Lösningen på stölder av fiskar? (SJUKT)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Lösningen på stölder av fiskar? (SJUKT)

Fick denna länken av en kompis som inte är akvarist, men dock djurvän! Han undrade om detta är möjligt? Och om vi skall börja att märka våra fiskar så här?
    Det finns väl bara en sak som detta vore bra för & det är stölder. Skulle ju bli hart nog omöjligt att sälja dom man märker dom rätt. Fast jag håller mig nogsamt borta från allt som likanar detta! Att sjunka så här lågt..ja det är lägre än ... Gl...net!
    På metromode.se hittar du de senaste nyheterna inom mode, inredning, träning och hälsa, skönhet, mode för män och Sveriges härligaste bloggar!

För övrigt tycker jag att smhi beställt fel väder. ;-)
    Trevlig sommar!!!
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Jag ser det som djurplågeri. Ska det märkas fisk så kan man använda ett litet chip som sätts under huden. Görs redan på dragonfish och koi, om jag fattat det rätt. Klart, det får vara lite size på fisken om det ska funka - att sätta chip i 100 neontetror tror jag inte går så bra.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Det där är bara en vidareutveckling på "färgade fiskar" trenden i sydostasien. Som tur är når de rätt sällan Sverige.

Förutom att det är smärtsamt och stressande för fisken att färgas, så dör många fiskar under eller strax efter behandlingen, enligt en amerikansk uppgift så många som 60% av fiskarna. Försäljningspriset ökar så mycket att det ändå lönar sig att färga fisken. Tragiskt men sant.

För akvaristen kan det vara lönt att veta att smutsiga sprutor sprider sjukdomar mellan fiskarna, färgen skadar deras njurar, samt stressen gör dem mer mottagliga för infektioner:
      "Many dyed fish die during this stressful, painful, process and those that do survive often are susceptible to disease. For example, one source reports a 300% increase in diseases such as Lymphocystis, Ichthyophthirius and finrot in painted aquarium populations compared to unpainted populations, possibly due to infection by dirty syringes. In addition, fishes injected with dye often die without apparent external disease symptoms, presumably due to kidney disease caused by injection."
      -- http://en.wikipedia.org/wiki/Painted_fish

Vill man stöldmärka fisk, vilket som sagts görs med CITES-listade fiskar och/eller extremt dyrbara fiskar, så chip-märker man dem. Det är samma chip-märkning som görs på hundar och katter, och svenska veterinärer gör det för ett par hundra.

Kommentar

Arbetssätt...