Myt eller sanning???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Jag har skrivit tva artiklar i FAQen som beror detta:

Forkrympta fiskar: http://213.180.95.58/joomla/index.ph...=150&Itemid=57

Missbildade fiskar: http://213.180.95.58/joomla/index.ph...=152&Itemid=57

Hela FAQen:http://www.ciklid.org/joomla/index.p...id=3&Itemid=57
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Janne E
      Användare
      • April 2002
      • 382

Kjell,
      Det är säkert som så att vissa fiskar växer snabbare i naturen än i akvarium men jag menar nog att det är tvärt om som är den allmänna regeln.

Och jag menar att det är så att de flesta fiskarna växer fortare i naturen och tvärtom som är den allmänna regeln, det här är en myt att de flesta fiskarna skulle födas upp som broilers och den stämpeln är inte riktigt rättvis.

Ola,
      Du skriver i FAQen om förkrympta "stunted" fiskar att de förblir dvärgar, när det gäller fiskar som gått i akvarium och nästintill stoppat upp i tillväxten brukar de normalt börja växa igen när de flyttas till bättre miljö. Men när det gäller naturlig dvärgväxt som hos aborrar tex. så undrar jag om det finns någon som provat att flytta ett gäng tusenbröder till annat vatten eller större akvarium och om de i så fall förblivit dvärgar?

Mvh Janne

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av Janne E
        Du skriver i FAQen om förkrympta "stunted" fiskar att de förblir dvärgar, när det gäller fiskar som gått i akvarium och nästintill stoppat upp i tillväxten brukar de normalt börja växa igen när de flyttas till bättre miljö.
        Vetenskapligt har jag utgatt fran arbeten pa tilapia. Min erfarenhet ar att fiskar som leker i dvargformat forstas inte slutar vaxa men de blir inte i narheten sa stora som om de leker sent. Detta ar ett generellt samband hos fisk. Storlek vid konsmognad - full storlek. Lagga energi pa fortplantning eller tillvaxt.

Nar det galler abborrar sa vet jag inte om nagon testat att flytta men det utgar jag fran (men jag vagar inte gissa vad de kom fram till). "Switchen" nar det galler abborar ar om de kan fa mat nog att bli stora nog att byta fran evertebrater till fisk. Da vaxer de sig stora bl a pa att ata abborre.

(Ps. Jag tror ocksa att det generella ar att fisk vaxer snabbare i naturen. Det ar kanske det gamla vanliga "allt som stammer pa malawisjon stammer pa alla ciklider"-fenomenet som spokar?).
        Senast redigerad av Ola Svensson; 26 July 2007, 10:55.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Janne E
          Användare
          • April 2002
          • 382

Ola,
          Min erfarenhet ar att fiskar som leker i dvargformat forstas inte slutar vaxa men de blir inte i narheten sa stora som om de leker sent. Detta ar ett generellt samband hos fisk. Storlek vid konsmognad - full storlek. Lagga energi pa fortplantning eller tillvaxt.

Ja det håller jag med om till 100%, detta är ett ganska stort problem vid hobby odling. Fiskar leker normalt när de nått en viss ålder som varierar förstås från art till art eller släkte till släkte, i naturen (normalt) följer storleken med åldern och lekmognad men i ett akvarium är det mycket vanligt att fisken inte växer i samma takt som den åldras. Ett mycket bra exempel är våran "vanliga Ancistrus" som akvarister får till att leka redan vid 4-5 cm vilket förstås är onormalt, svaret är att de fiskarna har nått en ålder runt 1 år som är normalt för detta släkte att bli könsmogen vid men en normal storlek vid 1 års ålder är 8-9 cm för denna art. Ett annat problem är också att många akvarister sätter ihop sina lekpar för tidigt, så fort de visar könsmognad så skall det lekas och då avstannar tillväxt takten och leker de sedan regelbundet månad efter månad kommer de inte bli så stora eller gamla. Om man väntar ett halvår eller ytterligare 1 år så får man istället 2 mycket vuxna och goda föräldrar som ger en mycket högra avkastning, säga vad man vill men vuxna och äldre föräldrar är bättre på att ta hand om barna än tonåringar

När det gäller Abborrar liksom andra arter som utvecklar fenomenet tusenbröder så brukar det oftast ske pga. för få predatorer, de blir många av en art som konkurrerar om samma typ av föda. Men det skulle vara kul att veta om de skulle sätta igång att växa om man ändrade villkoren och miljön.

