Uruguay fångstresa

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • February 2006
    • 777

står att all fångstmaterial ingår vad är inräknat där?
    Har kollat runt lite på din sida där det du har fina bilder på kanon fina fiskar men något som jag saknar är killisar är det något som du tror att vi kan stöta på? (är väll igentligen mest intreserad av att få med mig hem ciklider och malar men en några killisar vore en liten bonus)
    Hur är vägarna i mars går det att ta sig överallt tex salto?

Kommentar

• Felipe
      Användare
      • April 2002
      • 327

Hej Danne;
      1) Fangstmaterial; dranot, fallor, kastnat, havar och spo (det sista mest for malar,crenicichlor, hoplias,etc)
      2) Killis; fangsten pa dessa brukar borja nagon gang i april och slutar i slutet av oktober (host-vinter och borjan pa varen)...vi har ingen speciell regnperiod men regnar det ovanligt mycket i slutet av sommaren sa kan visst fanga (sma) killis i marsmanad.
      3) Motorvagen till Salto ar mycket bra, helt Ok,....jag brukar annars klaga en hel del pa vara mindre vagar men enligt de flesta som har rest runt i Sydamerika ar uruguayanska vagar mycket, mycket battre....
      Ovrigt; aker vi till Salto (vastra) sa ar det dumt att inte passa pa och fangar i Bella Union och Artigas (norra).....men da har vi inte sa manga dagar over for att aka runt i nordostra och ostra Uruguay.
      Fot at gora en bra resplan, maste vi helt enkelt utga efter vilka arter som ar mest intressanta for er!!
      Nya arter overlappar varanda bara efter nagra fa mil.....och tyvarr kan man inte ta litteraturen som hjalp da det mesta stammer daligt med verkligheten.
      Felipe

Kommentar

• Danne_K
        Användare
        • February 2006
        • 777

Gynogeophagus balzanii
        Hypostomus regani
        Har fastnat för dessa arter vet du vars dom finns och tror du vi har någon chans att hitta dom?

Kommentar

• Ola Sjödin
          Användare
          • August 2003
          • 514

Hejsan Danne och Felipe
          Jag håller som bäst på att installera mig på nya jobbet och planera vilka akvarier jag skall starta upp för elevernas odlingsprojekt. Jag passar på att skjuta in en fråga om Astronotus. Via en länk på webben så påstods det att det har hittats Astronotus i Uruguay. Vet du om det stämmer, Felipe?

/Ola

Kommentar

• Danne_K
            Användare
            • February 2006
            • 777

Ursprungligen postat av Ola Sjödin
            Hejsan Danne och Felipe
            Jag håller som bäst på att installera mig på nya jobbet och planera vilka akvarier jag skall starta upp för elevernas odlingsprojekt. Jag passar på att skjuta in en fråga om Astronotus. Via en länk på webben så påstods det att det har hittats Astronotus i Uruguay. Vet du om det stämmer, Felipe?

/Ola
            Detta är väldigt mycket offtopic.. Hur vart det med akvarierna från havsbadet?

Kommentar

• Ola Sjödin
              Användare
              • August 2003
              • 514

Ursprungligen postat av Danne_K
              Detta är väldigt mycket offtopic.. Hur vart det med akvarierna från havsbadet?
              Inget är bestämt ännu men det tas beslut snart.

Kommentar

• Felipe
                Användare
                • April 2002
                • 327

Danne; H.regani och G.balzanii fangas i Salto.

Ola; inga astronatus i Uruguay!!!....det skulle inte forvana mig om nagon blandade ihop Uruguay och Paraguay????

Ha det!!
                Felipe

Kommentar

• Ola Sjödin
                  Användare
                  • August 2003
                  • 514

Ok. Hur ser det ut vad gäller möjligheten att ta med sig någon vattenväxt? Krävs särskilt tillstånd för det?

Kommentar

• Felipe
                    Användare
                    • April 2002
                    • 327

Du behover nog tillstand for att fora in dem i Sverige??
                    Det ar hemsk viktigt att ni tanker ut vilka arter som har prioritet.....sa att jag kan planera vilka regioner vi aker till.
                    Felipe

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

När finns det möjlighet att göra sådan här resa? Det är ju oerhört billigt för ett sådant äventyr!

Jag är mycket intresserad...både av att själv åka eller att beställa med någon.

Kommentar

• Felipe
                        Användare
                        • April 2002
                        • 327

Hej!
                        For ciklider, malar, tetror,etc ar det bast mellan oktober och slutet av mars, dar emellan ar det killis och tetror som galler (oktober ar nog den enda manaden dar man kan fanga killis + ciklider).
                        En del gillar inte att delta i nagon grupp med okant folk...andrar foredrar detta da resan blir sjalvklart billigare ju fler man ar....
                        En del akvarister/fagelskadare har varit har nagra ar i rad och att vara med i en sadan grupp rekommenderas inte som "nyborjare".....da dessa har redan besokt platserna som jag tycker ar ett "maste" for dem som kommer hit for forsta gangen.
                        Figge hade tur som "hittade" en grupp som bestar av folk fran 6 olika nationaliteter och dar ingen av dessa har besokt landet forr.
                        Men a andra sidan ar det ratt sa vanligt att folk kommer hit pa egen hand...sasom Figge gjorde 2005.
                        Jag har inga bestamda priser da jag inte har nagra bestamda resplan...allting hanger pa vad folk vill fanga for arter, hur manga dagar man vill resa runt, etc,etc.
                        Min nya hemsida ar inte klar an (den andra ar pinsamt gammal..)....darfor sander jag lankar till andra hemsidor dar man kan se bilder pa lite fiskar och natur....
                        Fakstikt mycket bra bilder och en del av dem pa arter som aldrig har kommit ut ur Uruguay.

Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

Felipe

Kommentar

• Danne_K
                          Användare
                          • February 2006
                          • 777

Vilka sorters cydoras finns det och vars?

Kommentar

• Felipe
                            Användare
                            • April 2002
                            • 327

C.aeneus (Salto + Artigas)
                            C.hastatus (Salto + Artigas)
                            C.macropterus (Artigas)
                            C.paleatus (Rocha)

Dessa 4 ar dem som ar artbestamda och som (enligt litte.) skulle finnas i Uruguay.
                            Sedan finns det ett antal arter (cf. paleatus, cf. macropeterus,etc) i resten av landet;ostra, centrala och sodra Uruguay som inte ar artbestamda.
                            Det ar dock i sodra, sydostra och centrala Uruguay dar dem storsta populationer finns.
                            Felipe

Kommentar

Arbetssätt...