Duisburg 2007, årets akvariehändelse!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Om jag greppar det rätt är det Belgien som diskuteras framöver i MAF, till nästa resa.
    Nej Holland, med ev någon tur in i Belgien. Och kanske tyska butiker på vägen. i Holland finns några av europas bästa grossister, inte minst för ciklider. MAF har varit där förr och det var riktigt bra. Dessutom har vi sett bilder från nya affärer som verkar superspännande.

Dessutom finns det ett zoo som skall vara helt fantastiskt, med kupoler med olika biotoper (regnskog, öken, havskust etc) som är stora som fotbollsplaner... Några MAF-medlemmar som besökte det blev så fascinerade att de åkte dit flera år i rad.
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 09 October 2007, 00:43.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• daniel_i_malmö
      Användare
      • April 2002
      • 1338

Ursprungligen postat av Robin
      Jag kan tänka mig se lite bilder från resan - någon som känner sig manad?

OK... Här kommer lite bilder. De är tagna med mobilkamera så ha överseende med kvalitén. Hoppas de kan förmedla lite av upplevelsen i alla fall. Det finns bilder tagna med bättre kameror men de sparar vi till CB-artikeln.

Bild 1: Glada miner och grogg i bussen på vägen ner...
      Bild 2: Framme vid mässan.
      Bild 3: Inne på mässan blandades högt och lågt. Här var det luftbubblevulkaner med färgat ljus. Avgör själv vilken kategori det hör till...
      Bild 4: Grymt billiga och faktiskt riktigt snygga bakgrunder.
      Bild 5: Thorichtyspar med ägg på mässan. Annars var utställningsdelen på mässan en klar besvikelse med tråkigt inredda kar och halvvuxen fisk.
      Senast redigerad av daniel_i_malmö; 09 October 2007, 01:56.
      Centralamerika 2006

Kommentar

• daniel_i_malmö
        Användare
        • April 2002
        • 1338

Bild 6: George W Bush på Zoo-Zajac.
        Bild 7: I detta akvarium hos Hobby Zoo Tillman gick det minst tre par stora centralamerikanare med ägg/yngel. I vart och vartannat kar där simmade yngelsvärmar. Helt fantastiskt.
        Bild 8: Ölkranen på samma ställe. Bara att ta för sig.
        Bild 9: Naturligtvis fick Frau Tillman en MAF-mugg! Kassör Mikael överlämnar.
        Bild 10: VF Guldsöm hos Tillman.
        Centralamerika 2006

Kommentar

• daniel_i_malmö
          Användare
          • April 2002
          • 1338

Bild 11: En Tetra-leksakslastbil
          Bild 12: Glada MAF-are väntar på att Tillman-bröderna ska packa klart Magnus och Jespers sjuttioelva påsar med fisk.
          Bild 13: Hos Discus Center Royal fanns det fula fiskar att studera...
          Bild 14: Vid varje stopp serverade busschafförerna Irish Coffe. Solen sken, fisken sprattlade och livet var allmänt najs.
          Bild 15: Utan för Aqua-Haus rusar en fiskfrossig Jesper på bussen i sista stund.
          Centralamerika 2006

Kommentar

• daniel_i_malmö
            Användare
            • April 2002
            • 1338

Bild 16:Aqua-Tops saltvattensavdelning var grym! Här spenderade jag alldeles för mycket pengar...
            Bild 17: Till Hustinx kom vi tyvärr en vecka för tidigt. Han väntade in 1300 vilfångade diskus han själv varit nere och valt ut hos exportörerna. Samt naturligtvis en massa annan SA-fisk.
            Bild 18: Den Belgiska ölen smakade finfint...
            Bild 19: Hemma igen. Mycket frigolitlådor blev det...
            Senast redigerad av daniel_i_malmö; 09 October 2007, 01:54.
            Centralamerika 2006

Kommentar

• Mikael W
              NCS Medlem

• August 2002
              • 8621

Vi råkade flera gånger ut för att VISA-kort "just idag" inte fungerade. Det verkar nästan som att om Tyskland är avancerat på ciklider så är dom lite efter på bankteknologi.

Hade någon annan liknande erfarenheter?
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mikael W
                NCS Medlem

• August 2002
                • 8621

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                Jovisst, det kan vi väl ta på oss. Om inte Patrik har möjlighet så kan jag skriva ihop något.
                Hej Daniel

Hur ser det ut med Din tidtabell. Skulle jättegärna få in artikeln redan denna vecka, om det är möjligt.
                (som Du vet så är vi utan redaktör för närvarande, därför är jag inne och petar i detta)
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• olaJ
                  Användare
                  • August 2003
                  • 584

Ursprungligen postat av Mikael W
                  Vi råkade flera gånger ut för att VISA-kort "just idag" inte fungerade. Det verkar nästan som att om Tyskland är avancerat på ciklider så är dom lite efter på bankteknologi.

Hade någon annan liknande erfarenheter?

Jajamen, det skylldes det på i dom affärer vi var i också, RILOM skulle det vara.....dom är för fina Tyskarna!!
                  "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• Hank
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1321

..eller som danmark som nästan bara kör "Dancard"!
                    J-vla uland!
                    Visst, ibland funkar Visa fast då med en GROTESK avgift, på typ 5-7%.....
                    /#378 Hank
                    Zoonen:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• 56ovwal
                      Användare
                      • March 2004
                      • 664

När "godiset" skulle betalas i Puttgarden dög både VISA och Mastercard alldeles utmärkt, men där är dom väl vana vid alla törstiga svenskar....

