Kameraval

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Ursprungligen postat av Tulle89
    Japp tack så mkt för svaret! Får väll ge mig ut o känna o klämma lite
    Men går det t.ex. även att ställa in slutartiden på dessa långzoomare så man kan få de bilderna där t.ex. en bil blir lite utdragen om den kör förbi när man fotar? O e de så pass snabba från det man trycker till att fotot tas att man kan ta bilder på sina fiskar? För i kameran jag har nu så trycker jag, kollar på bilden så e inte fisken kvar

Någon modell någon känner till (runt 5000-6000 kr) som är en bra långzoom kamera så man vet ungefär vad man ska kolla på när man klämmer?

// Tulle
    Canon I3 eller vad den heter kanske vore ett alternativ.
    Mvh
    Robin

Kommentar

• Lutt
      Användare
      • October 2005
      • 1919

Nikon är klart värt pengarna och om du vill ha nya objektiv så har Nikon mycket billigare objektiv än canon.

Nikon D40x är en bättre nybörjar kamera än D400
      Senast redigerad av Lutt; 02 August 2007, 03:19.

Kommentar

• Laesk
        Användare
        • February 2004
        • 2447

Ursprungligen postat av Lutt
        Nikon är klart värt pengarna och om du vill ha nya objektiv så har Nikon mycket billigare objektiv än canon.

Nikon D40x är en bättre nybörjar kamera än D400

Va du snackar mkt skit Lutt, iofs inte så lätt när man bor i jönköping
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Robbe
          Användare
          • February 2003
          • 527

Tänkte slå till med ett Canon EOS 400 kamerahus.
          Tänkte även att köpa på mig något/några objektiv och undrar nu lite över detta.
          Jag vill såklart kunna fota mina fiskar och vinna lite i fototävlingen men även kunna foto lita annat.
          Jag vill ha ett bra macro vad rekomenderas till detta?
          Sen vill jag ha allround objektiv skulle då detta kunna funka http://fotokungen.jetshop.se/default.aspx eller vad har ni för förslag?
          Vad det gäller den ekonomiska biten så har jag tyvärr inget eget tryckeri så ta gärna hänsyn till detta

Kommentar

• Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

Ursprungligen postat av Robbe
            Tänkte slå till med ett Canon EOS 400 kamerahus.
            Tänkte även att köpa på mig något/några objektiv och undrar nu lite över detta.
            Jag vill såklart kunna fota mina fiskar och vinna lite i fototävlingen men även kunna foto lita annat.
            Jag vill ha ett bra macro vad rekomenderas till detta?
            Sen vill jag ha allround objektiv skulle då detta kunna funka http://fotokungen.jetshop.se/default.aspx eller vad har ni för förslag?
            Vad det gäller den ekonomiska biten så har jag tyvärr inget eget tryckeri så ta gärna hänsyn till detta
            Vilken glugg menar du? Du har länkat till förstasidan. Är det "erbjudandet" på 55-200:at?
            Mvh
            Robin

Kommentar

• Robbe
              Användare
              • February 2003
              • 527

Ursprungligen postat av Robin
              Vilken glugg menar du? Du har länkat till förstasidan. Är det "erbjudandet" på 55-200:at?
              Ja,jag menar Canon EF 55-200/4.5-5.6 II USM men tydligen så gick det inte och länka till den eftersom man får addresen till första sidan

Kommentar

• Xork
                Användare
                • January 2006
                • 93

Ursprungligen postat av Robbe
                Ja,jag menar Canon EF 55-200/4.5-5.6 II USM men tydligen så gick det inte och länka till den eftersom man får addresen till första sidan
                Jag har 55 - 200 som jag fick till när jag köpte min 350D. Inte mycket att hurra för. Fungerar väl att fota utomhus mitt på dagen med mycket ljus. Men annars duger det inte till mycket mer än utfyllnad i kamera väskan.

Köpte nyligen ett Tamron 28-75 2,8. Är grymt nöjd. Funkar till allround fotografering + fisk.

