Kameraval

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ursprungligen postat av Robbe
    Skulle ju köpt en Canon Eos 350 av en polare men nu har han såklart ångrat sig men nu har jag hört av en annan polare att Sonys A100 ska vara ett bra köp vad säger ni som kan sånt om detta?
    Kan det tom kanske vara ett bättre val än Canon och Nikon?
    Någon som testat den?
    Här finns en test av Sony A100: http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra100/

Den har samma bildsensor som Nikon D80 och D200 men är enligt de flesta testerna brusigare från ISO 400 och uppåt. Till skillnad från Nikon och Canon har den bildstabilisering i kamerahuset.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• stiffe
      Användare
      • April 2002
      • 953

Har haft en Sony A100 på låns nu över helgen och är så pass nöjd med den att jag nu ska beställa en.
      Att jag valde just den handlar mer om att jag kan skaffa den för ett bättre pris än vad jag kan skaffa Canon EOS 400 för som oxå var ett alternativ.
      På den nybörjar nivå jag är på så tycker inte jag att det skiljer någoting på dom modellerna fotomässigt och då tog priset över.
      Dom pengarna jag sparade in lägger jag på ett objektiv istället.

Här har du ett annat test http://www.letsgodigital.org/se/came...08/page_1.html
      mvh Stefan

Kommentar

• Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

Ursprungligen postat av stiffe
        Har haft en Sony A100 på låns nu över helgen och är så pass nöjd med den att jag nu ska beställa en.
        Att jag valde just den handlar mer om att jag kan skaffa den för ett bättre pris än vad jag kan skaffa Canon EOS 400 för som oxå var ett alternativ.
        På den nybörjar nivå jag är på så tycker inte jag att det skiljer någoting på dom modellerna fotomässigt och då tog priset över.
        Dom pengarna jag sparade in lägger jag på ett objektiv istället.

Här har du ett annat test http://www.letsgodigital.org/se/came...08/page_1.html
        Frågan är hur mycket objektiv som går att få tag i för Sony. Nytt är nog lätt men om du vill ha något dyrare som du hade velat köpa begagnat.
        Mvh
        Robin

Kommentar

• stiffe
          Användare
          • April 2002
          • 953

Ursprungligen postat av Robin
          Frågan är hur mycket objektiv som går att få tag i för Sony. Nytt är nog lätt men om du vill ha något dyrare som du hade velat köpa begagnat.
          Eftersom jag har lyckan att kunna skaffa nya objektiv för Sony och Konica Minolta för mycket bra priser så har jag ändå bara tänkt att skaffa nytt.
          Men annars så har du rätt i att beg marknaden är enormt mycket större vad det gäller Canon.
          mvh Stefan

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Eftersom jag har lyckan att kunna skaffa nya objektiv för Sony och Konica Minolta för mycket bra priser så har jag ändå bara tänkt att skaffa nytt.
            Sony har bra gluggar men det är rejäla överpriser på en del av dem. Som exempel tar Sony 70 000:- för sin 300/f2.8. Både Canon och Nikon tar 40 000:- för sina motsvarigheter, och då har dom till skillnad mot Sony bildstabilisering i sina.

Kommentar

• stiffe
              Användare
              • April 2002
              • 953

Ursprungligen postat av Micke
              Sony har bra gluggar men det är rejäla överpriser på en del av dem. Som exempel tar Sony 70 000:- för sin 300/f2.8. Både Canon och Nikon tar 40 000:- för sina motsvarigheter, och då har dom till skillnad mot Sony bildstabilisering i sina.
              Ja...haha... men nu är ni på en helt annan nivå än vad jag är på.
              Jag tänker i alla fall inte i nu läget läga ens i närheten av dom pengarna på ett objektiv.
              Men jag har väntat med min beställning för att ännu en gång ta mig en funderare på vad jag egentligen ska köpa.
              Det jag funderar över är väl vad man behöver i objektiv väg till att börja med.
              Det jag hade tänkt innan ni fick mig på andra tankar var ett objektiv som ingick till Sonyn 18-200 och ett Makro av något slag.
              Men jag tar mer än gärna emot förslag av er som verkligen kan det här om vad man kan tänkas behöva som grön amatör.
              mvh Stefan

