Kongoteror och lek??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

Kongoteror och lek??

Hej! Är det någon som har tips/erfarenheter om hur man förbereder för att Kongotetror ska leka? Har just upptäckt att en av mina KThonor är stinn (antagligen rom!?) och funderar på att flytta henne och hanen till ett eget akvarium.

Tips för att lyckas mottages tacksamt!
    MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

På 70-talet hade jag kongotetror som lekte regelbundet. Jag hade ett bra stimm i akvariet (bara kongotetror)

inget märkvärdigt alls . Kranvatten fick duga (linköpingsvatten) mjukt pH7

Lekraster någon decimeter över botten.

Av ett ensamt par har jag däremot ingen erfarenhet.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Finns en finfin beskrivning i Helmut Pinters "Odla akvariefisk". Det är ju hyfsat stora firrar, så de kräver lite space. Leker gärna i grupp. Morgonsol ska vara bra, enligt Pinter. Många afrikanska tetror leker också i perioder, dvs de lägger inte all rom direkt utan går och "skvätter" lite under en vecka eller mer. Kongotetran hör dit. Minns inte om vattnets beskaffenhet var viktig, men spontant hade jag testat med mjukt och svagt surt vatten - KH runt 3 eller lite lägre, pH runt 7 eller lite lägre. Har för mig att ynglen är rätt stora när de kläcks, så uppmatningen ska inte vara något problem.

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Havs
        Användare
        • December 2004
        • 607

Ursprungligen postat av joe
        Hej! Är det någon som har tips/erfarenheter om hur man förbereder för att Kongotetror ska leka? Har just upptäckt att en av mina KThonor är stinn (antagligen rom!?) och funderar på att flytta henne och hanen till ett eget akvarium.

Tips för att lyckas mottages tacksamt!
        Jag har försökt att få lek på mina Kongotetror vid ett tillfälle i ett separat kar, men det bidde inget.
        Hursomhelst, de tips jag hade inhämtat då, överrensstämmer med du redan fått.
        Flytta en grupp på ca 6 firrar till ett egt kar. Något raster måste till så att äggen som de sprider får lite skydd. Fiskarna ska vara i karet några dagar eftersom de leker i omgångar. Sedan är det bara att ta bort de vuxna tetrorna och hoppas att yngel ska visa sig efter några dagar.

Jag tror att jag ser mina leka när de går tillsammans med andra fiskar. Oftast på morgonen. De ringdanser eller mer om följa John och de dalar liksom nedåt i karet. Är det lek?

Om det nu är lek, så är mina vattenvärden dessa pH ca7,5 och medelhårt.
        Senast redigerad av Havs; 01 August 2007, 10:53.
        Min zoon

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Ursprungligen postat av HazelCR
          Jag tror att jag ser mina leka när de går tillsammans med andra fiskar. Oftast på morgonen. De ringdanser eller mer om följa John och de dalar liksom nedåt i karet. Är det lek?

Om det nu är lek, så är mina vattenvärden dessa pH ca7,5 och medelhårt.
          Ja det är nog lektendenser. Romkornen är ju stora ,så det bör man se om honan släpper iväg några ägg.

Vattenvärden för själva leken har ingen betydelse såvitt jag vet. Men är av betydelse för om rommen ska klara sig och utvecklas till yngel.
          Senast redigerad av Wilhelm; 01 August 2007, 11:44.
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...