Växter i engelsk sjösten, Bättre

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • May 2005
    • 330

Växter i engelsk sjösten, Bättre

Har i dag ett 222L med tangayika (troffe yngel, + marlieri) bottenmaterial engelsk sjösten. Där växer växterna hur bra som helst, nästan för bra (Cryptocorone, Anubia, vallesineria)
    I mitt 540 med Rådasand, med troffar, och anubia, vallesineria, där multnar don bara bort. Samma gäller mitt 720 med troffar och anubia, vallesineria och cryptocorone.
    Anubia´n växer väl så där i dessa bägge kar, men vallesinerian bara tynar bort, men cryptocoronen växer hyfsat i 720 burken.

Ska sägas att i 222l burken sitter "bara" ett Aquarelle, och i dom övriga karen betydligt bättre belysning, 540 två rör, 720 fyra rör.

Det ända som skilljer dessa burkar åt är höjden 222L 45 högt, resten 60 högt

Kan någon förklara detta fenomen.

Jaja jag vet att dom flesta inte tycker om växter i troffeburkar, men jag tycker det ger ganska mycket.

Lagom är bäst....

/Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Fråga: tror du det kan vara så att det finns mer näring i 222'at? Matar du kanske det karet hårdare?

Just Vallisneria vet jag inte har några problem med råda-liknande sand, men den gör av med rätt mycket näring, särskilt i bra ljus.

En annan sak är ifall du saltar vattnet i de stora karen. Många växter, däribland Vallisneria, klarar inte salt.

Kommentar

• robjo
      Användare
      • May 2005
      • 330

Matar inte mer än vad som behövs, alltså olika i alla kar. Jag saltar inte i något kar.

Jag funderar på att dra ner belysningen i 540 och 720 karena, men samtidigt säer dom flest att mycket ljus är bra..
      /Robban
      http://picasaweb.google.se/sipedon/

Kommentar

• endymion

För mig är det tvärt om, i de kar med råda sand och lite större kantig sten växter det hur bra som helst därimot i karen med engelsk sjösten är det hopplöst att få det att växa.

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Inne på Mikes linje, med att näringsnivåerna skiljer. Rådasanden är väl "tätare" än engelsk sjösten, så det ackumuleras inte lika mycket skit i botten. Göder man då inte med någon tilläggsgödning så kan bottenlagret vara bättre för växternas del med engelsk sjösten. Om det inte är verkligt fin fågelsand som är extremt kompakt eller väldigt grovt grus så ska växter kunna funka i många olika bottenlager - variationer i bra/dålig tillväxt förklaras nog bäst med skillnader i näringsnivåer. När det gäller ljuset så kan man se det som en gaspedal - mycket ljus är full gas. Mycket ljus speedar upp tillväxten, vilket kan göra att en del näringsämnen tar slut och då stannar tillväxten av.

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Den klassiska "fordomen" ar tvart om: Det vaxer daligt i Engelsk sjosten (vilket enligt myten skulle bero pa att det finns en massa kalk i den). Nu ar jag forstas skeptisk till allt som jag nu pastod.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Den klassiska "fordomen" ar tvart om: Det vaxer daligt i Engelsk sjosten (vilket enligt myten skulle bero pa att det finns en massa kalk i den). Nu ar jag forstas skeptisk till allt som jag nu pastod.
              Ja, den myten kan vi avliva direkt. Många växter trivs för övrigt med kalk i bottenlagret, Echinodorus och Vallisneria t ex. Själv trodde jag länge på att växter med stora rotsystem växte klart bättre i bottenlager med gödning nere i botten. Kör man med CO2 och gödning i vattnet så växer de precis lika bra om de flyter fritt. Stora rotsystem verkar ffa handla om att förankra växterna så att de står kvar när vattnet blir strömt. Sedan är det en helt annan femma att de växer snyggare om de är planterade i botten, och har man inte CO2 och göder så växer de ju bättre om de är planterade.

Hilsen,

P
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

OT! OT!
                Ola har klippt sig och bär slips! Ska han gifta sig?
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Na, jag gifte mig forra sommaren. Kortet ar fran brollopsfesten.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Mitt intryck är att växter får större och tätare rotsystem ju finare sanden är, särskilt om det finns mycket organiskt material i sanden så det blir syrefritt. Jag har alltid antagit att växterna drar nytta av syrebristen nere i finsand och tar upp fosfat och annat godis som frigörs i syrefria miljöer via rötterna.

Bitvis baserar jag det på upptäckten att den marina växten Ålgräs över huvud taget inte klarar sig i akvarium om det inte finns syrefria zoner i sanden.

Mitt generella intryck är också att det brukat växa bättre i akvarier där jag haft finsand än i akvarier med grovt grus.

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av robjo
                      Har i dag ett 222L med tangayika (troffe yngel, + marlieri) bottenmaterial engelsk sjösten. Där växer växterna hur bra som helst, nästan för bra (Cryptocorone, Anubia, vallesineria)
                      I mitt 540 med Rådasand, med troffar, och anubia, vallesineria, där multnar don bara bort. Samma gäller mitt 720 med troffar och anubia, vallesineria och cryptocorone.
                      Anubia´n växer väl så där i dessa bägge kar, men vallesinerian bara tynar bort, men cryptocoronen växer hyfsat i 720 burken.

