ska alla ( folk som fä ) må så bra som möjligt.
                          Men problemet är kanske att veta vilka förhållanden i ett akvarium, som är, kanske inte de allra bästa, men bra!
                          Det jag skulle vilja veta är: VAD anser ni vara bra för discus, och VARFÖR anser ni det, ni gör?
                          Alla ni , som håller på med discus, har ju skaffat er ett stort vetande.
                          Dela med er av detta!
                          Hälsn Nils

Kommentar

• matereo
                            Användare
                            • January 2006
                            • 169

Hej!
                            Självklart ska alla ( folk som fä ) må så bra som möjligt.
                            Men problemet är kanske att veta vilka förhållanden i ett akvarium, som är, kanske inte de allra bästa, men bra!
                            Det jag skulle vilja veta är: VAD anser ni vara bra för discus, och VARFÖR anser ni det, ni gör?
                            Alla ni , som håller på med discus, har ju skaffat er ett stort vetande.
                            Dela med er av detta!
                            Hälsn Nils
                            Ja själv har jag förr hållit Discus i både rent Ölandsvatten utan beredning av något slag, knallhårt och mineraliskt som det är och i behandlat vatten... I bägge fallen så parade de ut sig och lekte som vanligt, ynglen växte normalt osv... fiskarna var pigga och alerta, åt och växte bra med den tidens mått osv. Lite tätare vattenbyten kanske jag gjorde men jag minns inte helt säkert... höll ju aldrig fisken i sterila kuber heller. Jag som sagt tror att Discusens "känslighet" är oerhört överdriven och tycker att kompisar med tex. Tropheus i karen haft betydligt mera bestyr och trubbel med dem än jag någonsin hade med mina Discus.

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av matereo
                              Jag som sagt tror att Discusens "känslighet" är oerhört överdriven och tycker att kompisar med tex. Tropheus i karen haft betydligt mera bestyr och trubbel med dem än jag någonsin hade med mina Discus.
                              Tropheus kommer ju fran vatten dar nitrit och syrgasbrist ALDRIG existerar sa det ar inte sa konstigt och mycket enkelt att forklara. Diskus ar dessutom en gammal klassisk akvariefisk med gamla klassiska myter. Folk aven holl pa det klassiska sattet dvs i "gammalt" vatten vilket ingen gor idag.

Fragan ar VAD det ar diskusen inte gillar. Lagt pH med fa mineraler borde ge valdigt fa bakterier. Kan det verkligen vara sa enkelt? Da borde ett mycket effektivt UV filter gora diskusen till lika enkel som scalare. Eller ar det nagot annat kufiskt? Nagot som fisken sjalv avsondarar? Hormoner? Eller ar det kvaveforeninger som den ogillar rejalt? Kanske gor lag syrgashalt att amnen inte oxiderar ordentligt. Droppfilter eller oxydator kanske ar nagot?
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Fragan ar VAD det ar diskusen inte gillar. Lagt pH med fa mineraler borde ge valdigt fa bakterier. Kan det verkligen vara sa enkelt? Da borde ett mycket effektivt UV filter gora diskusen till lika enkel som scalare. Eller ar det nagot annat kufiskt? Nagot som fisken sjalv avsondarar? Hormoner? Eller ar det kvaveforeninger som den ogillar rejalt? Kanske gor lag syrgashalt att amnen inte oxiderar ordentligt. Droppfilter eller oxydator kanske ar nagot?
                                Tycker inte det är något kufiskt alls med Discus. Snarare tvärt om, dom är bra mycket mindre kufiska än t.e.x troffar som någon nyss nämnde.
                                Tycker att dom är tåliga mot nästan allt utom kallt vatten och mycket överlast genom nitrat.
                                O som jag tidigare i denna tråd har sagt så länge man håller koll på dom två och håller sina fiskar för hobbyn skull så är allt annat en baggis.
                                När man däremot ska "driva" fram discus och vill att dom ska växa exposionsartat o därför matar med "tung" mat ja då är det en helt anna sak.
                                Jag tycker att Kaj.P någonstans i början av denna tråd beskrev det klockrent=
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

Arbetssätt...