Att fiskar blir större i ett akvarium än i naturen är inte så konstigt eftersom de växer hela livet, i naturen blir de kanske inte så gamla av flera orsaker... där även vi människan har en roll, både i Afrika, Asien och i Sydamerika äter människor all fisk med betoning på all. Det är bara att läsa gamla historier om jättemalar, jättekrokodiler eller nästan vilket annat djur som helst som var större "förr"... de finns inte längre för människan har blivit den största predatorn.

Mvh Janne

Kommentar

• Felipe
            Användare
            • April 2002
            • 327

Att fiskar blir större i ett akvarium än i naturen är inte så konstigt eftersom de växer hela livet, i naturen blir de kanske inte så gamla av flera orsaker... där även vi människan har en roll, både i Afrika, Asien och i Sydamerika äter människor all fisk med betoning på all. Det är bara att läsa gamla historier om jättemalar, jättekrokodiler eller nästan vilket annat djur som helst som var större "förr"... de finns inte längre för människan har blivit den största predatorn.

Mvh Janne[/QUOTE]

Janne; jag tror att manga skulle forvanas over hur manga kilo fisk per person och per ar som konsumeras i Sydamerika....
            Ren gisning, men skulle kunna sla vad att kosumtinen av fisk i Skandinavien slar latt Argentinas, Uruguays , Paraguays och sodra Brasiliens.
            Ovriga Brasilien och resten av landerna i kontinenten konsumerar fisk mest vid kusten.
            De flesta jag kanner ater max. 2 ganger i manaden och da ar det havsfisk...till och med mina bekanta (fanatiska) sportfiskare brukar avsluta dagen med grillad oxkott....
            Felipe

Kommentar

• Janne E
              Användare
              • April 2002
              • 382

Felipe,
              De flesta jag kanner ater max. 2 ganger i manaden och da ar det havsfisk...till och med mina bekanta (fanatiska) sportfiskare brukar avsluta dagen med grillad oxkott....

Jo jag vet, i Sydamerika är det inte riktigt lika illa som på de andra 2 kontinenterna men caboclos och ursprungsbefolkningarna äter även småfisken.
              Det många inte vet är att i Amazonas framförallt i Rio amazonas och några av de större bifloderna fiskas det kommersiellt och årsfångsten ligger strax över 200.000 ton. Folk som har råd föredrar sea food från havet och visst är det så att de som kan äta biffkött gör det framför fisk. Och det är också sant att vi i Europa och Skandinavien samt övriga världen också "inte" äter så mycket fisk även om våra årsfångster tömmer haven, men vi tillverkar en himla massa djurfoder och gödningsmedel eller slänger tillbaks fisken vi inte vill ha.

Mvh Janne

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ola,
                När det gäller Abborrar liksom andra arter som utvecklar fenomenet tusenbröder så brukar det oftast ske pga. för få predatorer, de blir många av en art som konkurrerar om samma typ av föda. Men det skulle vara kul att veta om de skulle sätta igång att växa om man ändrade villkoren och miljön
                En predator pa abborre kan som sagt vara abborre. Om abborrarna blir stora sa haller de efter de sma och da vaxer det upp fler stora som haller efter de sma. Det var det som jag menade med "switch". Skulle vara kul att veta vilka det ar som borjar vaxa i sjoar nar "switchen" slar till: 10 ar abborrarna pa 10 cm som inte kunde vaxa sig stora nog att borja ata abborre och/eller 9 cm abborrarna pa 1 ar som fortfarande vaxer.

Hos tilapia kan de bli konsmogna vid nagra manader istallet for ett par ar vilket sker om de far for lite mat. Hos viktoriahaplochromider verkar det snarare som om det tar langre tid for dem att bli konsmogna om de inte far vettigt med mat eller snarare de blir konsmogna fortare om man matar flera ganger om dagen an om man matar en gang om dagen. Men det senare ar bara en magkansla.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Janne E
                  Användare
                  • April 2002
                  • 382

Ola,
                  Jag skickade iväg ett mail till en god vän som du kanske känner, Dr Jost Borcherding som arbetar på Kölns universitet. Han har forskat i Abborrar under många år och har varit i Sverige och forskat på sommrarna.
                  Han borde veta (tror jag) hur det förhåller sig med "tusenbröder" och om de förblir små eller börjar växa när förhållanden ändras. Återkommer när jag fått svar och jag hoppas han har något intressant att delge, kanske kan vara kul för alla att veta.

Mvh Janne

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Ola,
                    Jag skickade iväg ett mail till en god vän som du kanske känner, Dr Jost Borcherding som arbetar på Kölns universitet. Han har forskat i Abborrar under många år och har varit i Sverige och forskat på sommrarna.
                    Han borde veta (tror jag) hur det förhåller sig med "tusenbröder" och om de förblir små eller börjar växa när förhållanden ändras. Återkommer när jag fått svar och jag hoppas han har något intressant att delge, kanske kan vara kul för alla att veta.

