Kameraval

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ursprungligen postat av Wilhelm
    Ja den är kompatibel men man måste ha en kontrollenhet oxå SU-800.
    Märkligt, här står det att D40x har -"Wireless flash control ":
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9104

Ja märkligt är det. Får nog pallra mig till en Fotoaffär och fråga.

Så hhär ska det visst se ut.

mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Ursprungligen postat av Wilhelm
        Det är Nikon blixtsystem för närbildsfoto. SU800 kan köpas utan närbildsblixtarna också och styra SB600/800 blixtar. Frågan är bara om man behöver det eller om D40x kan styra externa blixtar ändå som D80 och D200.

Efter som det står att "Wireless flash control " en skillnad mellan D40x och Canon 400D på sidan jag länkade ovan så borde den kunna det. Båda kamerorna kan ju styra externa blixtar med sändare.

Kommentar

• Danne_K
          Användare
          • February 2006
          • 777

Jaha då har man köpt sig en 400D med batteri grepp å lite annat. Ska testa den lite imorgon och försöka ta nån bild får väll se hur de går Vad ska man ha för objektiv för fisk fotografering (som inte kostar allt för mycke)

Kommentar

• Robbe
            Användare
            • February 2003
            • 527

Ursprungligen postat av Laesk
            Grattis till kameraköpet, du lär inte bli besviken!

Canon EF 24-70/2,8 L USM
            Läs mer:

Tamron 17-50/2,8
            Läs mer:

Canon 28-135/3,5-5,6 IS USM (har en polare som ev. skall sälja sitt för 3000kr inkl filter o grymt bra skick, så hör av dig om du är sugen)
            Läs mer:
            Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM EF 28-135/3,5-5,6 IS USM har funnits på marknaden i oförändrat skick sedan 1998, men det står sig bra än idag i sin prisklass, trots dagens h

Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM
            Läs mer:
            Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM Prisvärd normalzoom för Canons EOS-modeller med APS-C-sensor (se modeller nedan). Detta erbjudande gäller ett begränsat antal objektiv så v&aum

Vet inte riktigt va du vill köpa i för prisklass, men här har du lite olika å välja mellan.

Kort sagt: Canon 24-70 + Tamron 17-50 är väldigt ljusstarka, funkar bra till fiskfoto då man kan ha så "stor" bländare som 2,8

Och Canon 28-135 + 17-85 är bra till resan, o framför allt har dom IS = bildstabilisering, vilket kan va underbart gött!

Siffrorna 24-70, 17-50, 28-135 o 17-85 är hur mkt zoom de är på dem. De låga talet är så mycket "vidvinkel" man får, o de större är hur mkt man kan zoom in långt bort. Dvs kan du zooma mest med 28-135, o samtidigt har de lägst vidvinkelmöjlighet.

Juste, höll på å glömma en viktig sak. Köp begagnat, å spara pengar! Registrera dig på www.fotosidan.se o kika i annonsmarknaden.
            http://www.fotosidan.se/classifieds

Tack så hemskt mycket Laesk
            Tack även till dig Micke ni är guld värda

Kommentar

• Danne_K
              Användare
              • February 2006
              • 777

hmm inget svar.
              skulle det här kunna vara något?
              http://www.elgiganten.se/is-bin/INTE...iEAAAEOdk1ZtSy.

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Ursprungligen postat av Danne_K
                Vad ska man ha för objektiv för fisk fotografering (som inte kostar allt för mycke)
                För fiskfoto är makroobjektiv bäst lämpade. Det finns många olika att välja på men detta verkar vara ett av de mest prisvärda: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123445

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

Är inte Tamron 90mm/2.8 fortfarande det bästa man kan få för en relativt billig peng? Förutom lite seg autofokus är det ju fruktansvärt skarpt!
                  Tony Englund

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Ursprungligen postat av Tony
                    Är inte Tamron 90mm/2.8 fortfarande det bästa man kan få för en relativt billig peng? Förutom lite seg autofokus är det ju fruktansvärt skarpt!
                    Jag blev aldrig riktigt nöjd med mitt Tamron och sålde det till slut, långsam autofokus och inte lika bra skärpa som mina andra makron var skälet. Jag vet att många andra är väldigt nöjda med samm optik.

