Kameraval

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pejan
    Användare
    • May 2005
    • 204

[QUOTE=Laesk;698448]Allt är bättre än sony

Ja 30D tycker jag är ett bättre köp än 400D, mest pga byggkvalité å goare grepp.

8000kr för ett begagnat "nytt" hus (utan batterigrepp o extra batterier) är dyrt. www.tbh.se tar 8430kr för ett nytt nu!

http://www.tbh.se/index.asp?id=1&kat...2&prod_id=9898[/QUO

Har själv en Sony A100 och är väldigt nöjd. Tror inte att det spelar så stor roll om det står sony, canon, nikon...på kameran, viktigast är fotografen.

Sedan är det väl kanske si och så med tipsen på denna sida, kanske inte dryper av objektivitet direkt

Hälsar Peter

Kommentar

• Laesk
      Användare
      • February 2004
      • 2447

Ursprungligen postat av Pejan
      Har själv en Sony A100 och är väldigt nöjd. Tror inte att det spelar så stor roll om det står sony, canon, nikon...på kameran, viktigast är fotografen.

Sedan är det väl kanske si och så med tipsen på denna sida, kanske inte dryper av objektivitet direkt

Hälsar Peter

Hehe ne du har så rätt 99% handlar nog om fotografen, iaf på amatörnivå. T.ex. om man jobbar som sportfotograf osv så kan nog nått märke va bättre/sämre.

Främst föredrar jag Canon därför att:

*2st kompisar körde canonsystem innan jag köpte min första kamera. (bra om man vill sälja/köpa/låna objektiv osv) Nu har jag 5-6 "nära bekanta" som kör canon.
      *grymt stort begagnatutbud på proffsobjektiv (L-serien) därav pressas priserna ned rätt mkt. (stort beg-utbud på icke proffsobjektiv med)
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Om man skaffar systemkamera och tror att man kommer att utveckla fotointresset anser jag att Canon, Nikon eller möjligen Pentax är de bästa alternativen. Om du vet att du troligen inte kommer skaffa ett mer avancerat kamerahus eller fler objektiv så kan andra märken också vara bra val.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Pejan
          Användare
          • May 2005
          • 204

Ursprungligen postat av Laesk
          Hehe ne du har så rätt 99% handlar nog om fotografen, iaf på amatörnivå. T.ex. om man jobbar som sportfotograf osv så kan nog nått märke va bättre/sämre.

Främst föredrar jag Canon därför att:

*2st kompisar körde canonsystem innan jag köpte min första kamera. (bra om man vill sälja/köpa/låna objektiv osv) Nu har jag 5-6 "nära bekanta" som kör canon.
          *grymt stort begagnatutbud på proffsobjektiv (L-serien) därav pressas priserna ned rätt mkt. (stort beg-utbud på icke proffsobjektiv med)
          Då är vi på "samma sida". Saken är väl den att hitta en kamera man gillar, sedan kvittar märket. De flesta av oss är amatörer (mig inräknat) och "proffsobjektiv" kanska inte är det första man skall tänka på.

När det gäller sony, funkar ju objektiven från konica-minolta, vilket finns begagnat.

Hälsar Peter

Kommentar

• Robbe
            Användare
            • February 2003
            • 527

Är nu ägare till en Canon Eos 30 D men nu undrar jag lite om objektiv.
            Jag har hittat en som säljer ett Canon 200/2,8 L II USM men vad betyder nu allt detta?
            På objektivet jag har här hemma så står det 18-55 mm men på detta bara 200 varför?

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Ursprungligen postat av Robbe
              Är nu ägare till en Canon Eos 30 D men nu undrar jag lite om objektiv.
              Jag har hittat en som säljer ett Canon 200/2,8 L II USM men vad betyder nu allt detta?
              På objektivet jag har här hemma så står det 18-55 mm men på detta bara 200 varför?
              18-55 är ett zoomobjektiv. Det andra objektivet har fast brännvidd på 200 millimeter och 2.8 är den största bländaröppningen som visar att det är ett ljusstarkt objektiv. L:et är beteckningen för Canons kvalitetsobjektiv, II:an säger att det är den andra versionen av objektivet. USM betyder att objektivet har en tyst och snabb autofokusmotor.
              Här finns mer information om objektivet: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232222

Kommentar

• Robbe
                Användare
                • February 2003
                • 527

Kan någon tipsa mig om ett bra och prisvärt allround objektiv till Canon.
                Känner mig helt yr när jag läser igenom både begagnat och nya objektiv.
                Jag vill både kunna fota extremt nära och ganska så långt bort

Kommentar

• Laesk
                  Användare
                  • February 2004
                  • 2447

Ursprungligen postat av Robbe
                  Kan någon tipsa mig om ett bra och prisvärt allround objektiv till Canon.
                  Känner mig helt yr när jag läser igenom både begagnat och nya objektiv.
                  Jag vill både kunna fota extremt nära och ganska så långt bort
                  Grattis till kameraköpet, du lär inte bli besviken!

