Sniglar :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

    Sniglar :(

    Jag vet att ämnet varit uppe förr, och jag har sökt i forumet men inte hittat tillfredsställande svar. Men eftersom detta är ett forum där det finns mycket duktiga och erfarna akvarister kanske jag kan få ett bra svar.

    Jag har snigelproblem, STORA snigelproblem. Mina sniglar är ett solklart resultat av övermatning eftersom jag har dem i mina odlingskar för ancistrus.
    I och med detta går de vanliga tipsen bort, eftersom både kulfiskar och botior gärna även kalasar på ancistrusyngel (detta vet jag av erfarenhet), samt att jag inte kan upphöra med matning på grund av de små liven. Att lägga ner sallad är inte heller någon höjdare av naturliga skäl. Att ta dem en och en i 5 akvarier på totalt 915 liter skulle innebära att jag fick försöka anställa någon till jobbet eftersom det är 1000-tals supersmå snäckor i en del av karen. Finns det några bra tips så tar jag tacksamt emot dem.
    // Magnus Arvidsson
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    #2
    Få en bättre balans i karet?

    Jag tror på fler små vattenbyten och slamsugningar.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

      #3
      Det är inte helt lätt att få balans i ett kar där man måste tokmata för att fisken skall växa fort, iofs skulle vattenbytena kunna vara tätare. Men i vilket fall som helst är inte det någon kortsiktig lösning, vilket är det jag är ute efter. Jag vill bli av med sniglarna NU

      Kan tillägga att jag har ca 500 ancistrus i karen nu, allt från nykläckt till leveransklart, detta innebär att trycket på karen är minst sagt högt.
      Senast redigerad av Bilbo; 05 August 2007, 22:01.
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

        #4
        Ursprungligen postat av Bilbo
        Det är inte helt lätt att få balans i ett kar där man måste tokmata för att fisken skall växa fort, iofs skulle vattenbytena kunna vara tätare. Men i vilket fall som helst är inte det någon kortsiktig lösning, vilket är det jag är ute efter. Jag vill bli av med sniglarna NU
        Du vill alltså inte mata mindre eller byta vatten oftare. Då vet jag faktiskt inte. Nån stor fet botia kanske skulle äta lite men det kommer ju komma fler sniglar.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

          #5
          Ta upp alla yngel. Sila av och spar vattnet nånstans. Gör rent karet ordentligt töm tillbaka vattnet och ynglen. Skit i växterna, de är nog belamrade med snigelrom.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 1159

            #6
            Skulle tro att sniglarna skulle öka ännu mer om jag bytte vatten oftare, har nämligen provat det tidigare, med det resultatet. Sniglar trivs oxå i friskt vatten.
            Man tycker ju att det skulle vara någon odlare som haft samma problem som jag, men jag får väl plocka ur all fisk och inredning och koka allihop i en stor gryta för att bli av med skiten, kan bli lite tufft med överlevnaden på ynglen då (Denna Smiley indikerar att det var ett skämt, jag söker fortfarande en lösning på problemet)
            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av Bilbo
              Skulle tro att sniglarna skulle öka ännu mer om jag bytte vatten oftare, har nämligen provat det tidigare, med det resultatet. Sniglar trivs oxå i friskt vatten.
              Man tycker ju att det skulle vara någon odlare som haft samma problem som jag, men jag får väl plocka ur all fisk och inredning och koka allihop i en stor gryta för att bli av med skiten, kan bli lite tufft med överlevnaden på ynglen då (Denna Smiley indikerar att det var ett skämt, jag söker fortfarande en lösning på problemet)
              Har du övervägt att använda någon form av preparat?
              Du kanske inte vill använda det i akvarier med små yngel eller i kar med fisk överhuvudtaget men det skulle möjligtvis vara ett bekvämare sätt att "rengöra" akvarierna på snarare än att behöva torrlägga och koka grus och inredning m.m. Du kan väl isf ta dig an ett kar i taget i en ordning efter hur dess innevånare avyttras?( fiskarna befann sig väl i olika tillväxtfaser?)

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

                #8
                Finns ju snigelgift, men då stryker väl ancistrusynglen oxå med.

