720 l tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    720 l tanganyika

    Hej är ganska ny på det här, har bara kört vanliga innerfilter innan.
    Nu har jag köpt ett 720 med en eheim 2260, det sitter en btn bakgrund i karet. Föregående ägare har fyllt hela bakgrunden med blå filtermatta, hon tänkte sig att 2260:n skulle dra vattnet igenom detta innan det når ytterfiltret som nån sorts förfilter. Skulle det kunna funka?
    Senast redigerad av Gäst; 11 August 2007, 20:54.
  • Oden70
    Användare
    • January 2007
    • 869

    #2
    Ursprungligen postat av Krille J-son
    Hej är ganska ny på det här, har bara kört vanliga innerfilter innan.
    Nu har jag köpt ett 720 med en eheim 2260, det sitter en btn bakgrund i karet. Föregående ägare har fyllt hela bakgrunden med blå filtermatta, hon tänkte sig att 2260:n skulle dra vattnet igenom detta innan det når ytterfiltret som nån sorts förfilter. Skulle det kunna funka?
    Fimpa eheim 2260, om jag har rätt för mig e det 1500L i timmen????? OCH DET E FÖR LITET!!!!!! Ta och köp ett powerhead på ca 4000L och sätt bakom bakgrunden istället. Det räker med filter mattan du har bakom...... Bättre tycker jag inte det kan bli, jo kanske.... Lite biobollar i så e det klart! Om du vill vara riktigt garderad så tar du 2 powerheads på typ 2300L vardeta och det har en fördel mot bara ett... Om den ena av någon annledning skulle lägga av så har du en kvar som funkar och det e bra om du e på semester eller bara borta över en helg!! Lycka till
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      men nu när jag redan har ett 2260 kan jag då inte komplettera med ett powerhead till bakgrundsfiltret?
      I 2260:n är det biobollar i botten sen blå matta och på toppen vitt vadd.

      Måste man verkligen ha så mycket som 4000L till ett 720??

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • February 2004
        • 1127

        #4
        Ursprungligen postat av Krille J-son
        men nu när jag redan har ett 2260 kan jag då inte komplettera med ett powerhead till bakgrundsfiltret?
        I 2260:n är det biobollar i botten sen blå matta och på toppen vitt vadd.

        Måste man verkligen ha så mycket som 4000L till ett 720??
        4000 är i underkant för ett 720 om du skall ha Tanganyika. Du kan mycket väl köra både ytterfiltret och powerhead.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • aldo
          Användare
          • December 2006
          • 175

          #5
          Hej.
          2260 pumpar 2400l/tim 18 liters filterbehållare, ett riktigt bra filter.
          Jag skulle komplettera med ett eller två powerhed.
          Hur mycket vatten som ska filtreras beror på hur mycket fisk du tänker ha och hur ofta du vill byta vatten samt om du har mycket eller lite växter.

          Jimmy

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av aldo
            Hej.
            2260 pumpar 2400l/tim 18 liters filterbehållare, ett riktigt bra filter.
            Jag skulle komplettera med ett eller två powerhed.
            Hur mycket vatten som ska filtreras beror på hur mycket fisk du tänker ha och hur ofta du vill byta vatten samt om du har mycket eller lite växter.

            Jimmy
            Det blir inga växter, vattenbyte hade jag tänkt mig ca 200 l /vecka- ska ställa en 200 l tunna i källaren som får stå och mogna så den får rumstemperatur innan jag byter. det som är kvar innan jag kan köra igång är att borra karet så jag får ytavrinning i det, bara att vrida på kranen i källarn och fylla över från tunnan.

            ang. fisk så kommer det bli en grupp frontosa som jag gärna har ihop med en grupp chilanga red,men jag har fått lite mothugg på det så vi får se...Frontosa blir det iallafall..

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • January 2007
              • 869

              #7
              Ursprungligen postat av Krille J-son
              Det blir inga växter, vattenbyte hade jag tänkt mig ca 200 l /vecka- ska ställa en 200 l tunna i källaren som får stå och mogna så den får rumstemperatur innan jag byter. det som är kvar innan jag kan köra igång är att borra karet så jag får ytavrinning i det, bara att vrida på kranen i källarn och fylla över från tunnan.