Brännvidder runt 60-70 mm tycker jag passar bäst till fiskfoto, vill man gå upp till 90-100 mm så bör man definitivt ta en titt på detta som är något billigare än Tamronet också: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=M100-28ca

Kommentar

• Danne_K
                      Användare
                      • February 2006
                      • 777

vilket av dom där två tycker du att jag bör välja? (är total nybörjare och fattar inte så mycket av vad som står där) Är det där en bra sida att beställa ifrån?

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Ursprungligen postat av Danne_K
                        vilket av dom där två tycker du att jag bör välja? (är total nybörjare och fattar inte så mycket av vad som står där) Är det där en bra sida att beställa ifrån?
                        Jag tycker som sagt tidigare att brännvidder runt 60-70 mm passar bäst för fiskfoto. Då ligger Sigmas 70 mm bra till och det har fått massor av bra omdömmen i tester, för ett par hundralappar mer för man Canons 60 mm makro. Jag brukar handla av www.hegethorns.se och www.cyberphoto.se och är väldigt nöjd med båda, den förstnämda brukar vara något billigare.

Kommentar

• Danne_K
                          Användare
                          • February 2006
                          • 777

okej tack för svaren. ska fota lite mer med det som följde med sen så blir det nog att beställa nått av dom där förmodligen det först nämda då.

Kommentar

• Robbe
                            Användare
                            • February 2003
                            • 527

Ursprungligen postat av Micke
                            Jag tycker som sagt tidigare att brännvidder runt 60-70 mm passar bäst för fiskfoto. Då ligger Sigmas 70 mm bra till och det har fått massor av bra omdömmen i tester, för ett par hundralappar mer för man Canons 60 mm makro. Jag brukar handla av www.hegethorns.se och www.cyberphoto.se och är väldigt nöjd med båda, den förstnämda brukar vara något billigare.

Hur bra är zoom macrona tex http://www.cyberphoto.se/?info.php?a...24-70_28_canon i förhållande till dom fasta?

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

Ursprungligen postat av Robbe
                              Hur bra är zoom macrona tex http://www.cyberphoto.se/?info.php?a...24-70_28_canon i förhållande till dom fasta?
                              Objektivet du länkar till är ett så kallat "fuskmakro" som ger en avbildningsskala på 1:3.8. Man skriver ofta makro på zoomobjektiv som har anpassats för närbildsfoto, men det är stor skillnad mot rena makroobjektiv. Riktiga makron ger en avbildningsskala på 1:1 eller större. Avbildningsskalan anger hur stort motivet avbildas på kamerans bildsensor.

Kommentar

• dinajel
                                Användare
                                • November 2004
                                • 569

Ursprungligen postat av Micke
                                För fiskfoto är makroobjektiv bäst lämpade. Det finns många olika att välja på men detta verkar vara ett av de mest prisvärda: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123445
                                På vilket vis är Sigmas 70mm mer prisvärt än tex. Canons 60mm? När jag jämför Sigmas 70mm, Canons 60mm, Tamrons 90mm och Tokinas 100mm så är det ju i princip samma pris på alla (ett par hundralappar hit eller dit räknas knappt, tycker jag). Dom ligger runt 4.000 hela högen.

Jag blir alldeles förvirrad och får svår beslutsångest. Det känns ju som att vilket som helst av dom där macrona är bra att köpa. Alla har fått betyget "Toppklass" och alla kostar lika mycket. Kanske borde köpa senaste "Foto" och läsa lite recensioner där.
                                Daniel Andréasson

Kommentar

Arbetssätt...