discus och scalare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Hej!

Hej!
    Nils42 har du mycket diskus och matar mycket så är vattenbytena VIKTIGA jag bryr mig inte om vad LN säger,mycket diskus mycket matning därför vattenbyten/Ann-Mari PS Nils42 gåin på nämda sida så får du veta allt du behöver veta

Kommentar

• Crenicichla
      Användare
      • November 2006
      • 1054

Jag tycker personligen att det låter överdrivet med 50% varje dag.
      SJälvklart skall man hålla bra vattenkvalitet men man behöver inte gå till överdrift.

Jag har själv Jordätare och då inom släktet Satanoperca, dessa jordätare sägs vara mycket kännsliga mot dåligt vatten.
      Jag gör byten på ca 35% en gång i veckan, jag matar 3ggr om dagen med allt från Pellets till Räkmix.
      Håller iofs nere matningen med räkmix till 2ggr i veckan, men matar desto mera med mysis, artemia osv.
      Mina fiskar leker och mår väl och vattenvärdena är bra med.

Min slutsats är att 35% räcker för att hålla fiskarna i en god kondition, iofs så kör jag med BTN i karet och har hela baksidan som filter ilket skulle kunna hjälpa till att hålla karets vatten i schack.

Sen kan jag tänka mig att du snarare bör byta 50% i veckan när du har diskus och endast 1 ytterfilter som rening.

Lyssna runt och fråga olika folk, LN har mycket bra och säga och kanske Ann-Mari med, även om jag tycker att hon målar lite fan på väggen imellan åt vad det gäller Diskus.

Lycka till!

Kristofer
      MVH

Kristofer

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
        Chrenichlia 50% är inte ett dugg överdrivet matar man mycket och har mycket diskus är vattenbyten A-O gå upp på amazondiscus.se så ser du hur vattenbytena är jag känner flera bra odlare i stockholm som byter 100% varje dag det är inget fel;Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Crenicichla
          Användare
          • November 2006
          • 1054

Ursprungligen postat av annmari
          Hej!
          Chrenichlia 50% är inte ett dugg överdrivet matar man mycket och har mycket diskus är vattenbyten A-O gå upp på amazondiscus.se så ser du hur vattenbytena är jag känner flera bra odlare i stockholm som byter 100% varje dag det är inget fel;Mvh Ann-Mari
          Självklart är vattenkvaliteten A-O det är väl den igentligen på de flesta fiskar, även om vissa arter är kännsligare för dåligt vatten.
          Nu vet inte jag vad mycket diskus är, men min personliga åsikt är att mer än 8st i ett 540 kar är för mycket.
          Man kan byta 100% varje dag om man vill det med.

Men jag vidhåller att för gemene man så behövs inga 50% om dagen, jag är övertygad om att du kan ha ett normalt antal diskus i en burk och byta 50% i veckan och att det kommer funka strålande.
          Och om det inte gör det så får man väl göra ett extra vatten byte.

Kommer själv skaffa 4st diskus som jag skall köra ihop med 6st Satanoperca sp "Redlips" och eventuellt 2st Crenicichla wallacii.
          Dessa kommer gå i ett 540 eller 375 kar.

Då lär jag märka om jag har fel och om det är så. Så lovar jag att erkäna min bristande kunskap och be om ursäkt för mitt ifrågasättande Ann-Mari
          MVH

Kristofer

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
            Chrenichlia jag förtydligar mig:Mycket fisk mycket mat mycket vattenbyten,vikliken jävla tjatig diskussion,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Crenicichla
              Användare
              • November 2006
              • 1054

Hemskt vad tyst det blev här inne då, ingen annan som har egna teorier eller som håller med någon av föregående talare som har ngt att säga?

Kom ihåg!

Alla sätt är bra utom dom dåliga!
              MVH

Kristofer

Kommentar

• Ola Svensson
                • April 2002
                • 14633

Har man en massa fisk pa tillvaxt som man matar med proteinrik slabbande mat sa maste man byta vatten ofta eller ha sjuinihelsikes bra filter, det ar alla overens om. Rimligen ar alla overens om att har man lite fisk som matas lite i gigantoakvarier sa behover man aldrig byta vatten.

Nils verkar ha 2 diskus, 2 scalare samt 8 kardinaltetror i 300 liter samt byter 1/3 i veckan. Detta borde funka endast med en syresten om han inte overdriver matandet. Har han filter sa racker det definitivt. Om han daremot drog upp antalet diskus till 12 ungdjur pa tillvaxt som fick overflod av mat, jag da borde det bytas bra mycket mer.