Mvh Janne
                    Lite offtopic =)

Du har ingen god vän vid Tanganyikasjön som vet hur man ser könskillnad på Lobochilotes labiatus?
                    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Janne E
                      Användare
                      • April 2002
                      • 382

deelay,
                      Nej, jag känner ingen expert på Tanganyika ciklider och inte heller på Malawi ciklider men jag känner en som är duktig på Victoria ciklider men det har du kanske ingen nytta av. Jag har aldrig varit intresserad utav Rift Valley's sjöar och fiskar även om jag hade Prinsessan av Burundi för 25 år sedan, Västafrika och Central amerika har intresserat mig men Sydamerika har alltid varit mitt största intresse, varför jag känner Jost är för att hans intresse är malar ur släktet Loricariidae när han inte pysslar med Abborrar

Mvh Janne

Kommentar

• Felipe
                        Användare
                        • April 2002
                        • 327

Folk som har råd föredrar sea food från havet och visst är det så att de som kan äta biffkött gör det framför fisk.

Mvh Janne[/QUOTE]

For och framst en ursakt for att jag var verkligen offtopic!
                        Men det jag reagerade pa var det du sade om att i Sydamerika "manniskor ater all fisk pa betoning pa all"...nar det ar till och med sa att en del regeringar har senaste aren kommit ut med en del kampanjer for att fa folk att ata mera fisk...
                        Det ar ju egentligen enkelt; pa manga hal ar det betydligt billigare med oxkott/farkott an med fisk eller flask, plus att i nagra lander saknar man "matfisk kultur"...
                        Darfor ar det sa att "ater all fisk med betoning pa all" stammer inte nar det galler de flesta sydamerikanska lander.
                        Vilket sjalvklart inte betyder att fiskbestandet ar som det ska da det finns andra skall till varfor det ser ut som det ser ut pa manga hal...men det ar ju en annan historia som inte har att gora med "fisk pa bordet" (eller denna trad
                        Felipe

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

deelay,
                          Nej, jag känner ingen expert på Tanganyika ciklider och inte heller på Malawi ciklider men jag känner en som är duktig på Victoria ciklider men det har du kanske ingen nytta av. Jag har aldrig varit intresserad utav Rift Valley's sjöar och fiskar även om jag hade Prinsessan av Burundi för 25 år sedan, Västafrika och Central amerika har intresserat mig men Sydamerika har alltid varit mitt största intresse, varför jag känner Jost är för att hans intresse är malar ur släktet Loricariidae när han inte pysslar med Abborrar

Mvh Janne
                          Aha, jag tänkte att det var värt att chansa... speciellt som det verkar vara svårt att se könskillnad på just den jag nämde.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Janne E
                            Användare
                            • April 2002
                            • 382

Felipe,

Jag borde också be om ursäkt för egentligen borde jag skrivit Amazonas och inte dra alla länder över en kam, även om problemet existerar utanför detta område på denna kontinent. Argentina, Chile, Paraguay och Uruguay äter alldeles för mycket kött

"Vilket sjalvklart inte betyder att fiskbestandet ar som det ska da det finns andra skall till varfor det ser ut som det ser ut pa manga hal...men det ar ju en annan historia som inte har att gora med "fisk pa bordet" (eller denna trad"

Det har faktist att göra med denna tråd så du är helt rätt ute, tråden handlar om storlek på fiskar vad som är naturligt och hur stora de blir i våra akvarier. Det finns väl knappast något vatten kvar på jorden som inte människan påverkat på ett eller annat sätt, sedan om det är genom fisket eller miljöförstöring så spelar det ingen roll egentligen...men många arter blev större förr i naturen än de har en chans till att bli idag. Så jag kan inte hålla med om att tex. en ciklid från Malawi sjön blir större i akvarium än i naturen, det är bara som så att de aldrig får en chans till att bli riktigt stora i dagens värld.

Mvh Janne

Kommentar

• endymion

deelay,

Mvh Janne
                              Vem är det som är duktig på victoriaciklider, nu blir jag nyfiken. Möjligtvis nån som har de gamla sorterna som bara är importerade till Sverige?

Kommentar

• Janne E
                                Användare
                                • April 2002
                                • 382

"Vem är det som är duktig på victoriaciklider, nu blir jag nyfiken. Möjligtvis nån som har de gamla sorterna som bara är importerade till Sverige?"

Inte svensk utan tysk, men det berör ju inte den här tråden om inte Victoria ciklider också blir mindre i små akvarium

Mvh Janne

Kommentar

Arbetssätt...