Kameraval

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ursprungligen postat av dinajel
    På vilket vis är Sigmas 70mm mer prisvärt än tex. Canons 60mm?
    Jag vet inte om det är så men Sigmat har fått mycket goda omdömmen i tester, bl a årets makrooptik av EISA: http://www.eisa-awards.eu/eisa_awards/node/765
    Se även den stora testen av 19 makroobjektiv i senaste numret av tidningen Foto. 70 mm tror jag passar mycket bra till fiskfoto, jag använder själv 60 mm men skulle ibland önska en något längre brännvidd.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Mattias Nilsson
      Användare
      • April 2002
      • 467

well jag har inte kommit till skott och köpt kamera än.... Hade så gott som bestämt mig för en D40, men bristen på macro har gjort mig osäker igen. Till Canon finns det ju ett stort urval och dessutom en hel del begagnat, medan det till D40/x knappt ens finns macro (med autofokus) till priser som jag kommer ha råd med. Ett av kamerans huvudsakliga användningsområden kommer vara fiskar och koraller, då känns det ju dumt att inte få tag på ett hyfsat macro...
      Dock är det ju fullt möjligt att det dyker upp macro även till Nikon, därför avvaktar jag åtminstone till de haft sin presskonferans.
      Mvh
      Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• dinajel
        Användare
        • November 2004
        • 569

Ursprungligen postat av Micke
        Jag vet inte om det är så men Sigmat har fått mycket goda omdömmen i tester, bl a årets makrooptik av EISA: http://www.eisa-awards.eu/eisa_awards/node/765
        Se även den stora testen av 19 makroobjektiv i senaste numret av tidningen Foto. 70 mm tror jag passar mycket bra till fiskfoto, jag använder själv 60 mm men skulle ibland önska en något längre brännvidd.
        Det låter som ett riktigt intressant alternativ! Ska köpa Foto och kolla testet. 70 mm känns ju också som en bra kompromiss när 50 är för kort och 90-100 är för långt.
        Daniel Andréasson

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8621

Jag tycker som sagt tidigare att brännvidder runt 60-70 mm passar bäst för fiskfoto. Då ligger Sigmas 70 mm bra till och det har fått massor av bra omdömmen i tester, för ett par hundralappar mer för man Canons 60 mm makro. Jag brukar handla av www.hegethorns.se och www.cyberphoto.se och är väldigt nöjd med båda, den förstnämda brukar vara något billigare.
          Hej

Nån som jämfört dessa (eller finns det jämför-test?)? Vilken är roligare? De verkar kosta ungefär lika nu. Sigman väger 525 gr och Canon 60 väger 335 gr, så där är ju åtminstone en skillnad. Verkar som om Sigman har autofocus nuförtiden? (Med Sensible Focus Limiter, som gör att den kan begränsas att köra bara i macro, vilket gör den snabbare.)
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Ursprungligen postat av Mikael W
            Hej

Nån som jämfört dessa (eller finns det jämför-test?)? Vilken är roligare?
            I numrer 7-8 av tiningen Foto finns en test av dessa båda och 17 andra makroobjektiv.
            Sigmat fick utmärkelserna "Mycket prisvärt" och "Toppklass". Det har utsets till "Årets makro" av EISA och "Årets expertoptik" av TIPA. Så det verkar vara en riktigt bra optik.

Kommentar

• Micke Jarhl
              Användare
              • April 2002
              • 2277

Ursprungligen postat av Tony
              Är inte Tamron 90mm/2.8 fortfarande det bästa man kan få för en relativt billig peng? Förutom lite seg autofokus är det ju fruktansvärt skarpt!
              Jag köpte ett sånt och är mycket nöjd med det till mina fiskbilder uppfyller lätt mina behov iaf värt varenda krona!!
              Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                Jag köpte ett sånt och är mycket nöjd med det till mina fiskbilder uppfyller lätt mina behov iaf värt varenda krona!!
                Det är inget dåligt objektiv men Tokinas 100/2.8 fick bättre betyg i tidningen Foto's stora makrotest, det är dessutom billigare.

Kommentar

• Christian Alfredsson
                  NCS Medlem

• April 2002
                  • 4179

Tamron har en autofocus som gör att man blir tokig när man fotar snabba fiskar.
                  Christian Alfredsson
                  http://www.zoopet.com
                  http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• dinajel
                    Användare
                    • November 2004
                    • 569

Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                    Skulle vara intressant att veta hur snabb AF Sigmas 70mm har. Kan inte påminna mej att jag läste nåt om det i testet. Å andra sidan brukar jag oftast använda MF när jag fotar fiskar...
                    Daniel Andréasson

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Ursprungligen postat av dinajel
                      Skulle vara intressant att veta hur snabb AF Sigmas 70mm har.
                      Det har ingen inbyggd autofokusmotor (kallas HSM av Sigma) så det är antagligen inte raketsnabbt.

Kommentar

• Micke Jarhl
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2277

Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                        Hur menar du? Ok jag har visserligen lite större CA ciklider som inte är våldsamt snabba men jag har inte märkt några som helst problem att det tappar focus eller vad du nu menar

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Hur menar du? Ok jag har visserligen lite större CA ciklider som inte är våldsamt snabba men jag har inte märkt några som helst problem att det tappar focus eller vad du nu menar
                          Jämfört med objektiv som har inbyggd autofokusmotor (AF-S hos Nikon, USM hos Canon och HSM hos Sigma) så fokuserar det väldigt långsamt. Även jämfört med andra nyare objektiv utan af-motor är det långsamt. Långsam fokusering blir extra tydlig på ett makroobjekiv där arbetsområdet för fokuseringen är som störst. Därför finns det ofta en möjlighet att begränsa fokuseringsområdet på makroobjektiv.

Kommentar

• Micke Jarhl
                            Användare
                            • April 2002
                            • 2277

Jämfört med objektiv som har inbyggd autofokusmotor (AF-S hos Nikon, USM hos Canon och HSM hos Sigma) så fokuserar det väldigt långsamt. Även jämfört med andra nyare objektiv utan af-motor är det långsamt. Långsam fokusering blir extra tydlig på ett makroobjekiv där arbetsområdet för fokuseringen är som störst. Därför finns det ofta en möjlighet att begränsa fokuseringsområdet på makroobjektiv.
                            ok jag ska inte verka tjurig nu hehe men jag har inga som helst problem med att det är långsamt eller att det ska låta som bara den när det arbetar.. funkar klockrent helt enkelt märkligt det här !

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

ok jag ska inte verka tjurig nu hehe men jag har inga som helst problem med att det är långsamt eller att det ska låta som bara den när det arbetar.. funkar klockrent helt enkelt märkligt det här !
                              Ja täcker det bara ens behov så räcker det ju långt. När jag fotar akvariefisk stänger jag ofta av autofokusen och "gungar" in skärpan istället. Det är ofta mycket snabbare och smidigare att öka/minska avståndet med överkroppen än att strula med autofokus samtidigt som man jagar fiskar .

Kommentar

• Micke Jarhl
                                Användare
                                • April 2002
                                • 2277

Ja täcker det bara ens behov så räcker det ju långt. När jag fotar akvariefisk stänger jag ofta av autofokusen och "gungar" in skärpan istället. Det är ofta mycket snabbare och smidigare att öka/minska avståndet med överkroppen än att strula med autofokus samtidigt som man jagar fiskar .
                                får prova det du beskriver Micke låter intressant =) ska ta lite bilder på mina senaste investeringar i helgen återkommer på CA-bilder framöver...

Kommentar

Arbetssätt...