Kameraval

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • April 2002
    • 467

Kameraval

Hej!
    Dax för en ny kameraval tråd
    Jag är sugen på att skaffa min första systemkamera. Kommer huvudsakligen användas till akvariefotografering och för att fota vår lilla dotter. Har inget jättestort fotointresse än, men tycker det är ganska kul och vill gärna bli bättre. För tillfället så funderar jag på Nikon D40, D40x eller Canon eos 400d. Det är ju lite skillnad i pengar, D40 går att få för 5000, D40x ligger runt 6500 och 400d runt 7000, frågan är om eos 400d är värd 2000kr mer, eller om D40 kanske är ett prisvärt förstaval. Nackdelen med Nikon är väl som skrivits här att beg-utbudet är mindre än till Canon. Samtidigt så kan prisskillnaden användas till objektiv.
    Sen finns ju Sony A-100 och Pentax K100, som kan försvåra valet ytterligare...
    Ska försöka ge mig ut och klämma lite på kamerorna för att se om det ger något.
    Någon som kan bidra med lite råd och tankar?

Mvh
    Mattias
    Mvh
    Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Vad roligt att det är en till som är undrande om dessa kameror.
    Nikon D40X på elgiganten för 6490:- - 830 i cashback.

Jag tvekar fortfarande mellan D40X och Canon 400d.
    Jag har klämt o vridit på båda och tycker att canon känns bättre, men det kanske beror på att den är tyngre.

Men att fråga säljarna nåt om skillnaden på kamerorna på elgiganten är ju lika med att fråga dörrposten.

Så jag väntar på Köp XXXX för att den har xxxx och är bättre än xxxx därför att xxxxxx.

Specar kan jag läsa men blir inte klokare för det pga jag inget kan om kameror.
    Nikon D40X är för övrigt billigare idag än vad min Dimage Z1 var för 3 år sedan.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Mattias Nilsson
      Användare
      • April 2002
      • 467

jag upptäckte nyss på canons hemsida att Canon också har "cash back", 700kr vid köp av eos 400d. Men det förenklar ju inte valet precis
      Mvh
      Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Laesk
        Användare
        • February 2004
        • 2447

Glöm inte känn på 400D:n med batterigrepp också! De ger inte bara extra stöd för fingrarna, utan också bra stöd i handflatan!

Jag kör 400D och 1D mark II N.. bra kombination

www.tbh.se 6340kr för 400D - köp, å sluta vela Eller glöm inte kolla på begagnat.

Jag köpte 400D + batterigrepp + 2 orginalbatterier + 2st 4GB Sandisk Ultra II minnen. 2 Månader gammal, som ny. 6100kr
        Senast redigerad av Laesk; 01 August 2007, 05:58.
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

400D och D40x är väldigt lika och valet handlar om vilken modell som känns bäst. Några skillnader finns dock, här är några fördelar med respektive kamera:

400D: Antidamm-funktion och spegeluppfällning (för att unvika vibrationer vid långa slutartider).

D40x: Trådlös blixtstyrning, spotmätning, "smart" auto-ISO (man kan välja lägsta slutartid och högsta ISO), högre ISO (3200).

Det är cashback-kampanj på båda modellerna för tillfället.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

Då blir det priset som får avgöra.

D40X - cashback 5660:-
            400D - cashback 6495:-
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• Laesk
              Användare
              • February 2004
              • 2447

Wille, vart får du 6495kr från?

www.tbh.se tar ju 6340kr, sen 700kr cashback på de.
              Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Ursprungligen postat av Laesk

tbh.se tar 7389:- för 400D + 18-55, -700:- i cashback. Totalt 6689:-

För D40x + 18-55 tar dom 6635:-, -830:- i cashback. Totalt 5805:-

Så visst talar priset för Nikon.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Jarnis
                  Användare
                  • November 2005
                  • 415

Ursprungligen postat av Micke
                  tbh.se tar 7389:- för 400D + 18-55, -700:- i cashback. Totalt 6689:-

