Sniglar :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawialex
    Användare
    • January 2007
    • 125

    #16
    bästa hade nog vart en 3-4 stycken botier som du sätter ner när yngeln är stora.
    375l : malawi
    253l : tomt
    222l : yngel malawi

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #17
      Snigelfalla av PETflaska. Glom inte att gora hal i den sa att ancistrusarna inte dor av syrebrist. Du kan ju aven mata i ett fat. Da kun du slammsuga upp snackorna som ar dar. Sa har jag gjort forr och dem och hos mig var fdet faktiskt ratt latt att halla efter dem.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

        #18
        Har nu köpt 10 st Praktbotior, som förmodligen kommer att kunna hålla efter dem iaf.
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • classe
          NCS Medlem
          • April 2007
          • 1147

          #19
          Ursprungligen postat av Bilbo
          Har nu köpt 10 st Praktbotior, som förmodligen kommer att kunna hålla efter dem iaf.
          bra gjort du den skaffat den praktbotia som jag har den själv 8 st.. den är fina fisk heller.. bra hjälper den att dom äter snigel o snäcka så bort alla fort..
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #20
            Även småvuxnare grönlingsfiskar äter snäckor. Mina batik-grönlingar (Mesonoemacheilus triangularis) var överjäkliga på att knapra snäckor, och jag har tillochmed sett mina "borneo pleco" (Gastromyzon ctenocephalus) sätta i sig små exemplar av malajsiska sandsnäckor hela.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av Bilbo
              Jag vet att ämnet varit uppe förr, och jag har sökt i forumet men inte hittat tillfredsställande svar. Men eftersom detta är ett forum där det finns mycket duktiga och erfarna akvarister kanske jag kan få ett bra svar.

              Jag har snigelproblem, STORA snigelproblem. Mina sniglar är ett solklart resultat av övermatning eftersom jag har dem i mina odlingskar för ancistrus.
              I och med detta går de vanliga tipsen bort, eftersom både kulfiskar och botior gärna även kalasar på ancistrusyngel (detta vet jag av erfarenhet), samt att jag inte kan upphöra med matning på grund av de små liven. Att lägga ner sallad är inte heller någon höjdare av naturliga skäl. Att ta dem en och en i 5 akvarier på totalt 915 liter skulle innebära att jag fick försöka anställa någon till jobbet eftersom det är 1000-tals supersmå snäckor i en del av karen. Finns det några bra tips så tar jag tacksamt emot dem.
              jag har använt flubenol, dom tar död på varenda snigel, det enda problemet med att använda flubenol är att det dödar alla samtidigt och har man då för många så blir det dåligt vatten. men det är ruskigt effektivt och även ancistrus tål det, nu pratar jag om ancistrus som är åtminstone 3 cm, om dom är mindre så är jag lite osäker om dom pallar det. mvh janne

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • April 2007
                • 1147

                #22
                Ursprungligen postat av Bilbo
                Har nu köpt 10 st Praktbotior, som förmodligen kommer att kunna hålla efter dem iaf.
                hej. hur gick den nu med din akvariet där och hur med 10 praktbotier där är den duktig plockare eller vad gör den nu ?? är bättre nu?? eller hur dåå??
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

                  #23
                  de jobbar på, kommer nog att ta ett tag, men det är iaf biologisk bekämpning.
                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • classe
                    NCS Medlem
                    • April 2007
                    • 1147

                    #24
                    Ursprungligen postat av Bilbo
                    de jobbar på, kommer nog att ta ett tag, men det är iaf biologisk bekämpning.
                    håller dem så den jobbar hela tiden och nattaktiver blir klart den större och runda för praktbotia snabbare växer sig och bra aktiver mkt den o den är duktigt av dom.. jag har egna den 6 av 8 är hos malawiciklider i 375liter o ingen problem o ingen biter på dom själv.. och två hos sällskap i 74 liter akvarium där.. så växter mkt där hos sällskap..
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...