Orsaken till att jag kan saga att det racker ar att hans vattenkvalitet kommer att bli i princip samma som Annmaries och for henne funkar det ju.

Sammanfattning: Vattenkvaliten ar det som avgor, inte vattenbytena. Det enklaste sattet att fa bra vattenkvalitet i Sverige, sarskilt med hog belastning, ar vattenbyten.

Ps. kan vi inte lagga ner vattendiskussionen nu? Las vad som skrivits i den har traden innan och ni ser att alla egentligen skriver samma sak men ibland utgar fran olika belastningar av vattnet.
                Senast redigerad av Ola Svensson; 30 August 2007, 15:04.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Nils - nu har det gått 14 dagar, har Discusarna kommit fram än?
                  Eller är dom fortfarande som bortblåsta?
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                    Håller inte med dig helt Ola i diskus är vattenbyten mycket viktigt dessutom ska du veta att i Stockholm har vi ett mycket bra diskusvatten vilket gör att vi inte behöver laborera med vatnnet utan gör helt enkelt stora vattenbyten,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Ola Svensson
                      • April 2002
                      • 14633

Ursprungligen postat av annmari
                      Hej!
                      Håller inte med dig helt Ola i diskus är vattenbyten mycket viktigt dessutom ska du veta att i Stockholm har vi ett mycket bra diskusvatten vilket gör att vi inte behöver laborera med vatnnet utan gör helt enkelt stora vattenbyten,Mvh Ann-Mari
                      Men du byter ju for att fa bra vatten! Det ar denna logiska kullerbytta som vissa reagerar pa. Om du har ett ensamt diskuspar dvs inte pa tillvaxt som du haller i ett akvarium pa 10 000 liter vatten samt kor biologiska filter, da kommer vattnet att vara battre an det du far ur kranen och vattenbyten skulle forsamra vattnet.

Du skriver att man inte BEHOVER laborera i STOCKHOLM. For det forsta sa ar inte fragan vad man behover gora utan om man kan gora och for det andra sa bor inte alla i Stockholm. Nu har jag dessutom inte tagit upp problemet med kloramin och inte heller resurssloseri, vaxthuseffekt och jordens undergang. Jag bor i Hull. Vattnet fran kranen stinker klor och ar hardare an pa Gotland. De flesta akvarister har byter inte vatten alls da det ar mer eller mindre giftigt for fisken, fast jag har inte sett nagra diskus i affarerna forstas.

Sedan ar (vuxen) diskus talig fisk som tal en "misskotsel" dvs de klarar sig och leker i farhallanden langt fran det optimala (inredda sallskapsakvarium i Uppsalavatten med byte 1/4 i manaden t ex). Det du beskriver ar inte att halla ett par for att de ar vackra i inredda akvarier utan for att dra upp fisk i saljbar storlek med sa fa problem som mojligt. Nu ar jag ingen diskusexpert men jag antar att 100% dagliga vattenbyten i oinredda akvarier ar det enklaste sattet att halla diskus, men inte det enda.

Sammanfattningsvis: Ja, jag vet att "alla" diskusexperter forordar stora dagliga vattenbyten, men de talar alltid om att dra upp fisk samt odling. Om du liksom jag har gjort staller fragan "men vad galler om man haller dem i ett sallskapsakvarium bara for att titta pa dem" sa mumlar de antingen att det rekomenderar de inte (=de har aldrig gjort det) eller sa sager de att de inte skiljer sig fran andra fiskar men att man maste se till att de far mat.

Och det var forhoppningsvis det sista inlagget i debbatten. Vatten ar A och O vilket gor att vattenbyten ar A och O om man inte lyckas uppfylla det pa annat satt.
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 30 August 2007, 17:04.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                        Jag oldar diksu och gör därför stora vattenbyten har man sällskapsdiskus så aknske man inte behöver byta hur mycker som helst,men jag vet med vattenbyten mår dom bra,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• kaj.p
                          Användare
                          • April 2002
                          • 2294