För D40x + 18-55 tar dom 6635:-, -830:- i cashback. Totalt 5805:-

Så visst talar priset för Nikon.
                  Kanske läge att ställa frågan om vad D40x + 18-70 gluggen ist för 18-55 skulle kosta? Då får man en riktigt fin combo, Nikons 18-70 är utmärkt. Dom köper med största sannolikhet in husen ink. objektiv från Nikon och plockar nog gärna ett 18-70 från ett D80 paket till ett vettigt pris.
                  Micke

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

Ursprungligen postat av Laesk

Där är väl ingen glugg med?
                    mvh Wilhelm

Kommentar

• bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

Intresant lsäning då man själv är sugen men noll i kunskap
                      Hur står sig Nikon D50 mot dessa Nikon ni jämför med??

Kommentar

• Laesk
                        Användare
                        • February 2004
                        • 2447

Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Där är väl ingen glugg med?
                        Sant, tycker bara de är onödigt att lägga pengar på en glugg som man ändå bara använder några månader. Ett ljusstarkt normalzoom (F2,8 över hela omfånget) äger varenda en efter ett tag, iaf den som bryr sig lite om kvalité.
                        Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Tulle89
                          Användare
                          • August 2006
                          • 239

Sorry om jag stjäl tråden lite men då rubiken är kameraval så chansar jag o hoppas på det bästa

Jo, har sett på onoff att det finns något som som heter långzoom. Vad är detta för något? Är intresserad av en kamera som man kan fota lite akvarier med, och lite allmänt fotograferande och undrar då om en systemkamera är det rätta valet? Känns inte så angeläget att alltid springa omkring med en massa objektiv o byta när man fotar, lr det finns några "standard" som man kan foto det mesta med?

Ja som ni märker är jag heeeelt okunnig när det gäller fotografering och e jättesugen på att lära mig mer om detta så hoppas någon av er fotoexperter här kan hjälpa mig

// Tulle
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

Kommentar

• drd
                            Användare
                            • December 2004
                            • 1112

Innan jag köpte min Canon eos 30D så hade jag en SONY långzoomare som heter dsc-H1.
                            Den kunde fanimej zooma allt från 1 cm i macroläge till 3 mil bort för den hade 12 ggr´s optisk zoom som jag tror motsvarade ungefär allt mellan macroobjektiv till 400 mm´s lins.

Tyvärr så gick displayen sönder på den förra sommaren så nu ligger den och skräpar i originallådan.
                            Där är dock sökare på den oxå så man kan fortfarande ta bilder och se resultatet men man får glo i sökaren på dom och den är inte stor så det går bort lite just nu.

Långzoomare är i mitt tycke ett skitbra kameraval om man inte vill lägga 10000-30000 kr på dyr optik och kamerahus.

Min sony tar helt acceptabla bilder för att ha kostat 4000:- en gång i tiden.

Den hade optisk bildstabilisering och det gick hur bra som helst att spela in film på den oxå.

Stick till onoff eller nån annan butik och känn och kläm lite på dom olika långzoomarna eller dra till en speciell kamerabutik och snacka med nån vettig säljare om dom.
                            // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                            Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• Tulle89
                              Användare
                              • August 2006
                              • 239

Japp tack så mkt för svaret! Får väll ge mig ut o känna o klämma lite
                              Men går det t.ex. även att ställa in slutartiden på dessa långzoomare så man kan få de bilderna där t.ex. en bil blir lite utdragen om den kör förbi när man fotar? O e de så pass snabba från det man trycker till att fotot tas att man kan ta bilder på sina fiskar? För i kameran jag har nu så trycker jag, kollar på bilden så e inte fisken kvar

Någon modell någon känner till (runt 5000-6000 kr) som är en bra långzoom kamera så man vet ungefär vad man ska kolla på när man klämmer?

// Tulle
                              Med Vänliga Hälsningar Tulle

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

Kommentar

Arbetssätt...