If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Lol! Jag är inte direkt högutbildad, men jag vet vad idioter är ! 2 av personerna i denna topicen fick mig att skratta högt . Inte meningen att trolla, men jag kan inte låta bli
Skit också!! Nu vill jag även ha både scalare och discus några som jag aldrig kunde tänka mig för en månad sedan. Hur ska detta sluta? Det enda lediga stället är ju badkaret. Jag undrar vad fiskarna skulle säga om man drog på sig snorkelutrustningen och tog ett bad med dem.. Måste nog kolla med någon granne om jag kan låna deras dusch i fortsättningen..
Tänkte gå tillbaka till diskussionen om vattenkvalite och diskus, då just hårt vatten med högt pH. Jag har hittat en uppfödare i Houston Texas som skriver att han rekommenderar folk att hålla diskus i kranvatten och endast tillsätta medel för klor/kloramine. Han har även skrivt att han fått calcified ägg då han inte tillsatt RO vatten till ett odlingskar.
Självklart är det två olika saker att hålla diskus och att föda upp, men hur bra trivs egentligen diskus med vattned i södra texas? Jag kollade upp några vattenvärden här där jag bor i Harlingen jag tror inte de skiljer sig mycket från Houston.
ph är runt 7,8.
Hardness as Ca/Mg (ppm) 288.
Bicarbonate (ppm) 93
Total Dissolved Solids (ppm) 705
+ massa klor, vattnet kommer från den inte allt för rena floden Rio Grande som Mexiko dumpar obehandlat kloakvatten i.
Diskus kommer antagligen bli mitt nästa projekt när jag fixat jobb och lägenhet så jag kan skaffa akvarium igen.
Kommentar