Lite bilder från prov fotograferingen
                Denna tråd används enbart till fisk och akvarierelaterade bilder. Fisk och akvarierelaterade bilder - del 1 finns här: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=54525 Fisk och akvarierelaterade bilder - del 2 finns här: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55375 Övriga typer av bilder läggs i andra trådar,

MVH
                Martin
                Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

Kommentar

• Lutt
                  Användare
                  • October 2005
                  • 1919

Ursprungligen postat av Laesk
                  Va du snackar mkt skit Lutt, iofs inte så lätt när man bor i jönköping

Haha kommer från dig som bor på landet och käkar kryp hela dagarna

Har för mig att nikon har billigare objektiv fast efter som du skrev den kommentaren så var det la fel....

Kommentar

• Mattias Nilsson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 467

valet har inte precie blivit lättare, men det lutar ändå fortfarande åt Nikon. Mest för att priset passar mig bättre, jag kommer förmodligen kunna få en hygglig rabbat oberoende av vilken kamera det blir, men känner ändå att jag inte vill lägga för mycket pengar och trots rabatt så blir Canon nog lite för dyr. Dock är jag inte helt säker, ska ut och kolla på dem en dag först (och sen måste jag få besked på hur mycket rabatt jag kan få).
                    Till en början kommer jag att nöja mig med medföljande kitobjektiv, ett hyfsat macro blir nog första kompletteringen om ett tag.
                    Fortsätt gärna ge tips och kommentarer!
                    Mvh
                    Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

En sak som kan vara att tänka på är att Nikonkamerorna d40 och d40x saknar autofokus i huset och kräver alltså att man har AF på gluggen.
                      Canon å andra sidan har alltid i huset och då behövs inget i gluggen.
                      En glugg med AF är dyrare än en utan.

Hoppas jag sagt rätt nu...
                      Mvh
                      Robin

Kommentar

• Laesk
                        Användare
                        • February 2004
                        • 2447

Den som är ute efter en ljusstark normalzoom, SLÅ TILL!

Grym som attan, knivskarp, polaren har en, kan intyga att den är grym. Förutom kanske lite seg å högljudd autofokus om man jämför med Canons med USM motor. Smakar de så kostar de.

Lutt... Nikons 70-200/2,8 med bildstabilisering kostar 17700kr medans Canons kostar 17470kr

Den som vill kan ju pruta detta till 13500kr - snuskigt underbart objektiv! http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=64442
                        Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Mattias Nilsson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 467

jag fattar inte riktigt det här med beteckningarna på objektiven.... Det är väl brännvid och bländare, men vad innebär ex. 17-50/2,8? Vad blir motsvarande på ett macroobjektiv? Någon som kan förklara lite?
                          Mvh
                          Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Laesk
                            Användare
                            • February 2004
                            • 2447

Ursprungligen postat av Mattias Nilsson
                            jag fattar inte riktigt det här med beteckningarna på objektiven.... Det är väl brännvid och bländare, men vad innebär ex. 17-50/2,8? Vad blir motsvarande på ett macroobjektiv? Någon som kan förklara lite?
                            17-50/2,8 så kan du ha 2,8bländare över hela omfånget. men t.ex. ett 100-400/4,5-5,6 så har du 4,5 som störst bländare vid 100mm å till 120mm kanske. Medans allt eftersom du zoomar ökar (minskar) de upp til 5,6 som störst.

"bra" macroobjektiv är fasta på en brännvidd.. t.ex. Canon EF 60/2,8 eller 100/2,8 osv.
                            Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Lutt
                              Användare
                              • October 2005
                              • 1919

Wow hehe de där prisklasserna är inte jag i riktigt

Kommentar

• Robbe
                                Användare
                                • February 2003
                                • 527

Köpte en Canon Eos 350D igår(får den i nästa vecka) där ett Sigma 70-300 1:4-5,6 och ett Canon 18-55 ingår vad tycker ni nu att jag skulle behöva för något mer objektiv för t ex Macro fotografering?
                                Senast redigerad av Robbe; 03 August 2007, 06:59.

Kommentar

Arbetssätt...