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Ja...haha... men nu är ni på en helt annan nivå än vad jag är på.
                Jag tänker i alla fall inte i nu läget läga ens i närheten av dom pengarna på ett objektiv.
                Men med Canons och Nikons priser kan man i alla fall drömma om att hitta ett bagagnat i framtiden.

En normalzoom och ett makro är en bra startuppsättning. Köp så ljusstarkt som ekonomin tillåter och köp hellre få riktigt bra objektiv än många halvbra. Glöm inte titta på Sigma och Tamron som har många riktigt prisvärda objektiv.
                Glöm inte en extern blixt om du ska fota fisk.

Kommentar

• Robbe
                  Användare
                  • February 2003
                  • 527

Hur stor är skillnaden på Canon Eos 400 och Canon Eos 30D?
                  Är det värt att lägga till för att få en Canon Eos 30D?

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

30D har mycket bättre byggkvaliten på kamerahuset men har mindre upplösning. Eftersom 40D är på gång bör man kunna köpa 30D till riktigt bra priser.

Kommentar

• Christian Alfredsson
                      NCS Medlem

• April 2002
                      • 4179

Bildmässigt får man nog ganska lika resultat. Jag bytte från 300D till 20D och tog inte mycket bättre bilder för det.
                      Christian Alfredsson
                      http://www.zoopet.com
                      http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Robbe
                        Användare
                        • February 2003
                        • 527

Ursprungligen postat av Micke
                        30D har mycket bättre byggkvaliten på kamerahuset men har mindre upplösning. Eftersom 40D är på gång bör man kunna köpa 30D till riktigt bra priser.
                        Jag har hittat den för ca 8000:- för kamerahuset

Kommentar

• Laesk
                          Användare
                          • February 2004
                          • 2447

Jag sålde min 30D + batterigrepp + 5 batterier för 8000kr (två månader sen) .. där har ni lite å gå efter, iofs va de rätt billigt me tanke på toppskicket å sparsamt använd. Fast köpte den lika billigt så
                          Lennart "Laesk" Axelsson
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Robbe
                            Användare
                            • February 2003
                            • 527

Ursprungligen postat av Laesk
                            Jag sålde min 30D + batterigrepp + 5 batterier för 8000kr (två månader sen) .. där har ni lite å gå efter, iofs va de rätt billigt me tanke på toppskicket å sparsamt använd. Fast köpte den lika billigt så
                            Då måste ju även detta vara ett bra pris eftersom denna är helt ny,eller?
                            Du som nu haft den vad tycker du om den då?
                            Är det ett bättre köp än Sony A100 och Canon 400 D?

Kommentar

• Laesk
                              Användare
                              • February 2004
                              • 2447

Allt är bättre än sony

Ja 30D tycker jag är ett bättre köp än 400D, mest pga byggkvalité å goare grepp.

8000kr för ett begagnat "nytt" hus (utan batterigrepp o extra batterier) är dyrt. www.tbh.se tar 8430kr för ett nytt nu!

Lennart "Laesk" Axelsson
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Robbe
                                Användare
                                • February 2003
                                • 527

Ursprungligen postat av Laesk
                                Allt är bättre än sony

Ja 30D tycker jag är ett bättre köp än 400D, mest pga byggkvalité å goare grepp.

8000kr för ett begagnat "nytt" hus (utan batterigrepp o extra batterier) är dyrt. www.tbh.se tar 8430kr för ett nytt nu!

http://www.tbh.se/index.asp?id=1&kat...2&prod_id=9898
                                Alltså jag menar helt nytt i butik inte begangnat och då slår jag nog till med det.

Kommentar

Arbetssätt...