discus och scalare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

Hej!
    Jodå, Ann-Mari, jag har haft discus i bra många år, men i vilken ålder syns denna breda panna?
    Det har jag aldrig tänkt på.
    Hälsn Nils

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
      Jamän om du haft diskus i måga år varför känner du då inte till det Nils?När dom börjar bli vuxna misstänker jag,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Det enda jag läst är det AnnMari skriver om nacken samt genitalpapillen. Antar att man borde kunna titta på könsöppningarna. Men jag har aldrig haft diskus.
        Om man inte vill vänta på att man kan se dem leka så är det ända sättet o kolla genitalierna som Ola skriver. Hannens genitalarea är konkav medan honans är konvex. Man kan öka sannolikheten för rätt val genom vissa saker. När det gäller blå linjer så är det oftast hanne som har vimpel och när det gäller övriga så är det nästan alltid honan som är rödast.
        Pannan o storleken nja Den absolut största o fetaste diskus jag haft var en hona.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3216

Ursprungligen postat av kaj.p
          Om man inte vill vänta på att man kan se dem leka så är det ända sättet o kolla genitalierna som Ola skriver. Hannens genitalarea är konkav medan honans är konvex. Man kan öka sannolikheten för rätt val genom vissa saker. När det gäller blå linjer så är det oftast hanne som har vimpel och när det gäller övriga så är det nästan alltid honan som är rödast.
          Pannan o storleken nja Den absolut största o fetaste diskus jag haft var en hona.
          Jaha Kaj, då kan vi lägga det till, avdelning skrönaJanne

Kommentar

• nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

Hej!
            Ursäkta en lantis; men vad är skröna i detta??
            Hälsn Nils

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
              Honans öppning är också cylinderformad och hanens mer som ett grammofonstift det har jag noga iaktagit vid ex lek,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Ola Svensson
                • April 2002
                • 14633

Problemet med allt sånt där är ju att det är något av ett "statistiskt" samband. En fisk som har den och den karraktären är oftast det könet. Ibland blir det helfel som när folk får för sig att man bara säljer hanar av Ae patricki redan vid 4 cm. Alla har vimplar och det går inte använda detta på patricki. Infogar bild. Vem är hanen? (fisken på den undre bilden är överst på övre fotot).

Om det inte går se skilnad på könen brukar jag göra följande: När jag går in i en affär så brukar jag köpa två som jag gissar är hanar, två som jag gissar är honor och en mittimellan. Detta baserar jag på storlek, beteende, fenspetsar, pannan, ja vad som jag av erfarenhet känner är relevant för fiskgruppen. Oftast slutar jag med två hanar och tre honor.

Jag skulle inte vilja kalla alla dessa knep för skrönor, men de är inte säkra sätt att bestämma kön. Det är irriterande när man träffar på folk som tror det.

Har jag ingen aning så köper jag alla fiskar i affären vilket nästan alltid innebär att jag sitter med en stor enkönad grupp
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• nils42
                  Användare
                  • January 2003
                  • 931

Hej!
                  och tack Ola. Läser jag ditt inlägg rätt, pratar de, som anser sig kunna könsbestämma discus ( innan lek ) i nattmössan?
                  Hälsn Nils

Kommentar

• Ola Svensson
                    • April 2002
                    • 14633

Ursprungligen postat av nils42
                    Hej!
                    och tack Ola. Läser jag ditt inlägg rätt, pratar de, som anser sig kunna könsbestämma discus ( innan lek ) i nattmössan?
                    Hälsn Nils
                    Jag vet inget om diskus. Jag har aldrig haft diskus. Ändå tror jag att jag skulle kunna könsbestämma diskus bättre än slumpen.

Jag är övertygad om att asiatiska diskusodlare kan skilja vuxna diskus (innan lek) med 100% säkerhet genom att titta på könsöppningarna alternativt peta lite i dem också med lämpligt verktyg (ciklidhonor har ett hål, det har inte hanar).

Igen. Jag skriver generella saker. Jag har aldrig haft diskus.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

Hej igen!
                      Vet någon hur asiatiska odlare bär sig åt?
                      Hur könsbestämmer de discus?
                      Hälsn Nils

Kommentar

• Ola Svensson
                        • April 2002
                        • 14633

Ursprungligen postat av nils42
                        Hej igen!
                        Vet någon hur asiatiska odlare bär sig åt?
                        Hur könsbestämmer de discus?
                        Hälsn Nils
                        Ingen aning. Mina gissningar bygger på att folk specialicerade på ett fiskslag kan könsbestämma dem. Jag kan könsbestämma haplochromider med 100% säkerhet men vill inte gå in i detalj på hur jag gör utan att ha fiskarna framför mig och visa tillvägagångssättet.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• nils42
                          Användare
                          • January 2003
                          • 931

Hej!
                          Varför? denna blygsamhet?
                          Hälsn Nils

Kommentar

• Mats
                            • April 2002
                            • 804

Hej.Att könsbestämma diskus innan lek går till säg ca.80% om man vill,mycket är utsende,betende sins emellan samt tidigare förklaringar.Har man haft diskus så får man en känsla när man studerar fisken,svårt att förklara hur men det går,nu får jag väl på pumpen.
                            mvh Mats
                            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9104

Jag har kollat runt i tyska diskusforum för att se om det finns uppgifter om tvärsäkra skillnader mellan hane och hona, eller någon tvärsäker som vet (hittade ingen). De som hållit på länge med diskus (massor av år) påstår att på vuxna äldre diskus så brukar hanarna ha lite bulligare huvuden, mer utdragna fenspetsar, samt bredare stjärtfena. Honorna har lite spetsigare huvud, men det absolut säkraste är när de leker då man ser genitalierna och absolut säkrast när honan lägger rommen och hanen befruktar den.
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• nils42
                                Användare
                                • January 2003
                                • 931

Hej!
                                Ja, du Wilhelm. Tack för ditt sökande.
                                Det har varit en del väsen, lite verkstad.
                                Som vanligt är vi; back to basics.
                                Hälsn Nils

Kommentar

Arbetssätt...