discus och scalare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Märkligt fenomen att vattenbytarfenomenet har följt med just Discus och ingen annan art. Jamnear Mbunas, Troffar som exempel driver man fram på exakt samma sätt, låt fisken simma i mat o byt vatten var dag för att hålla nere nitrathalt.
    Det kan bero på att många köper liten Discus för att de är så pass mycket billigare o då följer mata massor bytavatten mata massor tekniken i hobbyakvarierna.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• matereo
      Användare
      • January 2006
      • 169

Ursprungligen postat av LN
      Märkligt fenomen att vattenbytarfenomenet har följt med just Discus och ingen annan art. Jamnear Mbunas, Troffar som exempel driver man fram på exakt samma sätt, låt fisken simma i mat o byt vatten var dag för att hålla nere nitrathalt.
      Det kan bero på att många köper liten Discus för att de är så pass mycket billigare o då följer mata massor bytavatten mata massor tekniken i hobbyakvarierna.

Det tycker även jag verkar som en rimlig del av förklaringen.

Kommentar

• kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

Jag med, eller som någon sa vill du ha en hormonfri fisk idag måste du betälla den innan den är kläckt. KLart det spelar roll var de kommer ifrån o hur de dragits upp. I butiken finns ofta 6,5 cm diskus då de är billigast i min mening är detta ff bara småyngel. de flest färgar också först ut vid 10 -12 cm så man ser vad det är.

Ett exemple på en odlarens lista (han är iallafall ärlig) Men sedan hur mycket Penicillin som funnit i vattnet är svårare o få reda på.
        Spotted Type
        Spotted Spider Net-Some hormone
        Spotted Face Spider Net (Majestic Angel)
        Leopard Skin-some hormone
        Leopard Star-no hormone
        Oriental dream - A (Some hormone)
        Oriental dream - AAA (hormone)
        Spotted Mix
        Red Spotted Green Cross-some hormone
        Leopard Skin (hormone)
        Super Ring Leopard-No Hormone
        Spotted Orange Scorpion-no hormone

Skulle vara kul o veta vad some hormones innebär
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
          Jag byter bra med vatten varje dag och mina diskus hur bra som helst,såg förresten otroligt snygga Blåhuvade Heckeldiskus på föredraget i Spånga AF igår,har inte sett snyggare fisk någonstan dom var givetivst upptagna direkt ur Amazonas

Kommentar

• nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

Hej!

Tja, tja, billiga eller inte. Hittills har jag inte träffat på någon, som håller på med fiskodling av idealitet.
            Det kanske är annorlunda när det gäller discus?
            Hälsn Nils

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
              Hur menar du då Nils när du talar om idealitet?Man odlar för att man tycker det är roligt,spännande och både lärorikt och intressant,Mvhj Ann-Mari

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                Kan säga att ett äkta Blåhuvat Heckelpar går idag på närmare 25000 kr,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

Ursprungligen postat av nils42
                  Hej!

Tja, tja, billiga eller inte. Hittills har jag inte träffat på någon, som håller på med fiskodling av idealitet.
                  Det kanske är annorlunda när det gäller discus?
                  Hälsn Nils
                  Nä det som är annorlunda är att du kan köpa t.ex en Red Melon från en odlare för någon dollar o en Red Melon från en annan odlare för 10 ggr mer.
                  Problemet är att även om namnet är samma skiljer det mil på fisken.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

Kommentar

• nils42
                    Användare
                    • January 2003
                    • 931

Skilja mil mellan fisken, vad menar du?
                    Hälsn Nils

Kommentar

• kaj.p
                      Användare
                      • April 2002
                      • 2294

Ursprungligen postat av nils42
                      Skilja mil mellan fisken, vad menar du?
                      Hälsn Nils
                      Kvaliten. dvs utseendet, formen, färgen, tillväxten
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                        KajP du skulle sett dom blåhuvade Heckel jag såg på bild igår på föredraget i Spånga Af jag har faknken inte sett snyggare diskus någon annanstans,Mvh Ann-Mari PSMna drömmer snart om dom

Kommentar

• nils42
                          Användare
                          • January 2003
                          • 931

Hej!
                          Mycket intressant....
                          Hur bedömer du kvaliteen på discus?
                          Hälsn Nils

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                            Bra form,färg,inge defekter,äter bra,lugn fisk för övrigt etc,Blåhuvad Heckel har den underbart rund fina form som man kan begära av en toppdiskus,det jag såg igår i föredraget slår ut allt jag hittils sett,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• kaj.p
                              Användare
                              • April 2002
                              • 2294

Som jag sa innan Färg, form, fenor o ögat o ursprung är det viktigaste för mig. Detta kan du se relativt tidigt. Dock finns bara 4 grundfärger hos yngel o många ggr när de säljs har de inte fått vuxenfärgen. Många ggr sorteras kullarna också flera ggr om efter hur de utvecklas.
                              Ta Stendkert fisk t.ex finns ofta i butik i storlek 6,5 cm men finns Pidgoen Blood blue, Pidgeon Blood Red, Solid red fire. Klart inte de har inte färgat ut så man kunnat börja sortera dem.
                              Ta T.ex Eruption ( står för fullspotted) inte många i en kull blir eruption några 10% kanske Dessa säljs som eruption men först i storlek ca 10 cm de andra 90 procenten har redan sorterats bort o sålt som annat.

Sedan finns ju alltid din egna målsättning med fisken så klart. Jaghar klart med åren fått höga krav på min fisk. Men jag är säker på en sådan här hanne får man inte upp av någon billig stam. Tror då att chansen är betydligt större o få en vacker fisk som är svenskodlad. Framför allt mer prisvärd.
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                                Kajp den blåhuvade slår ut det mesta jag sett,Mvh Ann-Mari PS Snygg diskus

Kommentar

Arbetssätt...