If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hej hej på er, jag gör lite sällsynta dyk nuförtiden. Kul att se att allt är sig likt - Ann-Mari, discus(s)´s your thang.
Men för att anknyta till ursprungsfrågan så tycker jag att det inte verkar dumt. Skalarer liknar diskus i mycket och kan bättre tjäna som gut fish than dither fish. Själv har jag i dagarna fått överta några peruskalarer som precis tjänat färdigt som inspirationskälla till diskus under uppväxtskedet. Dom är stora och tjocka som fan. Nu ska dom få gå själva...
Hej!
Finns det ändå, trots allt, kännetecken man kan utgå från på fiskarnas utseende, vem, som är hane och vem, som är hona?
Jag har väl lite gamla kunskaper själv.
Hälsn Nils
Hej hej på er, jag gör lite sällsynta dyk nuförtiden. Kul att se att allt är sig likt - Ann-Mari, discus(s)´s your thang.
Men för att anknyta till ursprungsfrågan så tycker jag att det inte verkar dumt. Skalarer liknar diskus i mycket och kan bättre tjäna som gut fish than dither fish. Själv har jag i dagarna fått överta några peruskalarer som precis tjänat färdigt som inspirationskälla till diskus under uppväxtskedet. Dom är stora och tjocka som fan. Nu ska dom få gå själva...
Trevligt att höra från dig Kalle-Maja.
Ja har nästan lite ågren för att ja hoppade på dig i en annan tråd för ett tagsedan, så ursäkta mig.
Tycker att Scalarförfarandet du nämner är ett utmärkt sätt. Alltså in med Scalar för att trigga igång discusarna o sen när Scalaren blir vuxen så plocka ur den igen.
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
Hej!
Finns det ändå, trots allt, kännetecken man kan utgå från på fiskarnas utseende, vem, som är hane och vem, som är hona?
Jag har väl lite gamla kunskaper själv.
Hälsn Nils
Ursprungligen postat av annmari
Hej!
Ja det finns det.Mvh Ann-Mari
Och det är?
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
Hej!
LN man behöver knappast scalarer för och få igåpng dissus mina lekpar funkar bra ändå,jo det finns skillander som visar på vem som är vem i diskus Wilhelm, Mvh Ann-Mari
Hej!
Om du är riktigt riktigt snäll Wilhelm ska du få ett svar,jo bla ser ,man det på pannpartiet hanen har en bredare och kraftigare panna än honorna och den är mer brant också så har jag märkt på mina hanar sen vid lek ser man det också, Mvh Ann-Mari PS genitalpapillen är rund och cylinderformad hos honan och spetsig hos hanen
Hej1
Så intressant Ann-Mari!
Att hanar och honor har olika pannpartier visste jag inte och att man kan skilja könen åt på det sättet.
Är det ny kunskap?
När fiskarna väl leker är ju skillnaden uppenbar.
Du skrev också, att det bl a var skillnaden i pannpartierna. Vilka är de andra skillnaderna?
Använd din kamera vetja, och visa det på foto också. Jag tror nog, att många med mig skulle ha glädje av detta.
Hälsn Nils
Kommentar