                Varför inte börja med ett nytt rengjort fräscht akvarium. nytt grus, rötter o växter. I med ynglen, se till att inte få med några sniglar i håven.

                Sen kan du koka snigelburken.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Finns ju snigelgift, men då stryker väl ancistrusynglen oxå med.

                  Varför inte börja med ett nytt rengjort fräscht akvarium. nytt grus, rötter o växter. I med ynglen, se till att inte få med några sniglar i håven.

                  Sen kan du koka snigelburken.
                  SnigelGIFT låter ju hårt men visst är det väl i praktiken det jag menade. Ynglen(ungfiskarna) stryker ju inte med om de redan har flyttats!?! Kan ju förslagsvis börja med det akvarium som innehåller störst fiskar osv. Då kan han ju dessutom behålla sina växter om de fortfarande är i ett någorlunda skick(vet dock ej om/hur preparat påverkar växter)

                  Vilken sorts sniglar är det du har Bilbo? Tror inte att botior som omnämnts rår på samtliga arter... även om de osannolikt skulle lämna ynglen ifred. Och trots botior så skulle de kanske inte försvinna till 100%. Du söker väl en slutgiltig lösning?

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • June 2004
                    • 1314

                    #10
                    Låter som du får vänta tills du kan plocka ut fiskarna. Jag hade mycket sniglar och jag plockade ut allt utom sandet. Skölde rötter i hett vatten och lät de ligga, fixade nya stenar och skölde av alla växter. Sen gjorde jag rent karet med riktigt hett vatten och såg till att alla sniglar hamna i sanden. Sen lät jag karet stå en stund och hade ca 15 cm djupt hett vatten. Nu har jag inga sniglar, de dog allihop.

                    Men så länge du inte kan plocka ut fisken så är det inte så jättemycket att göra skulle jag tro.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Jag har äppelsnäckor i alla mina kar. Detta håller efter de mindre önskvärda sniglarna. Visst det blir lite "ogrässnäckor" också, men inte alls så många eftersom äppelsnäckorna är större och mycket glupskare.

                      Kommentar

                      • classe
                        NCS Medlem
                        • April 2007
                        • 1147

                        #12
                        jaa haft min akvarium innan. jag har malawiciklider där . så bra den hjälper av praktbotier att den ta bort alla snigelsnäckor... kan du skaffa den praktbotier`??? den duktig ta bort alla snigel så klart..
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • March 2004
                          • 3187

                          #13
                          Skaffa L-007!!
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • MagArne
                            Användare
                            • December 2006
                            • 263

                            #14
                            Ursprungligen postat av ozric
                            Skaffa L-007!!
                            Äter L007 snäckor? Trode inte L-malar gjorde det men är det så så vore ju en L007 perfekt till mitt sydamerikanska växtakvarium där jag sett några enstaka sniglar.

                            EasyCarbo från EasyLife är ett giftigt gödningsmedel som sägs utrota sniglar om man dosserar lite i överkant. Fisken tål betydligt mer än sniglar. Kanske kan vara något när ynglen växt till sig lite?

                            Snigelgift brukar annars innehålla koppar så ett vattentest för koppar och vanligt snigelgift kanske kan vara något?

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #15
                              Har också snäckproblem, men har inte hittat något verkligt bra lösning. Håller dem i schack genom att suga upp så många jag kan när jag rengör karen samt matar då och då med zuccini - brukar ge malarna mycket käk, men snäckorna samlas också på bitarna och är då lätta att plocka bort.

                              Tror det är lönlöst att hitta en permanent lösning eftersom du har flera kar. Du riskerar hela tiden att få in rom/småsnäckor genom håvar, händer, växter unt so weiter. Jo, jo, i teorin är det lätt att säga att man ska tänka på hur man flyttar grejer mellan karen, men så kommer den dagen när du är stressad...

                              Vet inte hur mycket plats du har, men kan du flytta firrarna i ett kar till ett annat kar i omgångar så kan du köra ner en kulfisk/botia i det tomma karet för en kortare period. Har lurat på att lösa mina snäckproblem så - en kulfisk som får gå och käka snäckor när karet är fisktomt.

                              Preparat som dödar något i karen undviker jag i största möjliga mån. Hade aldrig trixat med sådant i yngelkar.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...