Canon EF 24-70/2,8 L USM
                  Läs mer:

Tamron 17-50/2,8
                  Läs mer:

Canon 28-135/3,5-5,6 IS USM (har en polare som ev. skall sälja sitt för 3000kr inkl filter o grymt bra skick, så hör av dig om du är sugen)
                  Läs mer:
                  Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM EF 28-135/3,5-5,6 IS USM har funnits på marknaden i oförändrat skick sedan 1998, men det står sig bra än idag i sin prisklass, trots dagens h

Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM
                  Läs mer:
                  Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM Prisvärd normalzoom för Canons EOS-modeller med APS-C-sensor (se modeller nedan). Detta erbjudande gäller ett begränsat antal objektiv så v&aum

Vet inte riktigt va du vill köpa i för prisklass, men här har du lite olika å välja mellan.

Kort sagt: Canon 24-70 + Tamron 17-50 är väldigt ljusstarka, funkar bra till fiskfoto då man kan ha så "stor" bländare som 2,8

Och Canon 28-135 + 17-85 är bra till resan, o framför allt har dom IS = bildstabilisering, vilket kan va underbart gött!

Siffrorna 24-70, 17-50, 28-135 o 17-85 är hur mkt zoom de är på dem. De låga talet är så mycket "vidvinkel" man får, o de större är hur mkt man kan zoom in långt bort. Dvs kan du zooma mest med 28-135, o samtidigt har de lägst vidvinkelmöjlighet.

Juste, höll på å glömma en viktig sak. Köp begagnat, å spara pengar! Registrera dig på www.fotosidan.se o kika i annonsmarknaden.
                  Lennart "Laesk" Axelsson
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

Istället för blixtval

Så tänkte jag ställa frågan här om denna blixt

Nissin Speedlite Di622 finns hos http://www.photax.se/ för 995 spänn

Duger den att ha som slavblixt till fiskfotografering?
                    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Så tänkte jag ställa frågan här om denna blixt

Nissin Speedlite Di622 finns hos http://www.photax.se/ för 995 spänn

Duger den att ha som slavblixt till fiskfotografering?
                      Din D40x har trådlös blixtstyrning så om du skaffar Nikons SB600/800 kan du placera blixten ovanför akvariet och ändå ha full ttl-automatik. De brukar gå att få tag i begagnade.

Kommentar

• bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

Någon som kan svara om det är värt prisskillnaden mellan Nikon D40 och D40x.
                        Är det stor nackdel att den inte har AF motor i huset??
                        Står och väger mellan dessa den ska används till hobby bruk och produkt foto.

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Wilhelm: Kolla din manual vad som gäller för trådlös blixtstyrning på D40x, jag blir lite osäker när jag läser på nätet med den ska vara kompatibel med Creative Lighting System.

Ursprungligen postat av bmwpower
                          Någon som kan svara om det är värt prisskillnaden mellan Nikon D40 och D40x.
                          Är det stor nackdel att den inte har AF motor i huset??
                          Står och väger mellan dessa den ska används till hobby bruk och produkt foto.
                          Det stora sakerna som skiljer dem åt är 10 megapixel istället för 6, lägsta ISO 100 istället för 200, bättre auto-ISO och 3 bilder per sekund mot 2,5.

Egentligen är avsaknaden av autofokusmotor inte något problem, men ska man ha makroobjektiv finns det i dagsläget bara ett Nikon och två Sigma att välja på. Dessa ligger dessutom ganska högt i pris. Å andra sidan kan man köpa ett äldre begagnat makro och fokusera manuellt. Sen kommer det säkert snart också nya lite billigare makron med autofokusmotor.

Kommentar

• Robin
                            Användare
                            • January 2003
                            • 4526

Ursprungligen postat av Micke
                            Wilhelm: Kolla din manual vad som gäller för trådlös blixtstyrning på D40x, jag blir lite osäker när jag läser på nätet med den ska vara kompatibel med Creative Lighting System.
                            Jag trodde det bara var D80 och uppåt...i prisklass.
                            Mvh
                            Robin

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

Ursprungligen postat av Robin
                              Jag trodde det bara var D80 och uppåt...i prisklass.
                              Nu när D50 utgått verkar alla modeller ha stöd för CLS, men det verkar fungera lite olika så det är bäst att kolla i manualen.

Så här står det på Nikons hemsida om D40x:
                              Stöder det avancerade blixtsystemet Creative Lighting System när Nikons externa blixtar används. Förvandlar de mörkaste situationer till bra bildmöjligheter!

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

Ursprungligen postat av Micke

Ja den är kompatibel men man måste ha en kontrollenhet oxå SU-800.
                                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...