Bygger en CO2 anläggning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #16
    Ursprungligen postat av MagArne
    Dagens bild på akvariet.
    Har bytt tropica gödningen mot PMDD. Bubblar på ordentligt nu.
    Detta projekt känns rätt färdigt så frågan är vad jag ska hitta på nu?
    Nu kan du trixa med att hålla jämna CO2-nivåer under en längre period samt skaffa svårare och svårare växter...

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • MagArne
      Användare
      • December 2006
      • 263

      #17
      Om jag snubblar över något gratis/billigt i ljusväg så kan det tänkas att jag bygger en ljusramp för att få mer ljus i akvariet.
      Jag har 3st 36w rör vilket ger 108/450=0,24w/l. Men jag vill nog ligga närmre 0,5w/l så jag skulle behöva ha 6st rör.

      Kommentar

      • MagArne
        Användare
        • December 2006
        • 263

        #18
        Nu har jag skaffat bättre belysning. Blev en Aquastyle T5 ramp med 8st 35W rör. Nu har jag ca 0,62w/l

        Bild1
        Bild2

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #19
          Fett med så många rör!! Även bra att du kan koppla ur ett eller flera rör om ljuset blir för starkt i relation till CO2. Mät pH flera gånger under dagens lopp för att se om växtligheten suger slut på CO2. Vet inte om alla åtta rören sitter i samma ramp, men annars kan du testa att köra fyra rör under hela belysningstiden och så bara koppla på en "boost" ett par timmar mitt på dagen.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • MagArne
            Användare
            • December 2006
            • 263

            #20
            Jag kör fullt ös hela dagen med ljusrampen. Alla åtta rören sitter i samma ramp. De är uppdelade på två sladdar så jag kan tända häften åt gången med t.ex. timers. Finns även fyra strömbrytare på rampen som tänder två rör var.
            CO2 kör jag ganska snålt på för att vara på den säkra sidan att inte pH ska gå i botten. Jag har höjt kH till 8 och pH ligger på ca 7,2 vilket ger en CO2 halt på ca 15mg/l. Jag tycker det växer bra ändå och så kan jag gallra växter och ha mig utan att behöva justera om hela tiden. Elektronsik pH-kontroll hade varit skönt att ha men lite måste man ju få slita
            Senast redigerad av MagArne; 27 August 2007, 11:44.

            Kommentar

            Arbetssätt...