Ska sägas att i 222l burken sitter "bara" ett Aquarelle, och i dom övriga karen betydligt bättre belysning, 540 två rör, 720 fyra rör.

Det ända som skilljer dessa burkar åt är höjden 222L 45 högt, resten 60 högt

Kan någon förklara detta fenomen.

Jaja jag vet att dom flesta inte tycker om växter i troffeburkar, men jag tycker det ger ganska mycket.

Lagom är bäst....

/Robban
                      Det är kanske inte så att det bara är de olika bottensubstraten som gett de olika resultaten beträffande växternas tillväxt..?
                      Det första jag fäster min uppmärksamhet vid är höjden på dina akvarier som du beskrivit...Anubian är väl egentligen en sumpväxt? Då är det lätt att förstå att de behöver ljus "hela vägen ner". Kanske lättare i ett lägre kar?(...även om du skrev att belysningen var "bättre" i de högre karen.)
                      Det är ju förstås en relativ fråga vad man menar med bra belysning då vissa växter (såsom en del cryptocorynes) är ganska ljusskygga och gärna vill stå i skuggan av andra växter eller t.ex under flytväxter.
                      Vallisnerian (antar att du syftar på spiralisen) som är en "äkta" submers växt vill ju iofs gärna ha "god" belysning. (och kalk som PatrikMalmo skrev.)

Det andra jag tänkte på var "näringsfrågan"... Alger gillar ju oxå näring som bekant och kan det vara på det viset att din "goda belysning" samt tillgång på näring gett algerna ett starkare fäste i de högre akvarierna? Om de drabbat och täckt växterna så kan det ju resultera i att de slutar assimilera med följd att de "tynar bort" som du skrev.

Slutligen, skiljer det mkt i temperatur mellan de tre akvarierna?
                      Om du av någon anledning har högre temperatur i de högre akvarierna så skulle det kanske oxå kunna resultera i att växterna påverkas negativt!
                      Lagom e ju bäst lr?

Kommentar

• defdac
                        Användare
                        • April 2002
                        • 865

Ursprungligen postat av robjo
                        Jag funderar på att dra ner belysningen i 540 och 720 karena, men samtidigt säer dom flest att mycket ljus är bra..
                        Här är dina belysningsvärden ungefär om man räknar på 36 watts Aquarelle (75% reflektoreffektivitet och 0.2 Kd - har du olika typer av reflektorer?)

220 110x45x45 3300 lux, 62 mmol/m2 par, 37 mmol/m2 pur
                        540 150x60x60 3530 lux, 66 mmol/m2 par, 40 mmol/m2 pur
                        720 200x60x60 5297 lux, 99 mmol/m2 par, 59 mmol/m2 pur

Dessa värden blir *totalt* annorlunda beroende på reflektorer och vilket lysrör du använder.

Man märker att det är mycket svårt att bedöma belysningsmängd - som du ser är belysningsmängden nästan identisk i de två första burkarna förutsatt exakt samma typ av reflektorer, lysrör och täckglas och skitighet på rör och ålder på rör.

Jag tror inte du vill sänka belysningsmängden i varken 540-litraren eller 220-litraren. 720 litraren är påväg att eventuellt kunna hålla växter hyffsat rent teoretiskt... De två första är ett smått under om du får något att växa i faktiskt. Du kör på fisens mosse när det gäller ljusmängd och då får man ofta väldigt konstiga och oregelbundna resultat 8 )
                        http://www.defblog.se

Kommentar

• defdac
                          Användare
                          • April 2002
                          • 865

Ursprungligen postat av A C-son
                          Alger gillar ju oxå näring som bekant och kan det vara på det viset att din "goda belysning" samt tillgång på näring gett algerna ett starkare fäste i de högre akvarierna?
                          Alger klarar lägre näringshalter än alger.

Om de drabbat och täckt växterna så kan det ju resultera i att de slutar assimilra med följd att de "tynar bort" som du skrev.
                          Om alger täcker växter så betyder det att dom har tillräckligt med näring och ljus men inte växterna. Ett ganska bra bevis på att alger klarar lägre närings/ljusnivåer som jag sa tidigare.

Kommentar

• Gäst

Jo defdac men enligt din hypotetiska beräkning så skulle ju 222-literskaret vara det sämst belysta!?! Och tydligen så är det ju just där som växterna trivs bäst... Dessutom så har ju olika växter olika ljusbehov!
                            Det bästa knepet för att få växter att växa bra är dock att prata med dem... Mvh/Andreas

Kommentar

• defdac
                              Användare
                              • April 2002
                              • 865

Ursprungligen postat av A C-son
                              Jo defdac men enligt din hypotetiska beräkning så skulle ju 222-literskaret vara det sämst belysta!?! Och tydligen så är det ju just där som växterna trivs bäst... Dessutom så har ju olika växter olika ljusbehov!
                              Siffrorna är tydligen lite svåra att tyda för vissa =)

Allt under 80 mmol/m2 är brutalt lite, ungefär som att alltid svälta sina fiskar med någon flinga varannan vecka.

Detta betyder att det kan gå precis hur som helst - vissa klarar sig vissa inte.

Kommentar

Arbetssätt...