En av handlarna på förra årets resa föredrog uttryckligen kontanter framför kort. Han sa det givetvis inte rent ut, men man kunde läsa mellan raderna att det då blev enklare att trixa med bokföringen....
                      Pigge
                      Bygger ny akvarielokal:
                      http://ovwali.blogg.se/
                      Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• Hank
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1321

Ursprungligen postat av 56ovwal
                        En av handlarna på förra årets resa föredrog uttryckligen kontanter framför kort. Han sa det givetvis inte rent ut, men man kunde läsa mellan raderna att det då blev enklare att trixa med bokföringen....

Testa att, hos dom som inte tar kort, betala kontant och begära kvitto
                        Kommer garanterat bli en OBEKVÄM situation
                        /#378 Hank
                        Zoonen:
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• daniel_i_malmö
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1338

Ursprungligen postat av Mikael W
                          Hej Daniel

Hur ser det ut med Din tidtabell. Skulle jättegärna få in artikeln redan denna vecka, om det är möjligt.
                          (som Du vet så är vi utan redaktör för närvarande, därför är jag inne och petar i detta)
                          OK, lite tajtare schema än jag räknat med men jag ska försöka!
                          Centralamerika 2006

Kommentar

• cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 3111

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                            Kul! Jag köpte denna art förra året men har faktiskt inte lyckats få fram ett enda yngel trots drygt tio lekar från två olika par. Alla andra ciklider i samma akvarium får fram yngel. Inte heller när de går ensamma har de lyckats få fram några frisimmande yngel. Fattar inte vad jag gör för fel, det ska ju inte vara någon svår odlad art. Hoppas du lyckas bättre!

Men, jag är tveksam till att de fiskar jag såg i några av de tyska affärerna verkligen är T. snyderae. En del exemplar var alldeles för stora, uppemot 15-16 cm. Enligt Lamboj som skrivit artiklen om snyderae i ciklidbladet, och också skrivit den bästa och senaste boken om västafrikanska ciklider ska de inte bli mer än 6-7 cm. Detta stämmer också med mina fiskar, ett år efter inköp är de mellan 6-8 cm och har inte växt nämnvärt det senaste halvåret, trots mycket och bra mat. Det ska dessutom finnas flera snarlika arter från samma sjö som blir större. Kanske är det någon av dessa som fanns i de tyska butikerna i år?

Jag köpte ett par snyderae till i år, men har tvekat att släppa ner dem till mina andra snyderae just av ovanstående anledning, och de är också några cm större än de snyderae jag har sedan tidigare. De går nu i ett provisoriskt akvarium.

Var köpte du dina? De jag köpte förra året kom från Hobby Zoo Tillman i Duisburg. De jag köpte i år kommer från Aqua Haus.

Du kan förresten läsa lite om mina misslyckande med denna art här: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=54981
                            Hej Daniel.

En annan fråga först, fick du tag i belgiern i hasselt?

Jo jag såg oxå det stora väldigt lika firrarna i affärerna, men då är min fråga till dig , eftersom du har firrar som är 6-8cm tror du då att dina är äkta snyderae, och i så fall att den är lättavlad är felaktigt?

Jag såg bjässar 14-15cm av dessa hos tillman i år och i så fall kanske dina härstammar därifrån? men som sagt borde de ju ha växt sig större då.

jag köpte mina hos aqua hause jag med, vilket ju var synd för då har vi ju samma stam, men vi får se. En sak som jag tyckte var kul med dessa var att 10 minuter efter jag släppt i dem blev det munfight mellan 2 av hannarna och ingen som gav sig, men då blev den 3:e hannen sur som inte fick vara med och hoppade in han med nu altså 3 hannar i munfight i en triangel, det tyder ju på en hyffsad aggresivitet iaf, igår var jag nere och matade och de var underbart snyggt färgade redan så hoppet stiger ju om riktiga finingar.

vad kör du med för vatten kavlietet till dina?, jag tänkte prova att inte påverka vattnet alls till en början.

lycka till med dina daniel.
                            Mvh
                            Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 3111

Ursprungligen postat av xandersx
                              Jag ställer mig i kö för Labridensyngel, alternativt överblivna fiskar av de du köpte. Har också letat hur länge som helst efter sådana. Grattis till fyndet!
                              Ok, du får höra efter ibland så får vi se, de överblivna från eventuella lekpar behåller jag i vilket fall som hellst. nu behöver de bara växa lite. Nån som vet Maxstorlek på dessa? de lekpar som jag tänkte köpa där nere var bara 7-12cm nånting. Jag var på väg att köpa ett lekpar först för 65E men ångrade mig med tanke på att nåt ju kunde gå fel och köpte yngel istället. men min tröga hjärna kunde ju tagit det beslutet att köpa både lekpar och yngel, men det var nog för tidigt på morgonen för mig.....
                              Senast redigerad av cichlids4fun; 09 October 2007, 14:59.
                              Mvh
                              Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• xandersx
                                Användare
                                • September 2005
                                • 72

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                                Ok, du får höra efter ibland så får vi se, de överblivna från eventuella lekpar behåller jag i vilket fall som hellst. nu behöver de bara växa lite. Nån som vet Maxstorlek på dessa? de lekpar som jag tänkte köpa där nere var bara 7-12cm nånting. Jag var på väg att köpa ett lekpar först för 65E men ångrade mig med tanke på att nåt ju kunde gå fel och köpte yngel istället. men min tröga hjärna kunde ju tagit det beslutet att köpa både lekpar och yngel, men det var nog för tidigt på morgonen för mig.....

De brukar maxa ut på drygt 20 cm för hanen tror jag, och betydligt mindre för honan. Jag håller tummarna för yngel.

Kommentar

Arbetssätt...