Är det en myt eller sanning om att fiskar inte växer sig lika stora om de bor i ett mindre akvarium? Har hört det påståendet ofta! Och måste medge att det luktar myt lång väg! Hjälp mig att reda ut begreppen om detta!
Myt eller sanning???
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
det är en bra fråga . fisken trivs ju bättre i ett stort akvarium och blir oftast större fortare (tycker jag) men i ett litet akvarium blir dom lika stora faxt det tar längre tid (enligt mig)375l : malawi
253l : tomt
222l : yngel malawi -
Allt påverkar allt, har du ett yngel i ett 50L akvarium och ett i ett 200L akvarium kommer den i det större inte växa fortare upp till ca 5cm.
Har du 50yngel i ett 50L mot 50st i ett 200L så kommer dom växa lika fort i början men sedan drar dom i större burken ifrån.Kommentar
-
Beror kanske på hur man ser på det, det finns visserligen fiskar som är "stunted" efter att de gått i för små akvarier. Även i naturen kan man hitta populationer av fiskar med samma typ av dvärgväxt, när det gäller naturen så har något ändrats i miljön tex. avsaknad av predatorer och antalet fisk av en art har då ökat markant under en längre tidsperiod. Men, de flesta fiskar som inte växt som de skall i ett akvarium pga. för trångt utrymme sätter igång att växa när de flyttas till ett större (om de inte dör innan)...så det är mer än etisk och moralisk fråga hur vi håller våra fiskar.
Mvh JanneKommentar
-
Så den huvudsakliga anledningen till att de slutar växa, om de går trångt, är inte akvariets storlek i sig (även om detta säkert också kan ha en mindre betydelse) utan att vattnet blir mättat. Så i princip om man byter mer och mer vatten allteftersom de växer så borde de fortsätta växa. Många odlare i Asien byter ju också akvarievatten hela tiden (allt vatten ersätts flera gånger dagligen) så i princip skulle du kunna göra det också men el- och vattenräkningen skulle förstås bli rätt saftig
På den "gamla goda tiden" när jag odlade så varierade jag ofta vattenståndet i en del akvarier under uppdragningstiden. I början var vattnet kanske bara fyllt till 1/3 och sedan alltefterhand som de växte så höjdes vattenytan.Kommentar
-
Fiskar lär utsöndra ett slags "tillväxtbegränsande" hormon i vattnet och när detta nått en viss nivå så slutar det växa.
Så den huvudsakliga anledningen till att de slutar växa, om de går trångt, är inte akvariets storlek i sig (även om detta säkert också kan ha en mindre betydelse) utan att vattnet blir mättat. Så i princip om man byter mer och mer vatten allteftersom de växer så borde de fortsätta växa. Många odlare i Asien byter ju också akvarievatten hela tiden (allt vatten ersätts flera gånger dagligen) så i princip skulle du kunna göra det också men el- och vattenräkningen skulle förstås bli rätt saftig
Men mest tror jag på att det beror på mängden mat som vi stoppar i akvariumet. Och i ett större akvarium är det ju mycket enklare och inte råka ut för olika förgiftningar etc. så det gäller och ha koll på läget om man skall använda sig av små akvarier.3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Johan F's fisk växer sjukt fort i små burkar... upp till typ 5-6cm innan du flyttar dom eller?
Mitt rekord är 5 st fuelleborni i en 5Liters hink, bytte vatten och matade som en tok i den hinken men dom låg klart på 1.5 cm i månaden i snitt, galet fort gick det för dom att bli 5cm.Kommentar
-
Sen kan man ju undra lite över varför nu fiskarna skall växa så himla fort i akvarierna - även de som växer långsammast växer ju under alla omständigheter oerhört mycket snabbare än vad de gör i sin naturliga miljö.
Det enda anledningen till att odla "broilers" är väl ekonomiska och det är ju lite synd att det är det som så ofta styr.Kommentar
-
Sen kan man ju undra lite över varför nu fiskarna skall växa så himla fort i akvarierna - även de som växer långsammast växer ju under alla omständigheter oerhört mycket snabbare än vad de gör i sin naturliga miljö.
Det enda anledningen till att odla "broilers" är väl ekonomiska och det är ju lite synd att det är det som så ofta styr.
I mitt fall var det en nödlösning med hinken som visade sig vara väldigt effektiv ifall man vill att dom ska växa fort, sedan är det ju att allt handlar om pengar idag.
Har man en odling med runt 100 burkar så kan inte fisken växa alltför långsamt, det vore ekonomiskt ohållbart eftersom det kostar en slant at driva en sån odling med el och vatten och alla timmar man lägger ner på det.
Som tur är kör man ju bara på hobbynivå så avkastningen är inte det som driver på.Kommentar
-
Det enda anledningen till att odla "broilers" är väl ekonomiska och det är ju lite synd att det är det som så ofta styr.
Deelay, stämmer ca 4-5cm, dvs 3 mån. när dom flyttas över till större akvarium och sorteras upp innan försäljningen.3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Kjell,
Det kan jag inte hålla med om, normalt så växer fiskarna fortare i sin naturliga miljö...i vart fall fiskar från sydamerika eftersom jag aldrig haft några från Malawisjön De flesta fiskar som inte blir allt för stora når könsmogen storlek inom 1-2 år i naturen (vissa tetror och tandkarpar betydligt kortare än 1 år), däremot så är överlevnadsprocenten mycket låg. I en mycket välskött odling kan de växa lite fortare men jag skulle inte vilja kalla dem för broilers och man kan inte dra alla arter över en kam. Att man sedan får en mycket snabb tillväxt på matfisk som lax är för att de odlas i sjöar eller i havet med tillgång till rent vatten dygnet runt, försök att odla dem i dammar eller i akvarier skulle ge en betydligt längre tillväxtperiod.
Mvh JanneKommentar
-
Det är säkert som så att vissa fiskar växer snabbare i naturen än i akvarium men jag menar nog att det är tvärt om som är den allmänna regeln.
Normalt för en fisk är ju att den växer under större delen av sin livstid, till skillnad från människan då som ju ofta är fullvuxen efter ca. 1/4-1/3 av sin livstid.
Sedan kan det säkert vara som så att en del arter som lever i regnskogsområden växer snabbare för att kunna utnyttja naturens växlingar.Kommentar
-
Det kan hända att det är som kjell säger angående tillväxthämmande hormon, men jag tror även att tillgången på resurser styr en hel del. Hur som helst, läste jag en artikel i Cichlid News för en hel del år sen om en som hade fött upp en Cichlasoma festae-hane till ungefär 40 cm i ett 150-liters kar (tror jag). Förhoppningsvis fick den ett större kar efter det.
Har själv fött upp Parachromis managuensis-yngel i ett 165-kar. De största var 16-17 cm vid åtta månaders ålder och blev då könsmogna.Kommentar
-
Vad är orsaken till att Tanganyika-ciklider i regel blir betydligt större i sjön än som odlat jämfört med tex Malawi där det är tvärtom??"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Kommentar
Kommentar