Tycker Ola sagt det som behövs om vattenbyten.
                          Diskus är en stimfisk som har en rangordning. Ger man dem några minuter varje dag så ser man snart hur gruppen fungerar. Sedan tar man den som står lägst i rang som mått, då denna först signalerar. När den mörknar, tveka med maten eller gömmer sig så gör ett extra större vattenbyte o tillsätt lite salt. Då har man 9 gånger av 10 motat Olle i grind
                          En bild på Uncle Ricko i Kuala lumphur när han byter vatten Lovar att det bytet på en 200 liter tank gick på max 2 min.
                          Senast redigerad av kaj.p; 30 August 2007, 23:40.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

Kommentar

• nils42
                            Användare
                            • January 2003
                            • 931

Hej!
                            Att vatten skulle vara A och O håller väl vilken discus som helst med om.
                            Men, men vad är tro och vad är vetande i detta sammanhang?
                            ALLA, kan väl inte ha rätt, utan någon måste väl ha fel? eller är det strunt samma vad man gör, det går lika bra i alla fall?
                            Hälsn Nils

Kommentar

• kaj.p
                              Användare
                              • April 2002
                              • 2294

Nils mitt inlägg var just menat att flytta fokus. Och som Ola säger det handlar om vad du vill med sin fisk. Jag har ett 375 kar inne med en Btn bakgrundl full med filter mtr Besättningen är S Areum, 7 st A. baenchi 6 st lite tetror o 4 discus
                              Jag har kört detta karet sedan februari o max gjort 3 vattenbyten. Matar med fryst artemia o pellets. Stureosoman lekte igår trots att sista vattenbytet var midsommar veckan. Däremot har jag andra kar där jag byter ca 50% per dag. Problem kan det bli i bägge så poängen är o lära sig läsa av fisken.
                              Senast redigerad av kaj.p; 31 August 2007, 02:11.
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av nils42
                                Hej!
                                Att vatten skulle vara A och O håller väl vilken discus som helst med om.
                                Men, men vad är tro och vad är vetande i detta sammanhang?
                                ALLA, kan väl inte ha rätt, utan någon måste väl ha fel? eller är det strunt samma vad man gör, det går lika bra i alla fall?
                                Hälsn Nils
                                "ALLA, kan väl inte ha rätt, utan någon måste väl ha fel?"... Aj aj ajMest "sant" är nog att alla kan ha både rätt OCH fel vilket i praktiken betyder att det de rekomenderar är rätt för dem utifrån deras förutsättningar men kanske inte gäller under andra/andras förutsättningar. Frågan är alltså relativ! Hur relativt förhållandet är mellan vattenbyte-matning-filtrering-vattenvolym-fisktäthet har Ola redan redogjort för på ett klart sätt som ngn ochså redan påtalat. Generellt sett så är dock tumregeln att ett filter INTE kan ersätta vattenbyten. Alltså gör en ypperlig filtrering att man inte måste byta vatten fullständigt desperat men är inget alibi för att strunta i vattenbytena. Tänkvärt är att för fisken gäller det att vattenvärdena är någorlunda stabila vfr ett plötsligt och stort vattenbyte paradoxalt nog kan verka menligt. Fiskar kan (tyvärr) vänja sig vid dålig vattenkvalite likväl som de kan vänja sig vid stora och dagliga vattenbyten. Man kan isf självklart välja att byta vatten hur mkt som helst bara man orkar hålla den goda moralen i fortsättningen ochså!!! Fiskar som gått i mkt gott vatten blir såklart känsligare för dåligt/avvikande vatten i synnerhet om försämringen/förändringen sker hastigt vid t. ex flytt och särskilt vid flytt utan inkoppning/tillvänjning kan fisken i praktiken avlida omgående.

Men Nils... Du undrade vfr dina diskusar blivit fega efter scalarernas entre!?!
                                Det är väl din egentliga fråga?
                                Två extra fiskar (scalarerna) har knappast förändrat ditt akvarievattens kemi i så hög grad att diskusarna mår dåligt av den orsaken. Någon har påpekat vikten av storleken på diskusen vs scalarerna men då diskusen oftast lever gruppvis(har ochså nämnts...) är storleken på gruppen ochså av stor vikt. Om diskusarna var i majoritet skulle de med stor sannorlikhet känna sig tryggare i kampen med de mer framfusiga scalarerna.

Jo,jag tror faktiskt att de flesta som svarat dig har "rätt" i de råd de gett dig! (Utifrån DERAS erfarenheter)
                                Lycka till!
                                Mvh/Andreas.

Kommentar

Arbetssätt...