              ang. fisk så kommer det bli en grupp frontosa som jag gärna har ihop med en grupp chilanga red,men jag har fått lite mothugg på det så vi får se...Frontosa blir det iallafall..
              Klart att du kan annvända ditt eheim men det e ändå ett måste med mer kräm. Själva kör jag 5 ggr vattnet i flöde till mina troffar.....Såg att du funderade på troffar och bara en tanke: Eftersom många av denna art lever i övre klippbiotopen så e det e mycket rörligt vatten skikt och framförallt MYCKET syrerik vattenbiotop. Så syre e viktigt!!! Tag och kommpletera med ettpowerhead på minst 3600L eller gärna mer...Och om jag varigt dig hade jag tagit bort vadden i filtret.Sälva bytar jag 30-40% av vattnet vart 6-7 dag och annvänder KALLT vatten.. Verkar som om det triggar fiskarna sammt att det syresätter karets "gammla" vatten riktigt bra. E rädd för att det du pratar om med tunna i källaren inte kommer att gynna ditt akvarium eftersom du "tömer vattnet på syre och sänker ph värdet då..... men det e bara min tanke då jag inte själva gör på det viset..... någon annan som håller med eller har bra upplevelser av detta system??
              Senast redigerad av Oden70; 12 August 2007, 03:39.
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • February 2006
                • 1214

                #8
                Ursprungligen postat av Krille J-son
                Det blir inga växter, vattenbyte hade jag tänkt mig ca 200 l /vecka- ska ställa en 200 l tunna i källaren som får stå och mogna så den får rumstemperatur innan jag byter. det som är kvar innan jag kan köra igång är att borra karet så jag får ytavrinning i det, bara att vrida på kranen i källarn och fylla över från tunnan.

                ang. fisk så kommer det bli en grupp frontosa som jag gärna har ihop med en grupp chilanga red,men jag har fått lite mothugg på det så vi får se...Frontosa blir det iallafall..
                Jo men om du fyller på med 200 liter utan att ta ut vatten ur karet så kommer du bara byta typ 120 liter då 80 liter säkerligen åker rakt ut i ytavrinningen som du fyller på karet. Och det är för lite vatten byte... då får du nog byta 3ggr/vecka med den taktiken. Kör med ditt ytter filter i ena hörnet o rikta strålen uppåt mot ytan så det blir bra rörelse. ta sedan ett innerfilter i andra hörnet som pumpar ca 2000 liter och gör samma sak där. Då kommer du få cirkulation så det räcker. Blir det frontoser så behövs inga 4000 liter / timma som flera sa i tråden men jag tycker nog du iaf bör kompletera med minst en 1500 litare powerhead i sånna fall.
                Senast redigerad av Falköping Andreas; 12 August 2007, 09:52.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                  Jo men om du fyller på med 200 liter utan att ta ut vatten ur karet så kommer du bara byta typ 120 liter då 80 liter säkerligen åker rakt ut i ytavrinningen som du fyller på karet. Och det är för lite vatten byte... då får du nog byta 3ggr/vecka med den taktiken. Kör med ditt ytter filter i ena hörnet o rikta strålen uppåt mot ytan så det blir bra rörelse. ta sedan ett innerfilter i andra hörnet som pumpar ca 2000 liter och gör samma sak där. Då kommer du få cirkulation så det räcker. Blir det frontoser så behövs inga 4000 liter / timma som flera sa i tråden men jag tycker nog du iaf bör kompletera med minst en 1500 litare powerhead i sånna fall.
                  ok. Trodde jag kommit på något smart

                  Då blir det till att gå tillbaks till plan 1. tänkte mig en fast ledning för tömning i lagom höjd, hur många liter ska jag satsa på vill bara byta 1 gång/ vecka man kan väll inte byta för mycket om man byter med kallvatten?
                  sen tänkte jag använda samma ledning för att fylla på. Ytavrinningen kör jag som säkerhet, har inte lust att fylla över....
                  Senast redigerad av Gäst; 12 August 2007, 15:43.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Ursprungligen postat av Krille J-son
                    ok. Trodde jag kommit på något smart

                    Då blir det till att gå tillbaks till plan 1. tänkte mig en fast ledning för tömning i lagom höjd, hur många liter ska jag satsa på vill bara byta 1 gång/ vecka man kan väll inte byta för mycket om man byter med kallvatten?
                    sen tänkte jag använda samma ledning för att fylla på. Ytavrinningen kör jag som säkerhet, har inte lust att fylla över....
                    ingen som....

                    Kommentar

                    • Mighty
                      Användare
                      • August 2002
                      • 13

                      #11
                      Jag byter en tredjedel varje vecka och då enbart till kallvatten. Temperaturen sjunker nån enstaka grad men det har inte varit några problem med mina fiskar.
                      Mvh Lasse

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        ok. tack ska ni ha.

                        Hur är det med stenar, grävde upp trägårn nyligen och hittade riktigt bra sten.
                        räcker det att skura dem med borste eller, de är nog lite stora att koka..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...